Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 2453 ggr
LindaLunda
0

Porslinslera. Vad för papper att blanda i?

Jag skulle vilja blanda i papper i min Porslinslera.
Vilken typ av papper skall jag använda och hur mycet?
Och hur tillreder jag porslinsleran med pappret?
Tacksam för svar.
LindaLunda

LindaLunda

stefanandersson
0

Billigt toalettpapper är lätt att lösa upp. Mixa det fint med vatten till en vattnig havregrynsgröt. Blanda det med lerslamma (dvs porslin eller annan lera och vatten till filmjölkskonsistens). Dessa kan du nu blanda i olika proportioner för olika resultat. 1/3 papperssörja är kanske max men så lite som 1/20 ger stor verkan för lerans hållfasthet. Detta låter du sedan torka till en bra arbetskonsistens. Använd leran ganska omgående då den börjar ruttna. Det kan ryka en del om ugnen när det bränns.

LindaLunda
0

TACK !!!!

LindaLunda

j-aan
0

Kan man inte blanda i något för att förhindra leran att ruttna? Nån som vet?

Ulla
0

Man kanske kan bre ut den lera som blir över och låta snabbtorka, för att sedan blöta upp den igen när man vill använda den. Men det kanske är lika mycket jobb med det som att blanda helt ny? Obestämd

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sisela
0

min lärare blandade lite atamon i för att få den att hålla längre. Dock löser väl fibrerna upp sig mer och mer, eller?

LindaLunda
0

Ja atamon är nog en god ide! Undrar hur ´mycket som behövs?

LindaLunda

abbis
0

Det säga att papperslera ska bli mycket lättare efter bränning..någon som vet?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

sisela
0

Ja, och väldigt skört efter skröj, eftersom det blir små små håligheter där papperet har funnits.

stefanandersson
0

#7: Man kan ju tänka sig olika mängd papper i leran Vad jag förstår ger en väldigt liten pappersmängd en markant ökad torrstyrka hos leran och minskar sprickor under torkningen utan att påverka styrka efter skröj. Med andra ord väl värt för större arbeten där problem många gånger kan vara att få in det i ugnen. Istället för pappersfiber finns det idag plastfiber att blanda i så slipper man att det ruttnar. (ett mycket farligare alternativ är för övrigt asbets). Med små mängder fiber i leran får man dock inte egenskapen att bygga vidare på torrt gods.

abbis
0

Jag blandade papperslera i somras tog 50/50 lera /papper..Märkte ingen skillnad alls i sprödhet eller viktmässigt..Använde tidningar typ aftonbladet..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

tovetenga
1

Om man vill undvika mögel i pappersleran så har jag läst att man kan ha i 1/2 till 1 tsk blekmedel i blandningen. Eller ha i små mängder vinäger eller Milton (som är en substans man har till att sterilisera nappflaskor mm). Har dock inte testat något av det själv. Kanske gör det i vår :)