Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1762 ggr
Ulla
0

Två flugor i en smäll

I dag har vi tagit ner några små tallar och granar på tomten på landet. De hade börjat växa sig för höga så att de störde våra närmaste grannar. Så vad var bättre än att passa på att lägga några keramikföremål i en itusågad tunna, bädda in dem med litet brännbart material och placera tunnan uppochner-vänd under rishögen och sedan elda. Samtidigt som man blir av med skräpet så tillverkar man vacker keramik - hoppas jag.

Nu har elden nästan brunnit ut, men jag tänker vänta tills i morgon med att vända på tunnan. Hu, det är riktigt spännande. Jag hoppas verkligen att något blivit bra! Håll tummarna för mig.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
0

Så, nu var det klart. Tyvärr så hade jag för bråttom, så det var inte riktigt klart. Ingenting hade gått sönder så det är bara att göra om försöket nästa gång vi avverkar.

Jag ska försöka skaffa en mindre behållare (eng. saggar) så att jag lättare kan göra mina försök i liten skala. Jag försökte en gång med en stor aluminiumkastrull, men se det gick inte allsSkrattande

>> Oväntat resultat

_
_

Ulla
0

Nu vet jag vad en sådan inre behållare heter på svenska - muffel. Undrar om man kan använda en vanlig oglaserad blomkruka som muffel och sätta på fatet som lock?Fundersam

_
_

LeWE
0

Jag vet precis hur det känns när man eldat. Det är svårt att sova för man är så nyfiken. Jag packade också några saker i ett gammalt stormkök en gång… hm.. inte så bra!!!

LenaR
0

Varför gick det inte bra LeWe, vad hände? Smälte stormköket eller…?

#0 Ulla

Vi har gjort samma sak i majbrasan ett par gånger, travat ihop godset med kvistar och papper, vänt ett oljefat över och fått hela majbrasan byggd över alltihop. Jag har gjort ett par tester med att bränna högbränt gods på det sättet, och till min förvåning gick det också :)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

zzaga
0

Ulla

De blev jättefina:D

Ulla
0

Stormkök är väl gjorda av aluminium precis som min kastrull. Nä, om man ska göra om försöket så får det vara i något som tål hettan.

_
_

LeWE
0

Stormköket smälte ner helt. Har också provat att svartbränna gods som jag bränt innan ganska högt (1100 - 1200 grader) Det funkar och blir väldigt spännande!! Jag har en gång glaserat gods med rakuglasyr, brännt i elugnen sen svartbrännt och en skål blev väldigt vacker med krackeleringar. Försökte göra om det men då blev det inte lika bra!! Tyvärr vet jag inte riktigt hur det gick till men det är väl det som gör det så spännande!?!

Ulla
0

#4 Lr

Du skriver: Jag har gjort ett par tester med att bränna högbränt gods på det sättet, och till min förvåning gick det också :)

Hur vet du att det blev högbränt? Såg du det på skärven eller hade du en glasyr på som smälte? Något annat?

_
_

LenaR
0

Nej nej, jag högbrände godset, skröjade det till 1260, sedan rökbrände jag det! Och, ja du vet, jag trodde det skulle gå sönder eftersom sintrad skärv inte värms igenom så fort, så jag trodde det skulle bli spänningar.

EvaRittsel
0

Gå på loppis och köp ordentliga gjutjärnsgrytor! Aluminium smälter och blir bara aska. Men gjutjärn är toppen. Varje vår så ställer jag en gryta i min eldningstunna och fyller den med lite smycken, papper och ris. Locket på och sedan kan jag putta ner ris och löv och annat som ska brännas från trädgården över detta. När jag är klar är också mitt svartgods klart. Jag älskar detta med att vara rationellt lat. Göra två saker samtidigt. Man behöver inte dyra muffar. Men det är ju bara små saker man kan svartbränna.

OBS Jag skröjar inte sakerna alls före bränningen och använder vanlig lergodslera med ganska mycket chamotte.

Ulla
0

Jag var på loppis och köpte en riktig tvättgryta i gjutjärn för att använda till svartbränning, men sedan tyckte jag att den var så vacker så den blev blom"kruka" utomhus istället.

_
_

Ulla
0

Nästa gång jag går på loppis ska jag titta efter mindre gjutjärnsgrytor. Tvättgrytan var för tung att hantera förutom att den var fin.

Tack för tipset, Eva.

_
_

LenaR
0

Det där var bra att du sa Eva, att man inte ska skröja före en svartbränning om man vill ha riktigt svart gods. Men varför är det så? Någon som vet?

