Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2096 ggr
Sol-
0

Lergods vs Stengods

Vad jag mest undrar är om man kan svartbränna stengods? Vad jag kan minnas, så använde vi lergods på min utbildning.

Jag vet att man kan skröjbränna lergods med andra metoder än i elugn, t.ex i en tunna, eller järngryta. Men kan man skröjbränna stengods på samma sätt?

Jag är även intresserad av till vilken bränning man använder vilken lera (lergods, stengods), typ Raku, vedugn. Det handlar väl givetvis om temperaturen, men jag är inte så påläst om vilken temperatur de olika bränningsmetoderna håller! Glad

zzaga
0

Visst kan du svartbränna stengods. Stengodset får dock inte den hårdheten som är stengodsets kännetecken. 

Det viktigaste med en skröjbränning är att temepraturen går upp långsamt. Lera innehåler två typer av fukt kan man säga, den första fukten avgår när du torkar leran den andra typen av fukt är kemiskt bundet i leran. Om den kemiskt bundna fukten avgår för fort "sprängs" leran sönder. Sedan är ju olika leror olika tåliga för temperaturpåfrestningar som du kanske vet. En lera som innehåller mer chamott är mer tålig vad gäller temperaturskillnader.

När det gäller leror som används vid Raku fins det delade meningar om detta. Några anser att man absolut bör köpa en dyrare speciell rakulera andra (som jag) anser att deg går aldeles utmärkt att använda en vanlig hederlig stengodslera.

Vad gäller vedugn så kan jag inte tänka mig att man skulle andvänad andra eller speciella leror bara för att du bränner med ved.

LenaR
0

Jag håller med zzaga med ett men - en stengodslera med för hög utvidgningskoefficient är känsligare för plötsliga temperaturförändringar, så dem ska man undvika till Raku och svartbränning med oskröjad lera. Fråga din leverantör!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.