Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 1609 ggr
ChemicalTV
0

Gammalt eller nytt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu finns det ju inget Arkeologi i fokus, men jag tänkte att kanske ni på Keramik i fokus kunde ha en susning, eller iaf kanske kunde hjälpa mig med riktlinjer på hur jag ska gå vidare ;)

Jo det är såhär att jag har börjat hitta en massa gammal (jag HOPPAS att det är gammalt iaf!) keramik i mitt grönsaksland. De kommer i alla möjliga former och storlekar, mestadels med en vit krumelur på, men nu känns det som om jag har hittat en extra fin bit! Jag undrar om kanske någon här på forumet kan säga om den är GAMMAL(pre 1900) eller NY. mer önskar jag inte, men om det finns någon som kan kanske säga mer, ELLER kan berätta vart jag kan vända mig för att få bitarna "analyserade" av någon som kan :)

Min gissning, för att vara helt okunnig på dethär, är att det varit kanten på ett fat. den är ca 4cm på bredaste stället och väger enl min köksvåg 7 gram. det syns inte så bra men glasyren är grön, brun och gräddvit.

Någon som kanske kan hjälpa ?

Derst
2

Hej! Den typ av keramik du hittat började tillverkas på 1600-talet och ända till en bra bit in på 1900-talet. Hör efter på ditt närmaste museeum,om det har funnits något krukmakeri på orten! Spännande,berätta gärna om du får reda på något!

ramjambam
0

Jag skulle gissa att den var pre 1900 - jag skulle kontakta ett museum för att få information.

Månvind
0

Håller med ovanstående. Fat som dessa tillverkades under lång tid 1500 - början av 1900. Röd lergods, engoberad och blyglaserad. Du kan höra med riksantikvaratet eller museum.

ChemicalTV
0

Vad coolt! ska definitivt kolla med något museum isåfall!

#3 Vänta lite, säger du bly?

…

tror ni att jag kan äta mina grönsaker ändå trots om de har varit i samma jord som bly?

[perlennart]1
0

Det är nog begränsat hur mycket bly som kan ha läckt ut ur den lilla biten, och blybelastningen som finns i övrigt från blyad benzin och annat är förmodligen större.

Månvind
0

Förr användes mycket bly i glasyrer. Krukmakarna slängde på blymönja utan att ha en aning om risker. Har hört att det finns noterat i gamla liggare att det var en förringande omständighet och därmed lägre straff om en krukmakare begått ett våldsbrott. bly framkallar aggressivitet. Läskigt! Det finns alternativ till Blyglasyrer nuförtiden tackolov!