Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2210 ggr
Ulla
0

Reduktion i elugn

Jag har tidigare fått höra att man visserligen kan reducera i en elektrisk ugn, men att man samtidigt förkortar livslängden på elementen om man gör det.

Enligt keramiker Anders Fredholm så är det här rent nys. Ugnen blir inte förstörd om man reducerar i den. Det är dessutom relativt enkelt att bygga om en elektrisk ugn så att den blir en kombinationsugn el/gas. Att sedan få en reduktion i den kombinerade el/gasugnen är både billigt och enkelt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Hej Ulla!

Är ny på forumet (som verkar spännande) så jag gör mitt första inlägg här!

Reducera i elugn låter spännande och jag funderar på en grej. Om man tar och sätter dit en liten gasolbrännare under ugnen är det då inte jätteviktigt att man har ett hål i toppen för att oförbrända gaser ska kunna komma ut? Det räcker väl inte med det vanliga kikhålen? Kan inte det bli en explosionsrisk annars?

Men visst verkar det intressant, alla riktigt snygga glasyrer verkar ju vara reducerande, tyvärr…

Ulla
0

Hej Lotta! Kul att se dig här. 

Du har alldeles rätt. Man måste göra ett "skorstens"hål också, men inte i toppen av ugnen utan längst ner i motstående hörn.

_
_

lotta2
0

Aha, nere i det andra hörnet, det visste jag inte. Ja, egentligen är det ju självklart när man tänker efter. Propan är ju tyngre än luft förstås.Undrar om man skulle våga sej på att testa…Celadonglasyrer-mina favoriter-här kommer jag…

zzaga
0

Spännande:D Men fräter det inte på elementen?

Ulla
0

#3 lotta2 

Man bygger en kanal (skorsten) av tegelstenar från hålet  upp till ugnens höjd, och så måste man naturligtvis ha bra ventilation. Eftersom man värmer ugnen med elektricitet och gaslågan bara är till för reduktionen, så går det åt väldigt litet gas.

Jag ska absolut kolla om det finns möjlighet för mig att göra detta.

_
_

Ulla
0

Hej zzaga! Nej, tydligen inte. Det är en gammal sanning som inte var så sann:) Om man är osäker så kan man ju bränna varannan ugn i oxidation. Det berättade en keramiker som heter Getthen Holm att hon gör ibland.
Jag är däremot inte säker på hur hon reducerar i sin elugn. Kanske inte med gasFundersam

_
_

lotta2
0

Blir glasyerna lika snygga som i en "äkta" gasugn? Vet du hur pass stora hål man måste ha?

zzaga
0

Hellojs Ulla:)

Hmm… nu öppnar sig ju helt plötsligt väldigt stora möjligheter *ser solen gå upp över horisonten*

Finns det någon möjlighet att se till att bränningen blir jämn i hela ugnen? Finns det ingen risk att det bränns ojämt?

*jag är så himla himla avis på dig som är på kurs, bara så att du vet* :D

Ulla
0

Hej zzaga! Nu är jag tillbaka, fullärd:)

Eftersom den värms upp med elektricitet så blir säkert resultatet bra i hela ugnen. Ev kan de båda hålens storlek och placering ha viss betydelse? Och ja, resultatet blir lika bra som i en "äkta" gasugn.

Hur stora hålen ska vara? Ingångshålet ca 1cm större än brännaren runt om och utgången lika stor? (jag är tydligen inte så fullärd ännu:D) Om man gör hålet för stort så kan man ju täppa igen litet.

_
_

zzaga
0

Åh, din lyllos:D välkommen hem!

Coolt:) När jag tröttnat på mina el-prylar så är det dags att ta fram stora borrmaskinen:D

Jag har läst att man kan avända malkulor för lokalreduktion i ugnen, någon som testat?

Ulla
0

Du behöver inte ens vänta tills du tröttnat. Ugnen blir ju inte förstörd för att du gör om den utan går att använda för oxidation som tidigare. Stäng för hålen med en bit av en sättplatta bara.

_
_

zzaga
0

Nej egentligen inte… men det känns som "ett steg upp i kunskaps trappan"…. om du fattar vad jag menar. Jag känner inte att jag har "full koll på " (vilket ju i sig är en illusion) el bränningen ännu.

Sen har jag en helt ny ugn som jag inte ens lärt mig ännu (eller , den är begagnad , men den är ny för mig). Och jag har lovat och svurit högt och tydligt till förra ägaren att jag ska ta VÄLDIGT väl hand om den (den ser nämligen helt ny ut innuti , fast den är 15 år gammal).

Ska du borra hål i din? Vad mer fick ni göra på krusen? Kommer det fler rapporter? Man är ju lite nyfiken:D

Ulla
0

Kursen handlade mest om glasyrer; vad de består av och hur man kan förändra dem. T ex om man har en glasyr som smälter ut dåligt så är det bättre att sänka smälttemperaturen på den än att höja temperaturen i ugnen eller öka utjämningstiden. För om man gör det kanske det blir fel för övriga glasyrer som man använder.

_
_

zzaga
0

Spännande:) Gjorde ni några prover?

Jo, det är ju helt klart enklare att räkna om en glasy än att behöva ändra om alla andra glasyrer:D

Ulla
0

Vi gjorde massor av prover. Först teori fram till lunch och sedan väga och blanda till klockan 9-10 på kvällen. Vi brände två provugnar om dagen, en i oxidation och en i reduktion. De var sedan färdiga att titta på till lunch nästa dag.

_
_

zzaga
0

Åh, va mysigt!

Jag ska jäkla med på några va de där kurserna längre fram:D *har bestämt mig*

LenaR
0

zzaga är inte den enda som är avundsjuk, men man klarar sig faktiskt långt med maestro Fredholms glasyrkompendium, som han säljer via sin hemsida. Inte lika roligt som att åka på kurs! (Och ni skulle se Ullas glasyrprover!!)

Apropå det där med malkulor (#10 zzaga), det har jag inte testat, men jag drejade upp några stora skålar & krukor som jag reducerat i genom att stoppa ner sakerna samman med vanligt grillkol och täppa till ordentligt. Det blev väldigt intressanta resultat, inte alltid helt lyckade, men det funkar! Helt klart något att arbeta vidare på.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

zzaga
0

Vad spännande, körde du grillkolen i vanlig elbränning? Hur gick det med rök och så?

LenaR
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag märkte inte av någon rökutveckling. Det luktade lite brännt, som när man skröjar papperslera eller så.

Jag tror inte det blir så farligt med rök, det behövs inte många kolbitar. Vi har kraftig fläkt över ugnarna. Bifogar en bild på samma glasyr, red och ox. Tyvärr är bilden lite oskarp, men färgerna syns ju!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Fredholm
0

Här ska ni få en länk till en firma i Holland som säljer en bra brännare som passar utmärkt till en el/gasugn http://www.silex.nl/default.asp Titta först på  "Aparatuur" och sedan på "Gasbranders". Utan att kunna holländska så har jag dragit slutsatsen att "Propaangasbrander" är en propangasbrännare. Den minsta kommer säkert att räcka alldeles gott. Kanske skulle man också passa på att beställa några munstycken när man ändå beställer. Borde heta "Sproeier". mvh anders

P.S Jag har en sån där brännare och kan varmt rekomendera den.D.S

zzaga
0

19

Vad kul! Måste prova.