hur lång tid tar ugnen?
Hej!
ska köra en ugn idag, det var ett par år sen sisst och jag minns att jag tyckte att den var seg. Jag har satt ett skröjprogram som ser ut så här:
90 grader per minut upp till 600 grader.
Full fart upp till 970 grader
Hålltid 15 minuter på 970 grader.
Upp till 600 grader är ju lätt att räkna ut hur lång tid det bör ta. Men sen då? hur snabbt borde "full fart" från 600 till 970 ta?
Det är en 120 liters toppmatad ugn från Kittec Studioline.
Om den följer 90 grader i timmen upp till 600 ska den vara uppe i 600 strax före 15.00. Sen borde det ju gå minst 200 grader per timme? eller är jag för optimistisk då? Iså fall borde ugnen varit uppe i topptemp och börjat gå ner innan kl 17.00
Snurrigt det här :) Det ska bli spännande och se iallafall. Jag har även flyttat ugnen (och mig förståss) sen förra bränningen så jag hoppas att den inte tagit skada av det.
Hur lång tid brukar era ugnar ta på sig till topptemp? skröj och glasyrugn? När jag tänker efter som är det nog främst glasyrugn som kan ta lite tid…. när den ska upp i den höga topptempen.
Allt beror ju på hur trötta dina element är..Som du säger ska den inte ta sån tid på sig mellan 600 och 970 men är elementen dåliga kan det ta hur lång tid som helst..ibland orkar inte ugnen upp till topptemp och då kan den stå och stampa på 900 och aldrig orka men då brukar instrumenetet säga ifrån om det är digitalt.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tack abbis! Hur lång tid brukar dina ugnar ta när de inte har slitna element?
Inte bara elementen slits, jag har sett många gamla ugnar som fått nya element och ändå inte funkar som dom borde. Isoleringen blir också sämre med tiden, tråkigt nog. en normal glasyrbränning borde inte behöva mer än 8 timmar om man vill ha fart på. Jag bränner mina glasyrer på 1 timma och så vet jag att det funkar senare under normala förhållanden, när det är helt vanliga glasyrer. Det är väldigt sällan problem med en så snabb bränning, även om man så klart rekommenderar 100 grader i timmen vid glasyrbränning.

#3 Du bränner dina glasyrer på 1 timma????? Útelämnar du inte något här, det låter mycket snabbt. Är det under industriella förhållanden du menar här??
De Lapsus Resurgam
Är det inte en väldigt liten ugn?
Jo den är bara på 8 liter så den går upp snabbt. Och det är inte bara industriella glasyrer som jag testar så utan också glasyrer till keramiker.
#6: Jag har en 16liters elugn. Den är rena fröjden… Bara några kronor till stengodstemperatur. Men så snabb som en timme är den tyvär inte (tror jag). Av nyfikenhet exakt hur ser brännkurvan ut?
Ja det var en bra fråga, har inte noterat det. Men den är ganska rak från 20 till 1250 grader. efter 1250 och till 1300 går det lite långsammare men inte mycket. Hur fort går din 16 liters?

#6 Ah. Det är nog bra att nämna det, så att inte oerfarna får för sig att 1 timme är det som gäller ^^
De Lapsus Resurgam
#8: när den var helt ny gick ugnen till 1000-1300 på en kvart (tror jag, även om det låter otroligt) men den effekten försvann ganska fort och påverkas mycket av hur mycket vikt jag har i ugnen (inte minst sättmtrl). Idag ser schemat ut (för råglaserat). 4h till 600C och sedan fullfart till 1280 vilket tar ca 1,5h. Precis som din segar den ner mot slutet. Den snabba avsvalningen är bra för många glasyrer. Ofta lägger jag en relativt lång utjämning för glasyreffekter. Min oljeugn är på ca 200 liter och senast gick den upp till 1300 på 5 timmar. Råglaserat skulpturalt och drejat arbete.
Ja elementen i så små ugnar slits fort, det beror ju på att ytan på elementen är liten i förhållande till effekten så att dom blir oxiderade fort. Det finns inte plats för tillräckligt med element i en så liten ugn så man får acceptera att det får bytas element. Jag hade för länge sedan en elugn som var på ca. 250 liter och den klarade 1300 grader på under 1 timma så där blev det glasyrbränningar ibland på 45 minuter, funkade fint.
Min provugn är på ca 3,4Liter med en effekt på 2,5KW. Den både bränner man och tar ut proverna på samma dag. Har faktiskt en vettig ytbelastning på elementen om inget oförutsätt händer så håller dom ganska länge. problemet är att få plats med elementen i en så liten ugn..
Jag kan bränna flera gånger om dagen, En timme upp och så en balja med vatten och så åker proven i kallt vatten vid 1000 grader eller så. Så är det bara att slänga i nya prov.
Intressant. Ante har du byggt ugnen själv? Jag såg en provugn för några år sedan där slingan var mindre tät in i ugnen vilket gav "provsticko" i olika temperaturer. Perlennart blir inte provernas krack annorlunda med den omilda behandlingen?
Nej det brukar dom inte bli om jag kyler ner vid en temperatur som liggter över 600 grader. Men oftast när jag skall testa en grundglasyr för krack så låter jag den kyla av normalt till under 300 grader.
Jag har också en liten 4 liters ugn som har nästan lika många kvadrat som watt på elementen så den håller länge, men effekten är ganska låg så det tar längre tid, men isoleringen är perfekt så det fungerar bra. Och så har den elementen på aluminiumoxid rör så det bidrar ju också till att dom håller längre.