LeWE
0

Vet ej varför det blir mer "svart" när man inte skröjar före? Kanske det tar mindre när godset sintrat lite.Men jag skröjar ändå, tycker att det blir vackert när det blir lite "flammigt", det är spännande på nåt vis. Själv använder jag ett avkortat oljefat när jag svartbränner och så har jag en gammal "skittunna" i järn som folk antagligen använde före plasten, det måste ha varit "skittungt"..hm!

hejbe
0

Jag skulle vilja veta hur länge man ska elda, tex i en plåttunna, om man vill ha skröjat gods, så där flammigt och vackert som det kan bli om man har tur? Jag tänker mig att man har en järngryta som man lägger godset i tillsammans med sågspån( ska man ha lock på?) Runt grytan, ovanpå, kanske under också… i tunnan alltså, så staplar man ved, papper mm och tuttar på. Ska plåttunnan ha lock också? Hur många timmar ungefär ska det brinna?

Det enda liknande "svartbränning" som jag och min väninna har gjort, är ett expriment i en vanlig grill med massor av grillkol och tändvätska. Det var ganska bökigt och besvärligt, men vissa saker blev fina och vissa blev som lakrits rakt igenom

charlottaaberg
0

ja du ska ha lock, du vill ha sa lite syre som mojligt, sa att det brinner lange och langsamt. da far du riktigt 'svart'.  jag brukar kora med en gammal metall soptunna med lock, det ar helt perfekt. och jag anvander helst sagspan som brannbart material. som utlands svensk sa undrar jag vad 'skröja' betyder? vad ar det pa engelska? charlotta

www.charlotteaberg.com

Ulla
0

Skröja är detsamma som bisque firing. Var det rätt stavat?

_
_

charlottaaberg
0

ja bisque sager vi har, ja ha det hade jag aldrig kunna gissa, ha ha dar ser man, man lar sig nagot nytt varje dag! :)

charlottaaberg
0

men om man inte 'skrojar' innan, da vitriferas ju inte leran/kearmiken? (vitrify pa engelska, gissar att det heter samma pa svenska?) ie den haller ej, blir valdigt skor och tal ej vatten? jag trodde att all keramik som skulle rokas (SMOKE FIRING) maste vara bisque fired??? ett bra tips om du vill ha riktigt svart effekt ar att antingen anvanda vit stengods lera eller sa pensla leran med ett lager av vit 'slip'(engab tror jag det heter pa svenska? och om du vill ha extra fin yta sa 'burnish' (alltsa detta ar jattesvart jag vet inte vad keramik relaterade saker heter pa svenska! pinsamt!) hmm. putsa? putsa/slipa ytan med en sked eller en rund sten….allt detta innan du ' Skröjar'!

Charlotta

Ulla
0

#19 Jag förstår hur svårt det kan vara. Jag började med keramik när jag bodde i USA. Det var visserligen bara två år, men jag hann ändå vänja mig vid de engelska termerna. Dessutom finns ju väldigt litet skrivet på svenska, så man är hänvisad till litteratur på engelska.

Vid t ex svartbränning och gropbränning behöver inte föremålen vara skröjade innan, men om man bara röker dem så kommer man inte upp i tillräckligt hög temperatur. Då är man ju bara ute efter de effekter som röken ger på godset och de får man ganska snabbt.

_
_

Ulla
0

#15 hejbe

Om du vill skröjbränna i tunnan så måste du ta det väldigt försiktigt i början. Titta på den här länken, där kan du få en del tips.

_
_

LenaR
0

Det var en bra länk, tackf ör det  Ulla!

#15 Hejbe, om det var det flammiga resultatet du ville ha så ska locket av och syre till. Och om du bara är intressrad av rökeffekter kan bränningen gå riktigt snabbt, under en timme. Ska försöka fota en rökbränd urna som jag tyckte fick väldigt vackra svartvita skiftningar.

#19 Charlotta, det är inte bara du som har problem med svenskan. Som Ulla säger så är så mycket litteratur på engelska, så man lär sig inte termerna på sitt modersmål. Ännu mer pinsamt för mig som inte har ursäkten att jag bott utomlands…

hejbe
0

Hej!

Ja, det är framför allt det "svart- vit- grå- flammiga" som iallafall för tillfället intresserar mig! Så då menar du att jag inte behöver elda på som fasen om man kan uppnå resultatet på kort tid? Va bra!!!! Och då är det alltså skröjat gods som gäller….

Ulla
0

Ja, om det är det du vill ha så är det skröjat som gäller. Sedan beror det mycket på hur sakerna ligger packade vad du får för resultat.

_
_

hejbe
0

Du menar om man har sågspån eller liknande i grytan, eller vad då?

Ulla
0

Ja, lågorna ska komma åt godset på en del ställen men inte överallt. Man kan se efer medan man eldar hur det blir och om man inte är nöjd så får man "möblera om" litet. Men det här gäller som sagt om du bara är ute efter rökeffekterna och inte något annat (tex att skröja samtidigt).

_
_