Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 7114 ggr
Grodan77
0

Ugnsinkoppling

Köpte min ugn för 1,5 år sedan, den är på 18 kw, nu ska den installeras, elkillen har varit här o kollat, enligt honom så behöver jag 50 A (huset behöver 20 i dagsläget), jag tycker det låter alderles för mycket. hur mycket har ni in i era hus som har "likvärdiga" ugnar??

Hur löser ni det, skriver av den kostnaden på firman??

(måste dessutom dra in en större kabel kostnad, 9000 men det kommer jag inte undan)

Tacksam för snabba svar då jag måste tacka ja snart så den äntligen blir inkoplad.//Grodan

mangobango
0

Jag har 25 A

Det låter mycket med 50A, kanske kolla med en annan elektriker för att få en andra åsikt?

Grodan77
0

#1 Detta är en stor firma, tycker de borde vara duktiga…men kanske ska kolla med fler?? Har du alltså 25A bara in till verkstaden?

Hur har ni gjort, eget abbonemang till "verkstaden"?? eller kan man ha en mätare till verkstaden så man vet hur mycket "företaget" ska ersätta min privatekonomi.

L.A.E
0

Har själv en ugn på 18 kw och det är 35 A i huset

Sagakeramik
0

Min käre make gjorde en snabb huvudräkning här och kom fram till att din ugn enbart drar 32A sen tillkommer huset ovanpå det hela, hus säkrar man normalt inte under 16 A. Det är därför gammla ugnar brukar vara ganska billiga…  Så det verkar som om de har räknat rätt.

Ja du bör dra kostnaden för elförbrukningen på företaget. Jag köpte en beg. elmätare från elfirman för nån hundralapp som är kopplad till mina ugnar.

Alla avgifter du har i samband med företagsstarten bör du spara. Om jag inte minns fel får du även dra av för avgifter du haft ett år innan du startat ditt företag.

Du bör med andra ord även spara kvitton (se till att få ordentliga kvitton med datum, org.nr och allt det där) för installation, ombygge, färg osv osv.

[rolnor]
0

18Kw är ju ganska mycket, min drar 13, behövde ingen ny kabel, men säkrade upp. Det blir ju en fetare elräkning av större säkringar, för själva nätavgiften, inte att glömma…

Grodan77
0

tack för era svar!

Fråga igen: om jag bränner lergods, går ugnen fullt då eller kan jag klara mig med mindre Amperen då???

Tokig fråga tycker ni men kommer närmaste halvåret köra lergods hemma, stengods i skolan.

#4. på starta eget informationen på skattemyndigheten sade de att det KAN funka att räkna in kostnader innan start, men då någon månad, han sade att det bedöms från fall till fall om det kan godkännas, så säker skulle jag ej vara alltså måste jag starta sen fixa elen för vill ju ha det på företaget!!

Sagakeramik
0

Hej

Så här står det på skatteverkets egna hemsida:

"Utgifter innan verksamheten har kommit igång

Det är vanligt att man har haft utgifter för verksamheten innan den blivit yrkesmässig, innan man registrerat sig som näringsidkare. Utgifterna är avdragsgilla om de uppkommit samma år som näringsverksamheten startas eller året innan. Förutsättningen är att det är en sådan kostnad som du skulle få dra av också efter att verksamheten kommit igång dvs. den behövs i din verksamhet, och att det är fråga om sådana inköp som du skulle få dra av direkt vid inköpet t.ex. förbrukningsartiklar och inventarier av mindre värde.

Ytterligare ett villkor för avdragsrätt är förstås att du har sparat kvitton eller fakturor på inköpen och att fakturan står på dig som näringsidkare."

Så ifrågasätter dom ditt påstående kan du ju be dom läsa på sin egen hemsida… Här: http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/kulturarbetare.4.18e1b10334ebe8bc8000166.html

Grodan77
0

Ha!!! Tack saga!! va ju det ja hade för mig….kanske de försökte lura mig???hmm…tack tack!!

[rolnor]
0

Ugnen kräver lika stora säkringar oavsett om du bränner lergods, stengods, eller porslin, skälet är att elementen "pulsas" vid full effekt oavsett hur hög temp man vill ha. Man kunde ju föreställa sej att det funkade som en "dimmer" som man har till belysning och rent teoretiskt skulle man kanske kunna klara sej med mindre säkringar vid lergodsbränning, MEN, ugnar funkar inte på det sättet.

Ride84XL
0

Nu är det här en gammal tråd - men någon kan ju alltid ha nytta av det.

Säkringar är gjorda för att ta en ganska stor överström under en väldigt kort tid innan den löser ut. Om man har t ex PWM-reglering "duty cycle" eller tyrsistorreglering så är den tillräckligt snabb för att inte lösa ut säkringen om man inte kör på extrem övereffekt - typ mer än 4 ggr säkringarnas märkström.

