Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 6322 ggr
maraMaria
0

Bygga ugnsrum, vad gäller?

Min man håller på att bygga ut min pyttelilla verkstad så att jag ska få ett litet ugnsrum i anslutning. Var kan man vända sig för att få info om vad som gäller? Brandklass, ventilation och allt sådant.

Vi har pratat om gips i tak och runt ugnen och att det borde vara en ventil lågt vid dörren och en högt i anslutning till taket ovanför ugnen, längst in i rummet så att säga. Det kommer att komma en elektriker och koppla in ugnen när vi fått rummet klart och ugnen på plats.

Så vad ska man tänka på? Hur har ni andra gjort?

MVH Maria

TACK! maraMaria

[perlennart]1
0

Låter som om ni gjort er tankar om detta och det låter riktigt. Tänk på avståndet till väggen från ugnen, det kan ugnstillverkaren upplysa om. Och så skulle jag nog ha en elektrisk ventilator någonstans så att det blir ordentligt utluftat. och om det är ett separat rum som har ingång utifrån kan det ju vara nog med att öppna dörren.

Vavrakeramik
1

Du kan kolla med brandmyndigheten i kommunen. Jag har dubbla gips på väggar och dörr samt en special extra brandtålig skiva i taket(där det ju blir varmast. Insug under dörren har jag som tilluft. Mekaniskt frånluft högt upp rekommenderas, men jag kör med öppet fönster än så länge(har ju bara haft lokalen i 4,5 år…)

maraMaria
0

#2 Vad är det för extra brandtålig skiva du har i taket? Det låter intressant för vi vet att gipsskivor vittrar med tiden av höga temperaturer.

(Det var sotarn som talade om för oss att vi inte fick ha gips som innermaterial till luckan över vår innekamins värmemagasin.)

TACK! maraMaria

AnnaLow
0

Jag är nyfiken på hur ni löser det med isolering och ev. värme? Jag förstår att ingen extra värme behövs när ugnen används men om det blir perioder under höst och vinter när den står oanvänd? Behöver en keramikugn stå i isolerat utrymme för att inte bli fuktskadad?

Angående brandsäkra skivor tror jag att man kan använda mineritskivor. Som isolering i väggarna är det viktigt att det är rätt sort (brandklassad) bakom skivorna.

Vavrakeramik
0

Minerit låter bekant för taket.

Jag har ingen extra värme i ugnsrummet men uppvärmt i angränsande rum. Viktikgast att det är torrt tror jag.

Solhem
0

Kan det fungera med en "typ" badrumsfläkt som utsug? Tänker att den sitter ganska högt upp på väggen och har nån form av kåpa över sig som samlar det som ska ut.

abbis
0

Badrumsfläktar är av plast..Jag fick t.om ta bort proppskåpet i ett ugnsrum och kåpan på lysröret då det såg ut som salvador dali efter en brännig..

Finns bra fläktar om man söker på nätet som har betydligt bättre kapacitet och som kan hålla borta värmen helt..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Solhem
0

Det låter ju intressant med Dali-form på lampan Glad

Mitt rum är jättestort och har högt till tak, ugnen står i ett hörn så värmen sprider sig, tror inte att en fläkt skulle smälta men jag ska kolla nätet om det finns nåt bättre. Tack för tips!

[perlennart]1
0

Om rummet är stort och det inte blir särdeles varmt så kan man så klart ha vilken som helst billig ventilator och man behöver inte heller ha en kåpa över ugnen. Men frågan är också vad det är i ugnen som man vill ventilera bort, är det riskfyllda saker eller vad? vistas man i rummet när det bränns i ugnen? Finns det möjlighet för att bygga skiljevägg?

spunkt
0

Oj, vad avanserat! Kanske är det olika regler i Sverige och Finland.

Där jag undervisar (Finland) är ugnen över huvud taget inte skyddad med specialskivor på väggarna och sånt. Nöd och näppe att utsuget fungerar. Och det är ett nybygge. Fick själv debatera länge med arkitekten och ritaren att det inte passade sig att sätta ugnen 1,5 meter bakom handfatet där barnen ska tvätta händerna. Att få in en mellanvägg mellan ugnen och undervisningsutrymmet var en omöjlighet hur vi än förklarade. De motiverade det med att i inportörens papper på ugnen så stod det att den inte alls blir varm på utsidan eller släpper ut gaser…bluff.

[perlennart]1
0

Låter konstigt, men klart ovetande finns över allt

Solhem
0

I mitt fall blir det inte så varmt men det kommer ut gaser, det känns på lukten om inte annat. Sen hampar det sig så att vi bor i samma hus och tänkte att nu ska jag vara duktig och göra som man ska (för en gångs skull). Jag inbillar mig att en badrumsfläkt och stängd dörr kan räcka och jag behöver kanske i vara i rummet när jag bränner.

Visst blir ugnen varm på utsidan!

[perlennart]1
0

Klart att ugnen blir varm på utsidan men det är ju den temperaturen på luften som skall ut som är av intresse. Och den är förmodligen inte högre än att en badrumsfläkt duger bra. Lukten kan komma av svavel och liknande som ofta finns i mindre mängder i leran. Det viktigaste är nog vad som fins i glasyrerna och det har inte alltid en lukt.

lenaol
0

Ugn Jag håller också på att ställa i ordning en verkstad och tänkt ställa ugnen 50 cm från väggen och jag tror att från taket skall det vara ca 70 cm. Har tänkt sätta en plåt på väggen och taket med luftspalt. ( på samma sätt som du sätter plåten bakom en kamin ) Då kommer värmen att transporteras bakom plåten och ut genom mitt öppna fönster, har även insug från golvet i andra änden av rummet. Jag har även varit i kontakt med olika keramiker i mitt område o fått en del tips som jag tänkte använda mig av.