Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 692 ggr
LenaR
0

Drejskivekuriosa

Drejskivan uppfanns visst på olika ställen i världen, helt i enlighet med teorierna om vårt kollektiva undermedvetna.

Men på ett ställe gick det snett. I Colombia, långt innan det blev Colombia, kom man visserligen på att man kan använda hjulet till att forma lera, men det enda man drejade var leksaker. Krukor ringlade man…

Vilket tror ni för övrigt kom först - hjulet eller drejskivan?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

EvaRittsel
0

Detta vågar jag INTE svara på. Men kommer man till Frankrike och träffar på en sparkskiva så får man tänka om. De sitter på något sätt VID SIDAN om skivan och sparkar. Känns jätteavigt men är helt naturligt för dem. Ska försöka plåta min kompis i Provence i sommar så ni kan se hur de arbetar där. Jag vill ha min skiva rakt under mig.

AndersE
0

lr, jag tror drejskivan fanns innan man började använda hjul till vagnar.

Jag tror man drejade på den tiden man hade glidsläp efter hästen (så som indianerna hade).

Ulla
0

Jag har testat att sitta litet grand vid sidan av drejskivan och dreja och tycker att det känns riktigt bra. För det mesta sitter jag som vanligt, men när jag kommer ihåg det så drar jag mig gärna åt höger. Speciellt när man inte använder spegel kan det vara bra, för det är lättare att böja sig ner och kolla då.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

Jag skrev frågan mest för att vara rolig, men sen började jag tänka efter, när uppfanns hjulet egentligen? Och när uppfanns drejskivan? Om ingen allmänbildad människa kommer med årtal får jag väl försöka leta i historieböckerna själv :(

Men visst är det underligt att de inte kom på att använda drejskivan till krukor? Det verkar så fullständigt, ja, logiskt, att en drejskiva kan man använda till nästan allting. De kanske hade lika stränga regler för vem som fick tillverka leksaker som vi har? Inte fastna i halsen, inga vassa kanter, inga material som flisar… Det krävs ju viss byråkrati för att efterleva säkerhet i leksakstillverkning, så krukmakarna var antagligen portade från all insyn i den hanteringen. Där ser man hur storebrorsstaten kan hindra utvecklingen!

Skrattande

Ulla
0

Eller traditionen. Bruksföremål kanske måste se ut och vara gjorda på ett visst sätt för att anses vara "riktig keramik".

Eller också var det för roligt att dreja, alltså var det något som hörde leken till.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

Aha, sammankoppling mellan ändamål och medel? Är det roligt ska man bara tillverka roliga saker? Men det håller inte, det är roligt att skulptera också, alltså får man bara skulptera humoristiska saker, inga allvarsamma ämnen!

Då tror jag mer på traditionen, drejade krukor ansågs antagligen alldeles för fabricerade, släta i utformningen och trista. Och krukmakarna satt och suckade "Folk är så reaktionära! Så fort man kommer med något nytt och stort så får man höra att 'så där ska det inte vara! Så där kan det väl inte se ut?' Och ingen köper. Allt ska vara som det alltid varit… Det är ett hårt liv som skapande konstnär!"

zzaga
0

Det är spännande att tänka sig in i hur det hela kunde ha gått till…när hon/han drejade för första gången… Jag kan inte ens fatta hur man kan komma på att sätta en oformlig lerklump på nått som snurrar skit fort och tro att man ska få annat är en ler fontän….

Å andra sidan kan jag inte fatta hur någon kan få för sig att sätta två hjul på rad med en lite sadel emellan och sedan tro att man ska kunna köra frammåt genom att hålla balansen… Men det funkar ju det med:D

LenaR
0

Hehe, det är många underliga saker man kan göra med hjulet!