Dessutom - även om man kopplar in ett element helt utan styrelektronik kommer effekten variera mellan dubbla märkeffekten  och ingenting 100 ggr per sekund. Det beror ju på att elnätet har växelspänning som varierar sinusformigt med 50 Hz - full effekt uppnås dock både i positiv och negativ halvvåg (därför varerar effekten 100 ggr per sek och inte 50). Det man anger är alltså genomsnitts-effekten (den s k "effektiva effekten") Att man under väldigt korta pulser överskrider säkringarnas effekt gör alltså oftast ingenting.

Men sen beror det ju på hur ugnen styrs - är det kontaktorer man använder, kan man inte har för frekventa till och frånslag eftersom dom kommer slitas ut väldigt fort och dessutom låter det ju endel, haha. Då kanske den är inkopplad uppåt 20-30 sek på full effekt innan den kopplas ur - då tål säkringen mindre men fortfarande betydligt över märkströmmen. Om man bara ligger lite över (under 15% över) tar det lång tid innan den löser ut - det kan handla om timmar.

25 A har en maxeffekt på 17,25 kW om man kör 3-fas (vilket en ugn med så hög effekt borde göra - vore konstigt annars).  Kanske kan bli problem om ugnen tar lång tid att värma så den måste va igång länge och man har automatik som inte kan köra nära full effekt utan att gå upp hela vägen så att säga. Fattar inte att ugnstillverkarna inte anpassar efter standardvärderna på säkringar förresten - att överskrida med bara 750W på 17 kW är ju ganska onödigt och är det så att det är dom sista W som behövs för att komma upp i maxtemp så är ju effekten för snålt dimansionerad från början. Uppvärmningen lär då gå skitsegt sista biten och vad händer när elementen börjar bli "trötta" och tappar lite effekt. 

Hur som helst - ska hela huset dela på strömmen måste man ju ha mer än 25 A så länge man inte vill ha strömmen avstängd till annat utom ugnen när man bränner - men 50 A är ju onödigt, 35 skulle i alla lägen räcka mer än väl (då har man fortfarande drygt 8 kW över till annat)

[perlennart]1
0

Hur kommer ni fram till kW? stämmer inte alls med mina resultat.

Har man 3 faser att arbeta med och 380V så blir det ju på 25A nog med effekt till ugnen?

Ride84XL
0

Man räknar på 230 V - vilket man får om man kopplar elementen mot nollan (det är ju det man gör i vanliga vägguttag - men då använder man ju bara en av faserna).

25 x 230 är ju 5,75 kW och sen blir det det ggr 3 = 17,25 kW. 

Om man istället använder 400 V så kopplar man ju mellan faserna. Tänk en trekant, så motsvaras ju varje fas av ett hörn och elementen av sidorna på triangeln - ett hörn är ju då kopplat till 2 motsående hörn. Det gör ju att säkringar/kablar delvis "delar på" strömmen. Kopplar man mot nollan kan man istället tänka sig ett Y - mitten på Y:et är nollan och då passerar ju strömmen från varje fas bara en säkring. Den totala effekten man får ut blir alltså samma.

[perlennart]1
0

Klart det skall vara 400 V, man skulle ju aldrig använda 230 till en så stor ugn. och med 400 V så blir ju effekten större än angivet.

Ride84XL
0

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar med större än angivet. Effekten är ju det som anges - men du kan ju inte räkna 400 x 25 x 3 för att få ut hur mycket effekt du kan plocka ut vid en 25 A säkring. Det gäller allting - kopplar du in en stor motor där gäller samma sak. Faserna är ju kopplade mot varandra om man har 400 V.

Sen måste det inte alls vara 400 nödvändigtvis - det går lika bra med 230 (Y-koppling). Elementen måste ju självklart vara anpassade för det genom att resistansen är lägre (det går inte att bara koppla om en befintlig ugn). Det är t o m fördel att använda 230 V för en ugn eftersom man kan ha grövre trådar för elementen som också blir kortare (=tar mindre plats) - men nu är det ju så att det brukar vara standard att koppla 3-fas för 400 V och tillverkarna har ju säkert inget emot att man får Byta element lite oftare (dom tjänar ju pengar på det - om man inte lindar själv då förstås och köper tråden från nån annan tillverkare)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem

[perlennart]1
0

Nej du har ju rätt, klart det inte är 3 gånger så som du skriver! men vad är anledningen till vilken koppling man väljer enligt din mening?

Ride84XL
0

Nej, ofta är det ju fördel att använda 400 V, eftersom strömmarna blir lägre (genom själva lasten - faserna belastas ju lika). 

