Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1947 ggr
[Ante333]
0

spännande morgondag

Ska plocka in en drejarlärling imorgon av 3 sökande kandidater och vet inget om vilka de e och vad dom har för kunskaper med lera tidigare.. Lättast e kanske låta dom leka med lera i 20 minuter och sedan välja ut en.. Vad hade ni gjort?

[perlennart]1
0

Beror väl på hur ansökningen sett ut, har du sökt en person med förkunskaper eller bara en som du skall lära upp helt från början? Om förkunskaper krävs så är det väl bara att få dom till att dreja en liten serie av något enkelt. Annars så skulle jag göra som du själv säger i kombination med ett samtal.

pyromanen
0

Får väl börja med att gratulera till att du ska ha en lärling!

Det är ju ungefär som när man ska nyanställa - har varit med om det ett antal gångar på pengjobbet… och det är JÄTTESVÅRT at få en rättvis bild av en person på kort tid. Några är för bra på att ge bra intryck. andra blir så nervösa att de inte alls är sig själv -

Jag skulle nog försöka bedöma om det är en person med lite driv och tempo/bra fysik. Och sen det med personkemin måste ju vara jätteviktigt.

[Ante333]
1

De e ett projekt som satts igång att skicka ut ungdomar på lärlingsutbildning ett år om jag inte är nöjd så kan jag säga nej men samtidigt vill man ju ge en ungdom chansen till ett sådant här jobb som är så intressant och utvecklande för den som utövar det

[Ante333]
0

Dom kan ju vara skitduktiga men svåra att kommunicera med då funkar det ju inte heller.. såpersonkemin är jätteviktig..

[davidskeramik]
0

Mycket spännande!

Jag hade nog kombinerat ett litet drejtest med tillhörande frågor och kanske en avslappnad fikastund för att känna på personkemin.

Lycka till!

Vavrakeramik
0

Personkemi och framförallt INTRESSE! Lycka till!