Terra sigillata
Hej, kan Terra sigillata ersätta glättning ? samt kan man sätta Terra sigillata gjort på porslin ovanpå vilken lera som helst? Varför jag undrar är för att jag tycker det är svårt att dreja i porslin men behöver göra rena porslins pjäser till en rakukurs. Räcker det i så fall med ett lager eller bör det vara flera lager ( terra sigillata) och behöver man glätta ovanpå det eller blir det tillräckligt fin yta för att bränna tex sawdust fireing på? Mvh Lotta😊
menar du inte bara att du vill engobera dina saker med en porslinsengobe? Terra sigillata är egentligen bara väldigt fina partiklar av en lergodslera som man har på samma typ av lergodslera men med större partiklar så att själva engoberingen sintrar före skärven och har inget med porslin att göra. Men en Porslinslera eller enblandning av kaolin och ball clay kan du engobera dina rakualster, hur mycket ball clay i förhållande till kaolinen du skall ha beror på den underliggande lerans krympning. Så det får du prova dig fram till om du väljer just den lösningen.
Jo, så kan jag ju göra iofs. Min tanke med Terra sigillata var om den blir såpass "len" att jag slipper glätta? Sen är det kanske ett plus att den sintrar i lägre temp när det är Raku? Kan man göra terra S av porslin och sätta på blandning av porslin/ T- material? eller ska jag bara göra engobe och sen glätta?
Ja på så låg temperatur är det nog bäst att glätta, även om du kan tillsätta sintringsmaterial till din porslinsengobe så den blir tät och jämn.
Ok, tack för snabbt svar
Om du har tillgång till någon form för fritta så kan du ju använda en vitbrännande lera och så tillsätta si så där 30 % fritta och eventuellt 10 % krita så får du en sintrad engobe. Du skriver att du skall ha det på T leran och den är väl vit om jag minns riktigt, så kan du ju torka lite av den och blöta upp igen till en välling och sikta bort chamotten, så passar engoben så klart bra till skärven.
Ja, den är vit. Det var väl mer det att till just denna bränning så skulle det vara ren porslin och glättad. Min osäkerhet på porslin och bekvämlighet ;-) gjorde att jag fick för mig att göra på detta sätt istället….
Kanske ska testa dreja porslinen först och får jag inte till det så får detta bli min plan B. Tack för hjälpen!
Nja, det var inte sintringen jag var ute efter, mer tätheten för att slippa glätta alla alster, men sen fladdrade mina tankar iväg och tänkte att det kanske var bra om man kunde få det att sintra så man kanske kunde använda rakun till eventuellt en vas?
Men jag är ju bara lekman och kör med egna teorier…
Det är däför denna sida är så bra när man har er andra mer mer erfarenhet att fråga
Jag kände en i Sverige tidigare som brände Raku i 1300 grader så dom var täta!
När det gäller Raku är min erfarenhet garanterat mindre än din rakulotta
, så det var inte en "jag vet bättre" fråga utan mer undrande… hängde inte med i logiken bara. En gång testade vi skröja högt för att få sintrat gods innan rakubräningen. Det sprack som tusan för att det inte tålde temperaturschoken när man tog ut det ur rakuugnen.
Kan bero på vilken temp det är när man tar ut det.
(#8 vad menar du med porslin/ t-material? Att få ytan slät-soft behöver inte vara ett jättejobb. Det går ju att göra lika bra utan TS.
Ska du på kurs på Gotland?
#9 jag har också hört om någon som bränner rakun högt. Så visst det går ju.
Det finns en artikel här någonstans som handlar om Terra sigillata. Ska se om jag kan hitta den och putta upp den.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag hittade den. Här är en länk till aritkeln.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack Ulla, där får man en del svar! och Ja Vanja-K, just glättningen är ju egentligen inget större problem., jag fick väl en släng av latmasken och tänkte att om jag ändå skulle engobera eller då köra Terra sigillata som jag kommer ihåg att du berättat om så tänkte jag att jag kunde slå två flugor i en smäll. Ursprungsproblemet är att jag inte drejar ren Porslinslera så bra och då jag ska på kurs hos Dan Leonette på Gotland i vår så ville han att jag skulle ha en del rena porslins alster med för saggar och sawdust. För resterande skulle vi använda vit lera och han rekommenderade då 50/50 T- material/ porslin. Tänkte då att jag kunde " fuska" och köra porslin Terra sigillata över och då få både glans och porslin i ett? men som sagt, det var ju min lilla teori och jag har ju inte testat detta i praktiken, därav frågan till er. Har ju inte jättemycket tid till att experimentera själv så jag tänkte slänga ut frågan till er här för att se vad ni hade för teorier.
#15 rakuLotta jag har skickat ett meddelande till dig.