Lergods/stengods temperatur?
Jag har drejat skålar och grejer i både stengods och vit lergods. Nu har jag blandat ihop några skålar och kan inte se vilka som är vilka..!? Vad händer om jag glaserar stengods med lergodsglasyr och bränner som lergods och vice versa?

Oj oj, stengods i lergodstemperatur går väl an men lergods i stengodstemp kan bli total katastrof i ugnen. Lergodset smälter i för hög temp och kan förstöra både plattor, ugnssten och element. Passa dig för det.
Du skulle eventuellt kunna göra ett test med nya bitar både sten- och lergods. Skriv på dem vad det är och skröja. Sen kan du kolla om det är någon nyansskillnad på testbitarna och jämföra med skålarna du har drejat redan. âr de skröjade?
Dom är redan skröjade
Ser inte skillnad på dem ändå.
Får väl bränna allt jag är osäker på med lergodsglasyr och i lergodstemp för att vara på den säkra sidan.. Men då sintrar väl inte leran om det är stengods? Gör det något? Och vad händer med glasyren? Den kan inte reagera på stengods på nåt vis??
Bra initiativ. Bränn allt i lergods tills du är säker. Det är många skolor men också erfarna keramiker som har förstört ugnar på det här viset. Det räcker med ett slarv/ trötthet/ stress en gång. Det värsta jag sett var en elev på en skola som använde lergodstegel som sättmaterial (av okunskap). Jag kan tipsa om de där lergodslerorna som tål stengodstemp hjälpligt, flera leverentörer har dem, så slipper man de kostsamma katastroferna. :)

Eller så håller man dem noga åtskilt, eller med olika färger och sätter upp små prov av skröjat gods så man kan avgöra om man råkar blanda ihop dem.
jag brände en gång en "stengodslera" som blivit såld till mig som i själva verket var lergods. Hela ugnen totalförstörd.
Chansa inte.
De Lapsus Resurgam

På Nyckelviksskolan ristade vi L och S i botten på grejerna innan de torkade. Några höll nämligen på med vitt lergods och några med rött stengods :)

Jag har också blandat lerorna och bränt lergods i en stengodsbränning. Det var dessutom i en lånad ugn. Resultatet var förfärligt, man tittade rakt in i en vulkan smält lera överalt. Jag gick hem helt förkrossad. Men en dag senare när jag skulle börja renovera ugnen visade det sig att det var en Semman ugn, så det var bara att skruva av taket på ugnen och dra upp sidorna. alla ugnens sidor är av keramiska skivor inte murade som hos dom flesta ugnar. "Bara"att montera ner o slipa med diamanttrissa o byta etråd förstoss.
Jag använde också olika leror förut och märkte dem med S och L. Ändå lyckades jag lägga in ett lergodsföremål i en stengodsbränning. Jag hade tur - det var bara en platta och litet keramik som förstördes. Ugnen klarade sig.
Efter det har jag hållit mig till stengods eller någon gång valt lergodsleror som tål den högre temperaturen.
Det är lätt att vara litet disträ ibland. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Usch det låter ju livsfarligt! Jag bränner allt i lergodstemp och hädan efter ska jag markera med S och L!
låter klokt!
/Eva-Karin

Ja, det där känner man igen
Om du inte har bråttom att glasera så tipsar jag om att du kan göra nya prover av respektive lera och skröjbränna dem. Sen fuktar du de skröjbrända nya proverna och också de förra skröjbrända sakerna, så borde du se vilka som är lika. Det blir alltid en viss nyansskillnad på leror, och har du proverna att jämföra med så tror jag det löser sig.
Vad gäller leror så går stengodslera utmärkt att bränna i lägre temp, men tänk på att skröjbränningstempen är det som avgör hur glasyren till slut blir.

#10 hur menar du med att skröjtempen bestämmer hur glasyren blir?