Ny ugn, ny brännare
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Film från min senaste bränning. Ugnen gled upp till stengodstemp på enbart frityrolja från den lokala korvkiosken. 
Otroligt! 
Hur mycket frityrolja gick det åt?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja olja är väl inget dåligt bränsle, men häftig brännare! kan du styra reduktionen på ett enkelt sätt?

MEN vad häftigt, vart befinner sig denna skapelse…Jätteläckert stefan, vad du kan:-)))))))
#2: jag kan reglera luft och oljemängd men arbetar med spjället i första hand. Jag är mäkta stolt över brännaren, en borr och 6 små delar. #3: jag lär mig massor vid varje bränning och teorin sitter på plats. Ugnen står under min carport i Tibro.
Du skall också vara stolt, det ser jävla fint ut och kanske skulle du sätta det i system att ta fram en helt optimerad brännare och tillhörande liten ugn som kunde köpas av dom som gärna vill arbeta på annat sätt än med den vanliga elugnen!!!!!!!!!!
Vad jag kan se så har du fått en bra blandning och en mycket fin brännare.Men som alltid är det mycket testande. Vad roligt att det har gått så bra.
Den enkla sorten utan el ,men som ger starka armar är.
Den asiatiska varianten är ett tryckkärl + stor cykelpump + solen som värmer oljan till brännaren.
Ett problem tycke Annika när hon gick för bi och såg filmen var kompressor ljudet.Kan bli jobbigt i längden med ljudet av kompressorn. Ljudet ligger på 87-97 db kan jag tro.Alternativ är membran kompressor eller skruvkompressor som ger högst 40 db.

# Jo presis så tyckte jag oxå, kvinnors öron kanske är känsligare;-) men sedan funderade jag lite till, den är väl inte igång hela tiden..eller går det åt i samma tackt som det förbrukas…,
Stefan jaf tycker absolut att du skall tillverka alt hyra ut dig och vara instruktör på ett bygge!!
Kompressorljudet är ett hanterbart problem. Enklast är kanske en tillräckligt lång slang för att ställa undan den. Det finns många alternativ på marknaden vad det gäller tryckluft. Jag valde biltemas minsta för att jag har haft som önskan att göra systemet tillgängligt för de flesta. Dessutom är jag snål :) #8: Nä luften förbrukas inte i den takt som min 1,5hk maskin trycker till ny så maskinen slår på lite olyckligt i filmen. Intervallen beror på tryckluftstankens storlek.
Man kan ju ha en isolerad huva över kompressorn om man är så känslig, lite oljud hör till teknik tycker jag! ha, ha
Finns mycket skräp på marknaden så det gäller att inte vara för snål det kan också straffa sig. Man behöver inte vara känslig för lite oljud kanske men om man har grannar i närheten som hör detta ljud i timmar så en isolerad huva räcker nog.
Sen många år tillbaka håller jag på med rapsolja både till keramikugn och till bilen. Gör min egen rapsdiesel,biodiesel även testat frityrolja renad. Pris från 3.50 -4.00 kr/litern .Är själv medlem i en förening som gör sånt här .
Här kan ni se hur det går till www.oilpress.com
Intressant, hur mycket olja använder du till en bränning? #11
#11 är det typ RME ni gör?
Läcker brännare, själv har jag använt en vanlig villabrännare som jag modifierat, den räckte till en 400l-ugn. Blir nostalgisk när jag ser och hör lågan som brinner, tack!!
En sak jag undrar, hur matas brännaren med bränsle? Är det nån slags pump eller är det ett vakuum skapat av luften? Sen förstår jag inte kommentarerna om att kompressorn låter lite, det är ju inte fågelskådning vi håller på med här, det är ju keramik!

#12 15-40 liter eller mer beroende på vilken ugn man tar.Själva brännaren är flyttbara.
#13 Det finns lite olika men mycket RME blir det också. Inte alls svårt att göra själv.Man kan blanda också diesel 70+30 rapsolja direkt i tanken på sommaren om man har RÄTT BIL. Lite byte av packningar och ventiler i bilen.Så här är det bilen har två tankar en har rapsolja den andra har diesel. Du startat med diesel och efter några minuter kopplar du om till ren varm rapsolja.Det svåra är att hålla oljan varm från tank till motorn.Vid motorn sitter det en omkopplare.Det finns olika typer som ställer om från diesel till rapsolja och till baka.Finns mycket av det här i Tyskland och är fram tagna till flera olika bilmärken.
#14 Luften drar med sig den varma oljan vad jag kan se.
#14 Har också en liten kompressor, när den går igång 95 db + spikpistol eller färg spruta blir man rätt döv faktiskt om man inte har öronskydd.
#14: rätt svar, vakuum, eller venturieffekten drar in olja. #15: hur ser din brännare ut? Jag har valt den här designen för dess driftsäkerhet. I miljön runt en utomhusugn är det mycket som kan hända och vad det verkar fungerar det som det ska. #8: jag har redan fått förfrågningar på kurser och det kommer säkert. #5: jag har haft sikte på ett fungerande paket; kanske inte som en stor produkt men som ett område där fältet kan ha ett intresse.

