Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 2222 ggr
wiffslan
0

Jag fuskar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gjort en bröllops present till våra goda vänner som ska gifta sig i slutet av Juni. Använde apelsinglasyr och eldröd, mina favoriter! FASA…..när de kom ur ugnen så var de jättefula!! Stora vita fält och mycke´ rinningar och flammor! Hjälp, skulle ju inte hinna göra nya!     -Den var då jag bestämde mig för att fuska! Köpte en färg som heter "ceramika". En orange och en guld. Målade och brände hemma i köksugnen, 170gr i 30min. Ytan blir väldigt fin av de här färgerna faktist och jag är rätt nöjd med resultatet. Hoppas att jag inte får för många frågor om glasyren baraFundersam! Sen "klädde" jag på dem lite bröllopskläder och döpte dem till "loveflames". Klart!Skrattande Vad tycker ni om resultatet? Får man fuska? Kram/wiffslan

Jessika
0

Ser jättefina ut!!

jag ser inga konstigheter i glasyren så du måste ha lyckats dölja det bra!! Hoppas de blir glada för presenten!

pluppan
0

Jag gillar din stil! Spelar väl ingen roll hur du får till ytan när det gäller skulpturer. Jag skulle bli jätteglad om jag fick sådana.

A.M.L.
0

Helt OK att använda olika material med skulpturer, (inte bra förstås med sånt som ska användas och diskas). Dom blev härliga!/agneta

A.M.L

KeramikeniSkredsvik
0

Jättefina och gulliga och tuffa!

Kerstin-O
0

De är bara så söta, och jag blev verkligen glad när jag fick se dem. Dessa kan du ge bort med gott samvete! Det är ju konst och alla konstnärer har sina egna små knep för att få till sina verk.SkrattandeOskyldigCool

Dolomit60
0

Tycker dom var roliga, och personliga !

Fusk ?

Näe tycker jag inte - dom funkar ju !

april24
0

Hade varit jätteglad om jag kommit på nåt så personligt och kul till min dotter som gifter sej i sommar. Har försökt göra vaser men är inte nöjd. Har du nånting emot att jag apar efter?????Hihi.

Mvh Monica

wiffslan
0

#1- Den oranga färgen är transparent och det liksom trollar bort de flesta skvanker utan skarvar! Blev mycket bättre än jag själv hade hoppats på!    #7- Apa på du, blir bara glad och stolt att någon tycker om det jag gör! Lycka till och jag skulle gärna vilja se vad det blev.     KyssKram kram/ wiffslan

peeolina
0

Jag har "fuskat  på rakutransparent med glasfärger och fått häftiga efekter…..så inte tycker jag jag att det skulle vara fel så länge du inte "dödar färgen" ….så grattis till ba resultat

avalon
0

Det är klart att man kan "fuska", så länge man, som du gjorde nu, talar om att man fuskar. Att däremot inte säga något tycker jag skulle va lite fel…

Sen tycker jag att det har jättestor betydelse i vilket sammanhang grejerna skall säljas eller visas. Gör man dom som en kul grej till en kompis eller bara till sig själv är det ok att göra hur som helst tycker jag. Men skulle det visas och säljas dyrt på typ kaolin så skulle detta inte vara ok. Jag tycker att det är ganska viktigt med hantverk och teknik och så, blir det för mycket "fusk" typ gjutna panduro grejer, eller saker målade med hobbylack då tycker inte jag att det är keramik längre.

Dessutom är jag själv mer intresserad av själva resan, än målet. Jag skulle nog aldrig känna mig riktigt nöjd om jag hade "fuskat" mig fram till ett bra slutresultat. För mig är det experimenterandet som är det roliga med keramiken, och då får det gärna ta ganska lång tid och bli ganska många misslyckade grejer. Däremot kan jag ibland måla på guld på någon liten spricka och det tycker jag är ok, för då syns det att det inte är, eller ska försöka se ut som någonting annat än påmålat guld.

Jag skulle ju helt klart ha blivit mer imponerad av dom här grejerna om jag visste att du hade slitit med en glasyr i tre år och äntligen lyckats !

Ulla
0

Jag har en känsla att det börjar bli mer och mer tillåtet att "fuska". Kanske för att det inte längre är vattentäta skott mellan konst/konsthantverk/hantverk. Det är inte fusk, det är blandteknik - "Mixed media"

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

GulleboKeramik
0

…ser inget fusk……

Fin hyllning till vänners kärlek… ser jag…

drake3
0

Jättefina!!!!

Det är ju bara du som vet att det är "fusk".

Konst ligger i betraktarens öga………

Lika som när man te x virkar fel…..det är bara skaparen som ser det.

Var nöjd över slutresultatet…det är ju det som gäller

Dolomit60
0

Jag tror det är lite som Ulla säger om att konsten, och hantverket börjar flyta ihop.

Själv ser jag mig mer som krukmakaraspirant, än som konstnärsaspirant. (Utan at för den sakens skull mena att det ena är mer värt än det andra)

Fusk tycker jag det blir först när man inte gör vad man kan, eller sälger saker under falska premisser.

Om man "skyndar sig" så mycket att man inte hinner kolla så att hankarna sitter som dom ska, för att det bara är en vecka  till hantverksmässan, eller låter botten vara lite ojämn av ren lätja, Om man säljer saker som man vet kan ha latenta sprickor osv. Då är det fusk.

Se´n är det mest en fråga om vad man ska ha det till.

En kompis till mig gjorde en målning med fingrarna en gång. Han använde skokräm, och grön väggfärg, som jag hade kvar efter att ha målat en vägg.

Jag har inte ens lust att disutera hurvida det är konst eller ej, eller hurvida målningen är hantverksmäsigt försvarbar !

För mig är det den målningen han gjorde en gång, och som jag blev så impad över att jag frågade honom om jag inte kunde få den !

Den hänger fortfarande på min vägg därhemma efter mer än tio år !

wiffslan
0

Tack för era uppmuntrande ord! På lördag "smäller det"! Jag är väldans nervös iallafall för jag är inte så van att ge bort saker som jag själv har gjort. Fast det är ju inte mig det handlar om utan våra underbara vänner som nu ska slå sina påsar ihop på riktigt. Ser fram emot bröllop fest och möten! Skrattande Kram /Wiffslan

troll
0

Jätte fina tycker jag med. Fusk - NEJ- det kallas knep&knop.

Ha det så kul på festen!

/Marie

Kurtisan
0

Hej Wiffslan!

Nu vill jag ändå fråga om "ceramika" om man behöver "fuska" någon gång. Ditt "fusk" blev ju fantastiskt bra.

Var köper man den, vem är tillverkaren?

/Kurtisan