Keramik iFokus

Keramik

Läst 2552 ggr
Solhem
3

Första rakubränningen

Efter att äntligen förstå hur brännaren funkar och den keramiska ullen är på plats och grejerna glaserade, så är det äntligen dags. Det är lite läskigt med gasol tycker jag. Men - det finns andra som fixat det så det ska väl jag också göra. Håll tummarna!

LenaR
0

Hur gick det med bränningen? Fick du ut några mirakel ur spånet? =)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Solhem
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo - efter att ha kommit på "tricket" så blev det inte alls så dumt. Bäst blev skålen.

LenaR
0

Ah - snyggt med den svarta detaljen! Det är sånt som gör Raku! Glad

monca
1

Hej! Jag har köpt en rakuugn som jag inte fått hem ännu men längtar så att få prova den! Jag har också gasol känns lite otäckt tycker jag med. Din skål blev jätte läcker men det jag undrar kan det svarta bli så svart  av rakubränningen eller har du en glasyr på för att få den så svart?Glad

Solhem
1

Det svarta är oglaserat och blir jättesvart!

[rolnor]
1

Det svarta kommer väl från efterreduktion? (såklart)

monca
0

När jag rakubrännt så blir det aldrig så där svart jag får det grått! Beror det på hur länge jag har det i spånet! eller spelar det någon roll vad jag änvänder för lera?

Tacksam för hjälp!

[rolnor]
1

Jag har hört att man kan blanda i tändvätska i spånen (akta ögonbrynen!) Kan det kanske hjälpa till att få det svart??

Glad

LenaR
1

#7 Hinner godset svalna innan det hamnar i spånet? Då blir det inte lika svart. Kväver du elden ordentligt med ett lock?

Rolfs tips om tändvätska är också värt att prova! Fast enligt min erfarenhet är det ögonfransarna som sveds först, sen luggen, sist ögonbrynen…

[perlennart]1
0

Det behöver inte komma direkt i spånen, man vill ju ha en liten snabb avkylning till glasyren först, Ta upp sakerna och vifta dom i luften några sekunder och så ner i tunnan och tänk på att strö över med brännbart material och så på med locket så klart, och vänta med att ta upp sakerna tills dom kommit ordentligt ner i temp. Klart att leran spelar roll men svart kan man få med alla leror som inte är fullt sintrade.

LenaR
0

Absolut, en liten snabb avkylning så att glasyren hinner hårdna är bra, annars kan man få spånmärken, men godset ska inte hinna kylas för mycket. Jag hade problem med avsvalningen första gången jag brände med gasol, så jag vet att det är en möjlig anledning.

[perlennart]1
0

Så är det lite för mycket avkylt helt enkelt, det får man snabbt grepp om när man bränner.

monca
0

Tack för alla råd! Jag kommer nog inte igång förrän nästa vecka med rakun för jag får hem boraxfritta till glasyren först på måndag.

monca
2

Hej! Nu har jag rakubrännt hemma för första gången med egen ugn! Det var mycket som skulle fixas alla glasyrer som skulle blandas och alla grejer skulle fram och maken var tvungen att finnas med för att hjälpa till med gasolen!

Jag är jättenöjd med glasyren på en del grejer och det var jättekul!

monca
1

Jag vill visa en glasyr till!

monca
0

Hej igen! Jag undra över en sak! Jag tyckte inte den vita vart så vit som jag skulle vilja att den blev vad kan det bero på?

LenaR
0

Monca, menar du att den blev gul i tonen? Vad har du för lera och glasyr?

Utan att veta mer så skulle jag testa att sätta till tennoxid för att få den vitare.

Roligt att bränningen gick bra! Glad