Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2841 ggr
Bregotta
0

Dimlila glasyr

Hejsan! Jag har gjort en stor skål i porslin, tänkte glasera med dimlila enl recept här på forumet men har "bara" koboltoxid inte kobotkarbonat, kan jag använda det istället och hur mycket isf? Här är receptet:  

Dimlila

Vackrast på porslin! Liksom så många andra…

• cornish stone 48
  • kaolin 12
  • ulexit 7,4
  • kvarts 3,4
  • krita 26
  • tennoxid 4
  • kromoxid 0,1
  • koboltkarbonat 0,25
Bregotta
0

Någon som vet???

lotta2
0

Vi har haft frågan uppe innan i ett tidigare svar, som jag inte hittar nu. Klart du kan byta ut dom, du får bara ränka om proportionerna. Översätta får du göra själv, men här har du  proportionerna som gäller mellan dom : 
100 g of Cobalt oxide (Co3O4) gives 96,57 g of CoO (Cobalt basic oxide)
100 g of Cobalt carbonate (CoCO3) gives 63 g of CoO (Cobalt basic oxide)
Substitute 1 part of Cobalt oxide by 1,53 part of Cobalt carbonate
and if you reverse the calculation, you can substitute 1 part of Cobalt carbonate by 0,653 part of Cobalt oxide.

Bregotta
0

Tack så jättemycket! Kanonbra - blandar ihop imorgon!

lotta2
0

Jag hittade en annan uppgift som sa 1: 1.6 delar , den är den formeln jag brukar använda själv, men skillnaden där  är ju minimal…mellan 1.6 eller 1.53 …1.59 ska det väl vara enligt exakt molvikt vill jag minnas. Men så nogrann är du väl förhoppningsvis inte…? :D

Bregotta
0

Nix - inte så noggrann, ;-)

Bruzapetra
0

Får vi se resultatet efteråt?:)

Hubert
0

Det enda som kan vara är ju att det fattas lite "smuts", eller vad jag ska kalla det, ifrån karbonaten som skulle ha gett någon slags effekt men färgen blir nog ungefär det samma. Louise

Bruzapetra
0

Jag undrar om man kan byta ut ulexit mot nåt annat? Vad är dess huvudämne?

Bregotta
0

#6, jajamensan…, särskilt om det blir bra! ;)

lotta2
0

#8, om du har kvar gersley borate så kan du ta det i stället för ulexiten.

Ulla
0

Colemanit är också något liknande. Det har tyvärr den egenheten att det "spottar". Jag läste någonstans att det inte gör det i små mängder, men har själv en annan erfarenhet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Jessika
0

Hur går det med den dimlila glasyren Bregotta??

Har du hunnit göra några test?

Bregotta
0

#12  Jag har blandat till den men inte testat den än (inte hunnit, har varit på keramikkurs!)  Jag har lite farhågor för jag hade inte någon bra våg när jag blandade till den så den kan ha blivit lite hur som helst. (Har köpt en bättre och precisare våg nu) Skall snart testa och då lovar jag att jag skall meddela hur det blev.

Jessika
0

Spännande! vad har du varit på för rolig kurs då?

Bregotta
0

Drejkurs på Löftadalens folkhögskola, först 6 dagar i juni och nu 4 dgr glasering + lite studiebesök, lärt mig mycket. Himla kul att göra något sådant på sommaren! Vädret har varit sådär under tiden men det var nästan bara bra, vi satt ju å drejade o glaserade hela tiden, så man behövde inte ha dåligt samvete för att man inte var ute i "fina vädret"…

Jessika
0

låter härligt! snart stundar semester med långa dagar i keramikverkstan för min del. *längtar*

Den lila glasyren ser så fin ut på bilden, skulle gärna se en hel bild på något glaserat med den.

Bregotta
0

Yes, återkommer med det, kanske någon annan har använt den och har något att visa tills dess?

Ja, jag har inte ont av att det inte är fint väder man kan ju vara ute och rota i verkstaden och bryr sig inte så mycket om hur det är på utsidan, om det stannar där vill säga. Jag tycker otroligt synd om dem som har fått jätteproblem med översvämningar och annat, självklart!!!.

Bregotta
0

Jaha, då vart det bränt men den sk dimlila blev dalablå och matt (inte så vackert!) , så antagligen var vågen inte tillräckligt exakt (har skaffat en ny nu) för något annat fel kan jag väl inte ha gjort… FlörtGenerad

Jessika
0

#18 vad tråkigt! den ser så fin ut på bilden men det kanske är en svår glasyr…

Vad har du köpt för våg? jag tänkte köpa en på blocket som Zaga tipsade om tidigare, den väger ner till 0,1 g.

Bregotta
0

Ja, viss är det trist när det blir så men jag är ganska säker på att det var jag som schabblade lite med koboltoxiden och kanske att jag brände den lite för högt också.

Jag köpte min digitalvåg från prylus http://www.prylus.se/Digitalvagar/Prylus-digitalvag-01-gram-till-2000-gram/ Jättesnabb leverens och verkar gedigen och bra, får väl se med tiden hur länge den håller… Den väger från 0,1 - 2000g men den är inte så stor så jag får väl se hur den funkar i keramiksammanhang.

abbis
0

Den påminner jättemycket om cebex 915 ..

Bränner man för högt brukar matta glasyrer bli blanka..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bregotta
0

OK - då var det nog kobolthalten som blev fel för den blev matt inte blank.

Denna kommentar har tagits bort.
abbis
0

Men kobolt är inget mattmedel..Det är dolomit och talk däremot..

Bregotta
0

Nej jag vet det men anledningen till att jag inte tycker om den är att den blev dalablå och för jämn i färgen i mitt tycke. Inte alls som på bilden som finns i samband med receptet. Och då har jag nog gjort något fel, det enda som jag kan känna att jag gjort är att jag antagligen inte fått rätt vikt på kobolten och kanske bränt den för högt.

Jessika
0

#21 abbis. Menar du att den dimlila glasyren är lik en cebex glayr? 915 såg ut att vara vit i deras katalog, hur menar du??

abbis
0

Ja den ser vit ut men den har stråk av blått i sig som går åt det lila hållet och i vissa lägen  beroende på var den står i ugnen blir den blålilastrimmig..