Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4661 ggr
drake3
0

regler för ugn......avstånd/värme

Är det någon som vet vad som gäller när man ska installera en ugn?
Tänker på avstånd till vägg och tak. Material i vägg och tak.
Fick hem min nya Cebexugn idag….å va jag är gladGlad

abbis
0

Fråga hos din brandmyndighet .Det kan vara olika regler i hela landet…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

bosse-cebex-gbg
0

Det finns inga skrivna formella regler för just keramikugnar, så att fråga den lokala brandmyndigheten kan ibland vara som att öppna Pandoras Ask….  :)

Ställ ugnen ca 40-50 cm från vägg eller närmaste brännbara föremål, och se till att lokalen har en fungerande ventilation, så kommer det troligen att fungera. Men var observant i början…om rummet blir alltför varmt får du vara beredd på att förbättra ventilationen. Ett rum som överstiger 40-50°C är inte hälsosamt för vare sig människor, elkablage, eller automatiken, som då kan börja förskjuta mätvärdena.

Hälsningar   Bosse

feiner
0

Utsug då? haha jag har tusen frågor känns det som ibland. Men ska en ugn byggas in som ett eget litet rum eller räcker det med ett utsug över?

bosse-cebex-gbg
0

Om man bygger in ugnen i ett eget litet rum, ökar kraven på ett effektivt utsug, eftersom det i princip kan bli hur varmt som helst där inne. Men väl utfört är ju detta en bra lösning, eftersom man då kan utnyttja resten av lokalen bättre. Här får man dock inte snåla med fläktkapaciteten, om man vill undvika skador på el- och elektronikkomponenter..

En plåthuv (helst rostfri) över ugnen, är ju annars en väl beprövad metod. Från huven leds luften ut via fläkt .

Man kan i många fall klara sig med en väggventil med en fläkt monterad.

Allt bestäms av rummets storlek och beskaffenhet. Ju mindre rum, desto större krav på löftflödet kring ugnen.

Bosse

feiner
0

Jätte tack :-)