Jag har läst tråden och ingen svarar på Jessikas fråga, utom #1.
Min ugn brukar få ta cirka 6-8 timmar på sig, sakta uppåt till 200 grader, Jag råglaserar alltid och det finns ofta risk för fukt i godset, så jag tar den säkra vägen upp, 60 grader i timmen och sedan full fart, 480 grader/timme. Den får sedan svalna av ganska långsamt.
Jag bränner både lergodstemp och stengodstemp och det är inte så stor skillnad i tid. Lergodset tar nog någon timme mindre.
De Lapsus Resurgam
Jo jag skrev att det inte borde ta mer än 8 timmar för en glasyrbränning. Vid råglasering bör man nog också tänka på kemiskt bundet vatten som avgår upp till 350grader och så har man ju kvartspunktet så sakta till 600 grader och så kan man ju ha fart på Naturligtvis så kan man lyckas med nästan vad som helst men om man skall föja grundreglerna så.
#14 Jag har byggt ugnen själv slingorna ligger i botten under en sictoplatta på 7mm som är egen händigt stampad i sictomassa.. ugnen var tidigare en gradientugn som jag ökade på i storlek, har inte kollat hur fort den kan gå upp men den är kanon vid test bränningar..

Hej igen! Jag körde som sagt 90 gr per timme till 600 gr. Då var klockan ca 15.00 när jag kom hem vid 17 tiden hade ugnen varit uppe på topp (970 gr) i 15 minuter och svalnat 50 gr. Det känns ok, det blir förstås en större provning med glasyrbränningen :) Tack för era svar!
Gör man många prov på raken borde det väl dessutom egentligen bara vara första bränningen som behöver ta en timme - sen är ju ugnen redan varm och då går det ännu fortare 😃
Tål dom nerkylning från 1000°C ner i kallt vatten (borde ju bli ett jäkla skönt pys då förresten) - borde dom väl tåla att läggas in kalla i en ugn som redan är sådär 1000°C och sen är det bara värma "sista biten" igen osv.
Här är uppvärmningskurvan till 1200°C för min ugn som jag byggt med ca 50 l fritt utrymme - innermått ca 34 x 49 cm och 30 cm i höjd (borträknat platsen som behövs för elementen).
Grafen gäller med tom ugn - med gods i tar det förstås lite längre tid. Testat med 3 kg eldfast tegel (av den typen K-rauta säljer) som "termisk last" (då jag inte bränner så mycket keramik i min ugn), så tar det runt 1 timme från rumstemp till 1200.
Mätte avsvalningen från 1225°C också - från det att jag stängde av strömmen och en timme framåt. Det är ju bra för att bl a kolla hur bra isolerad ugnen är. En blomkruka och vermiculitbit som jag testade att bränna var dock i ugnen - då passade jag på att mäta eftersom jag ändå körde ugnen länge för att det skulle bli motsv en keramikbränning. Men det är mindre än 1 kg extra massa och borde inte påverka så väldigt mycket.
Det krävs ju att man hållit tempen uppe ett tag så det hinner jämna ut sig och ugnen avger lika mycket som man tillför för att få en bra mätning - annars går det väldigt fort ner i början eftersom isoleringen inte är helt uppvämd än. Jag behövde också bara ca 63% effektpådrag för att hålla en konstant temp på 1225°C (mindre än jag trodde) 🙂
Avkylningen beror ju på hur stor massa det finns i ugnen och hur stor massa isoleringen har. En väldigt bra isolerad ugn (fiber) har liten massa och kyler av betydligt fortare än en ugn som är byggd av sten.
Jo, det är ju sant - det är ju mest relevant som jämförelse om man t ex förbättrar isoleringen på en ugn att se skillnaden. Värmelagringen skiljer ju rejält mellan olika ugnar så det är ju svårt att bara jämföra direkt så.
Om jag programmerar en ugn som inte är 'trött' brukar jag räkna med 150 grader i timmen över 600 grader, alltså en fullgod ugn skulle klara 600-970 på 2 och en halv timme.
Även en dålig ugn borde klara det, först när man kommer upp över 1100 grader att dem brukar sega.
Det handlar väl mycket om ekonomi också kan jag gissa när det gäller fabriksbyggda stora ugnar - man försöker få in så mycket volym på så lite effekt som möjligt. Det får man ju betala för med lång uppvärmningstid istället. Elförbrukningen minskar inte, men man behöver inte lika stora kabeldimensioner och säkringar, så nätavgiften blir lägre.
Dessa ugnar har ju t ex 150 resp 173 l volym med bara 10 kW på dom minsta och kommer ändå lätt upp i 1300 (dom måste vara bra isolerade).
#26 Är övertygad om att man dimensionerar element efter volym så att det blir effektivt att bränna oavsett storlek..
Trötta blir alla element om du bränner mycket så är det bara..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jo - men ugnen drar inte mer energi för att effekten är hög. Det går bara fortare att tillföra den energi som behövs.
Med bra isolering behövs inte så mycket effekt för att hålla en konstant hög temp, men det behövs fortfarande energi för att värma upp materialet. Därför tar det lång tid att värma upp om man bara dimensionerar efter vad som behövs. Min ugn behöver bara ca 63% av maxeffekten för att hålla 1225°C konstant - men med full effekt ökar tempen ca 7°C per minut från 1200 till 1225 (1220-1230 är max vad jag vill gå med min tempsensor av K-typ)
Så hög effekt som möjligt på ugnen TACK!