# Go for it Stefan!
#16 Har lite olika design på brännarna, men en liknar din fast mycket grövre och fulare men dock samma princip.
Modifirerat villabrännare är rätt bra annars med uppvärmt rapsdeisel eller annat . + En rad olika rörbrännare.
Den roligaste var nog fotogen brännaren som jag gjorde med en kille från Norge för länge sedan. Vi använde en gammal damsugare och satt slangen i utblåset .I slangens ena del satt en enkel brännare men som ända var effektiv nog. En damsugare om året tror jag gick åt i snitt för honom.
Kommer att lägga ut senare om ugnar och brännare.Har fått ett erbjudande ikväll om utställning i Kina igen och sammtidigt har jag ett erbjudande att komma till Indien och bygga min vedugn där.
För att reta alla så kallar jag den
EISENHARTS WOODFIRE STICK KILN
( En korsning mellan en svensk,Japan ,Amerikan+ lite annat)
Bränner mindre än 3 timmar till 1320 grader.Men bäst är att bränna 6 timmar.Lagom till kurser tycker jag. Tanken bakom ugnen är att använda så lite ved som möjligt i ASIEN eller i AFRIKA och även att de ska hinna odla sitt eget bränsle.
Har byggt ungar från 14 års ålder tills nu 57 år gammal och det är lika kul än. En del har allt varit DÅLIGA också.
Jag byggde i unga år en brännare med just en bakåframvänd dammsugare som luftkälla. Jag seriekoplade dammsugaren med en värmeplatta som hade 4 olika effektlägen, det här gjorde att det gick att styra brännaren. Dieseloljan matades med självtryck från en flaska som jag hängt upp, funkade kanonfint!

#5: Idag var brännaren i toppform! Det är en balansgång att få den att fungera bra under en brännings olika skeenden (då jag vill behålla handhavandet enkelt) -- nu vill jag kalla den optimerad för mina behov.
Idag skröja jag. Fem liter frityrolja och tack vare cirkulationen kunde jag bränna mina större vaser (35-40cm) på 4 timmar utan problem. I morgon är det glasering och köra igen.
#8: (Kinnekulle): kom på min helgkurs vetja!

Helgkurs? Intressant! Var? (Leksands fhsk?)
Den där filmen delar jag gärna på FB, har en vän i Omaha som bygger ugnar och jag är övertygad om att han är intresserad av din ugn!
Kul med nytt och lycka till med ljuddämpningen och fortsatt trimning av brännandet!
Kanske kikar förbi i sommar innan eller efter Hjo?
#22: finns info i keramikkurser 2012. Leksand stämmer. #23: dela på. Är jag hemma är du såklart välkommen!
#23: säg till vännen att jag skäms över det nuvarande locket; jag hade bara valvsten till förfogande och fuska ihop'et.
:-)
Det ska jag göra.
Förstått att det råder stolthet i ugnsbygge…
Nja, uppenbarligen inte med tanke på hur mitt lock ser ut :) Brukar tänka på de urgrävda jordhögarna som var ugnarna förr som trots (eller tack vare) det gav fantastiska resultat.
Tack för dina bilder, kul med lite ugnsmeckande, ser ut som det blivit lite av en fetisch alla mässingskopplingarna….

#30: det är roligt att visa vad som händer i och runt verkstan. Det är brännare till min ugn, någon beställning och sommarkurserna som sätts ihop.
Den nya ugnen är färdig sen ett tag.
Den senaste lilla förändringen är ett litet bränslefilter som oljan går igenom vilket ger extra trygghet om man slarvat med oljan.
Efter sommaren kommer det finnas tjugo ytterligare oljebrännarkeramiker här i Sverige!
(vi kommer vara världsledande inom kort
)

_
_
verkligt läcker liten ugn, klart impad
I min hembyggda ugn så hade jag ibland svårt att komma upp i topptemt vid reduktion, sen så blev inte allt gods alltid reducerat så det drog in luft nånstans, blev aldrig riktigt klok på vart den kunde smita in. Jag reducerade genom att delvis blockera skorstenen så att det blev ett övertryck i ugnen, men, på nåt sätt kom ändå luften in…
Här är en liten ugn som jag byggt el-gasugn på ca 32 liter. Den är så snabb att när man har tryckt på ON så får man trycka direkt på OFF. Okej lite skoj men ca 45 min till 1,5 timmar beroende på vad som bränns och med gas lite längre . Bränner till 1300 grader och är på 4,4 kw.En lite rå jäkel som har hängt med nu i 10 år.
Så var jag igång igen med mitt hobbyprojekt. Min nya 920-litersugn behöver nya brännare, detta tillsammans med erfarenheter jag dragit från mitt och andras arbete med den tidigare frityroljebrännaren har fått mig att utveckla en nästa generation. Jag hade som mål att göra den effektivare och enklare att styra.
Det ser riktigt lovande ut med en riktigt fin förbränning
(trots vind, kyla och nystartad). På bilden syns den nya ugnen när den var halvklar.
Läckert!
Har du nångång haft problem med att få upp temperaturen då du reducerat?
Inte haft problem på det viset men nog har jag stökat en del. Att reducera är samma sak som att bränna mindre effektivt så alla brännare/ förbränningar kan i regel reducera så mycket att ingen tempstigning sker. Ofta är det en fråga för ugnsdesignen om minsta lilla reduktion gör ugnen svår att stiga med och om det är mycket reduktion man är ute efter krävs brännare med överkapacitet. Detta kännde jag till sedan tidigare genom vedugnar så det har jag inte behövt lära mig igen (även då jag envisas med att glömma bort det mesta ^_^)
Och jag har alldeles nyligen börjat lära mig. Två gånger har jag bränt ugnen som jag byggde efter din kurs. Allt gick bra, och jag börjar inse hur mycket det finns att sätta sig in i. 

_
_
Det är roligt att det har funkat för dig Ulla!
Här är en film från min senaste bränning i den nya ugnen och den verkar funka riktigt bra.
För att få ugnen till 1300 grader använde jag ca 50 liter olja; bara 10 liter mer än den förra ugnen som var en fjärdedel så stor. Vad är det? 25% mer olja för en 400% större ugn. 
Ahhhh, vilket ljud, ljuv musik!!
efter några timmar saknar jag en vedugns lugna sugljud… Men jag slipper å andra sidan kostnader, klyvning, stapling samt kånkande av ved ;)
).