Porslin som fastnar i sättplattor
Hej, denna fråga har varit upp i en annan tråd men jag tänkte att jag slänger ut den lite bredare för att få ännu fler tips :-)
Jag har bränt drejade skålar/muggar i porslin (porslinslera CS970 från Cebex), men i glasyrbränningen så fastnar de i sättplattan och går sönder lite i kanten när de krymper (se bild). Jag bränner till 1260. Även när jag inte hade glasyr i närheten av så hände samma sak, så det kan inte vara glasyren som rinner och fastnar. Jag bränner stengods i samma ugn (inga problem där) och även små ljuslyktor i paperclay (porslin) och det funkar.
Jag använder cebex egen plattengobe på plattorna. Här på forumet har jag fått tipset att lägga på mer aluminiumoxid, eller styrka kvarts på plattorna. Någon som har fler tips? Jag håller på att göra en ny beställning på material så jag tänkte att det kanske finns något mer som jag ska passa på att köpa hem…
man kan använda fusingpapper under sakerna, men det är ganska dyrt, jag tror även man måste köpa en hel rulle.men om du känner nån som håller på med glasfusing kanske du kan köpa en bit
Det låter intressant…
Är det fiberpapper du menar? Det finns i så fall att köpa i ark, med olika tjocklek (går det bra med tunna eller vad ska man välja?). Klarar det alltså stengodstemperatur (jag bränner till 1260), och kan man använda det flera gånger eller är det förbrukat efter en bränning?
det "papper" jag menar är tunt som papper och tidigare kunde man köpa ark hos cebex, nu tror jag det endast köps på rulle.det förbrukas och blir till stoft efter en bränning.
men vid närmare efter tanke så kan det funka bättre med fiberfilt sm är på nån mm tjock, den kan du använda flertal gånger