Göra egna pärlor?
Total nybörjare på keramik och har en del funderingar.
Jag bor på en leråker, där lerhalten är väldigt hög så jag tänkte jag skulle gräva upp lite och rena den för skojs skull. Då tänkte jag att pärlor skulle vara ett bra nybörjarprojekt.
Kan man använda den uppländska leran?
Kan man bränna pärlor i en vanlig gjutjärnskassett? Jag kan få upp temperaturen riktigt högt i den pga bra drag, har dock inte mätt den. Annars har jag en murad bakugn, skulle den vara bättre?
Hur glaserar man pärlorna? Vill helst använda giftfritt, gärna liknande metoder som på forntiden.
Hur gör man saltglasering?
Finns det några bra länkar till forntida pärltillverkning?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Glasera pärlorna gjorde man inte i forntiden här i landet, utan det var ingen glasyr förrän man började med bly (på medeltiden) och det är ju inte så giftfritt.
Du kan dekorera genom att glätta eller göra mönster och få färgeffekter genom reduktion (svart gods) eller mer syre (färg beroende på leran).
Visst går det att bränna i en kasett eller annan braskamin eller direkt i en valborsgbrasa. Svårare med glasyr på då det dels är större krav på temperaturen då dels vill aska mm klistra fast i glasyren om man väl lyckas komma upp i temperatur.
Testa googla på egyptian paste. Det har använts för pärlor mycket långt tillbaka i tiden. (men är förstås inte upplänsk lera och inte helt ogiftigt🙂)
Glätta? Mer syre? Där tappade du bort mig.☺️
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Glätta är att gnida ytan med ett slät föremål så ytan blir mer eller mindre blank. Testa sök här på sajten på glätta, vet vi haft flera trådar om detta. VanjaK bland annat tror jag är duktig på detta.
Syre… om du har grejerna liggandes fritt framme i brasan så kommer det syre från luften runt grejerna och då blir de t.ex. gula om det är en gulbrännande lera. Men lägger du grejerna i en grop med något ovanpå eller t.ex. under en upponervänd kastrul och med halm runt grejerna inne under kastrullen, och eldar en brasa ovanpå kastrull och allting, då kommer halmen i kastrullen brinna och syren därinne går åt och om det slutar tätt kommer ingen ny syre in. Då blir det reduktion (syrebrist) inne i kastrullen vid keramiken och då blir pärlorna kolsvarta.
Aha, skulle man kunna stoppa in en gjutjärnskastrull i ugnen med pärlorna i? Har några sådana som bara är till dekoration, eller blir de förstörda?
Är nog bättre att ta en kastrull som ska kastas, eller hitta en billig på loppis. Sen är det nog bäst om kastrullen (eller kärlet) är ganska liten i förhållande till brasan. I bakugnen blir väl inte så varmt eller? Tror det är bättre i braskaminskasetten i så fall, men en kastrull är nog för stor där, du kanske kan hitta nåt annat litet föremål. Pärlor är ju små, så nån liten rostfri skål (decilitermått?) som du vänder upp o ner ovanpå pärlorna och gärna har nåt litet brännbart inuti också.
Jag tänkte ju bränna ganska många pärlor när man ändå är igång, och en 2 liters kastrull går med råge in i min kassett, skulle nog få plats med 6 st (smått överdimensionerad för ett litet torp). Kan man lägga pärlor ovanpå varandra, eller får de inte vidröra varandra under bränningen?
Testa färre först så du vet om du blir nöjd? Annars mycket jobb…
Tror inte det gör nåt att de rör varandra, kanske blir det färgskiftningar men det kan ju också vara dekorativt.