packa och frakta keramik
Ni som är vana att skicka er keramik över landet, vad använder ni er av för tjänst för att skicka? Jag har hört att posten inte är att lita på…
Och i samma genre -vad packar ni keramiken i (papper/frigolit/bubbelplast) och var får ni tag på packmaterialet och kartonger?
Jag anlitar Bussgods, men jag skickar inte så värstans mycket.
Packmaterial sparar jag när jag själv får paket. Det gäller att packa så att godset ligger helt still, och så att det finns marginal för "tryck och kläm".
/Sofia
Skickar rätt mycket..Det är bussgods som gäller.Skaffa ett konto så får du bättre priser och kan betala när fakturan kommer.
Packar i allt emballage som jag får annat skickat till mig i..bubbelplast ,frigolit(ryser) pappersscroll och skumgummi..Köper well och silkespapper som komplement.
Väl packat= då gäller fraktförsäkringen
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Wellpapp, "silkespapper" och bubbelplast finns på Rusta till ok priser.
Jag använder DHL och ett avtal som heter naturservice. Okej priser till hela världen och DHL kundservice är alltid hjälpsamma men ibland kan lokala åkare utomlands göra bort sig (med följden att man måste hålla koll på sin försändelse så den inte blir liggande eller tom. kommer hem igen)
Packar som abbis med vad jag får men packchips är riktigt smidigt att ha.
#3 Måste väl ändå bli billigare att köpa hos en grossist ..
Jag ger ca 375:--425:- för 20kg oblekt silkespapper
Nu har jag en ny fraktfråga, så här kommer tråden till liv igen!
Jag har testat att skicka med både bussgods och posten (mindre saker i vansinniga mängder bubbelplast eftersom jag inte litar det minsta på posten) och det har peppar peppar funkat bra hittills.
Nu har jag fått förfrågningar på att skicka både inom Skandinavien och längre bort än så, och funderar på vad som är bäst där. Vad har ni använt för att skicka utanför landet? Finns det tips och trix att veta om som i fallet med kundkonton hos Bussgods etc?
#4 Hur ser prisbilden ut för DHL?
En fråga,
Om jag packar som ni skriver och använder en vanlig kartong. Är ju halvhårda. Vad händer om annat gods står ovanpå min kartong. Eller har ni riktigt kraftiga kartonger? Playwoodskivor.
I.of.s så tänker jag på när flyttbolagen packar så knycklar de ihop papper mellan allt så det blir luft mellan sakerna. Sedan står det ju många flyttkartonger på varandra. utan att saker går sönder.
Ett problem när man har gods med sig och flyger eller åker båt inom Sverige /Norden är ju att man inte får ha speciellt stort handbagage.
Det optimala vore att man kunde t.ex skicka gods som ömtåligt både på buss eller flyg. Men det går ju inte heller för de kan inte garantera att just min väska eller låda får stå för sig. Sedan vet man ju hur bagage hanteras. D.v.s slängs hit och dit.
Man kan bara hoppas att dom som lyfter manuellt ser att det står "ömtåligt.problemet med posten är det sorteras på band som sen ramlar ner i större behållare huller om buller..
Ska man skicka mycket gods så skriver man förståss ett avtal med något fraktbolag.Typ DHL skickar över hela världen och det försäkrar men dessutom.Dyrt ,javisst men det får ju kunden betala utöver godspriset.