För en motor t ex så kan man använda tunnare tråd i lindningarna och istället ha fler varv - vilket ger mer kraft i förhållande till vikten.

Men i en ugn så är det ju bara fördel om med högre ström och lägre spänning. Man kan ha grövre tråd som håller längre och tråden blir också kortare vid samma W/cm² tal - då kan man ju sprida ut den bättre i ugnen och få bättre värmeavgivning (=tråden kommer "gå svalare").

Jag tar min ugn som exempel igen - skriver inte ut alla uträkningar (blir så långt). Om jag dimensionerar för ca 1,5-1,6 W/cm² (A1, varm tråd) och 8100 W starteffekt (kall tråd) så blir det vid 400 V, 1,2 mm diameter och 139 m total längd på tråden - men vid 230 V blir det 1,8 mm och bara 103 m längd istället. Nu har jag ju t o m gjort annan lösning där jag kör ugnen på likström. Spänningen blir högre (t o m 540 V), men jag behöver inga parallella element. (normalt är det ju minst 3 parallella element eftersom det är 3 faser). Det gör att jag kommer kunna använda 2 mm diameter och bara 78 m tråd :)

Ride84XL
0
sagabus
0

jösses…jag vill ha en ugn som behöver 3*16 A….då sa en säljare att jag nog verkligen knappt kan ha nåt annat på den ledningen, som husets element mm.

bra att jag fick reda på det! en mindre ugn gör att jag har mer säkerhetsmarginal så propparna inte går.

nån som kan förklara enkelt?

Ride84XL
0

För hela huset ska det väl inte vara något problem - det är ju bara köra ugnen på en egen grupp med 3 x 16. Om en hel villa inte har mer än 3 x 16 är det en riktig snik-installation som nog ändå bör uppgraderas. Jag har 3 x 20 A huvudsäkringar för min 1:a :)

Min ugn (som fortfarande är under byggnation - väntar på ny tråd till elementen) går på spisuttaget som är 3 x 16. Det var bara att göra en förgreningskabel med Perilex för spisen och CEE för ugnen. Den går så fort att värma upp ändå, att man inte behöver ha igång den timmar i sträck - när man behöver använda spisen är det bara stänga av.

Tyvärr är det nog kostsamt att uppgradera huvudsäkringarna - även om man kan göra det själv lär det vara svårt om man inte har behörighet. Man måste väl meddela elbolaget (så man inte får skit sen om dom t ex kollar mätaren och märker att man har för stora säkringar mot för vad man betalar för) och då kanske dom (om man har otur) vill veta vem som tänker utföra eller har utfört installationen. 

Många gånger är det dock väldigt lätt att säkra upp till 20 eller 25 A eftersom det redan är minst 4 eller 6 mm² kablar indraget.

sagabus
0

huset är snikmodellen🤐

gammalt å jag använder ingen el direkt mer än till husspisen o lampor.

alltså bör jag tända allt som går, kuta ut och kolla vad som släcks när jag drar propparna?

Matts Taube Brännpunkt
0

Ugnen har 18 kW. Dvs 27,36 Ampere.

Matts

Ride84XL
0

Då var det ju värre - om det är ett gammalt hus är ju risken större att det är för klena kablar för högre säkring också och då blir det ju mer jobb att säkra upp.

Det enklaste här är kanske att skaffa en mindre ugn. Om man har en som går fort att värma så kan man ju köra flera gånger. Skälet att man vill ha stora ugnar är väl oftare att man vill kunna packa in många saker samtidigt, snarare än att man har så stora grejer att man behöver en stor ugn - det behovet är ju inte lika stort om bränningen går fort. 

Frågan är ju bara hur snabba stig och falltider Keramiken klarar. Vad jag läst här på forumet t ex så kräver t ex skröjbränning (med mina mått mätt, då jag använder min ugn till andra saker) extremt långsam stigning - 100°C per timme eller så upp till 600 (det betyder ju att det tar 6 timmar bara upp till den tempen). Sen att man inte får öppna ugnen förrän den är nere i typ 100°C och sånt. Då spelar det ju ingen roll hur snabb ugnen är - varje bränning tar en jäkla tid ändå. Tiden på topp (utjämningstiden) är ju i många fall sällan mer än en halvtimme så den är ju lätt att förlänga lite efter behov (t ex för att grejerna ska hinna nå samma temp som ugnen efter en snabb uppvärmning) utan att bränningen tar så lång tid totalt sett.

Hur fasiken räknar du?

18 kW och 400 V ger ju 45 A - men som sagt innan behöver säkringarna vara större än 15 A eftersom varje element belastar mer än 1 säkring när man kopplar för 400 V. Använder man 230 V blir den totala strömmen 78,26 A istället (26,09 A per fas och säkring)