glasyrproblem i dekalbränning
Hej!
Har någon där ute ideer om vad som händer med mina glasyrer när jag bränner dom i en 3.e bränning på ca 780-800 grader!? Glasyren blir som på bilderna i vissa fall, med prickar och "orenheter". Den gula skålen är stengoda och den turkos är lergods. Det finns alltid lite bra och lite så som på bilderna i samma bränning.
Blir väldigt glad för synpunkter eftersom detta skapar så stora problem för mig och jag kan inte sälja de dessa skålarna!!
Camilla
Jag har haft samma problem med en vit tenn glasyr (955 cebex), bytte glasyr. Jag tor att din glasyr behöver högre temperatur, vilket troligtvis dekalerna tyvärr ej klarar.
tack för din teori…kanske ska jag byta glasyr som du säger!!
Hej Camilla!
Vad har du för tennglasyr nu?
AnnBritt
Har haft precis samma problem med en del dekalbränning. Vid glasyrbränningen såg allt ok ut men efter dekalbränning i 800 grader blev det små utstående knottror. Glasyren var Cebex 955 i 1240 grader.
Detta händer dock bara vid enstaka tillfällen vill jag poängtera.
Hej Annbritt!
Jag har nog cerama 1019, tror jag den heter i lergodsglasyr! Har du ngt bra alternativ? Stengodsglasyren heter 1302, också från cerama!
Jättetacksam för bra alternativ!! :))
Vad händer om du bränner den tredje ugnen med lite lägre temp? Ex 720 grader. Det ser ut som du legat lite för högt för dem vita glasyren.

Hej Camilla!
Det ser ut som att din glasyr har börjat smälta av för hög temperatur i dekalbränningen. Kanske kunde det fungera bättre om du kör dekalugnen i lite lägre temperatur än normalt, så att glasyren inte hinner börjar smälta.
Jag hade samma bekymmer förut. Men nu bränner jag dekaler och gulddekor till bara 760 grader, vilket funkar bra i min ugn.
Om du vill rädda dina skålar som redan är bubbliga är det bara att köra dem i en vanlig glasyrbränning igen så smälter glasyren ut och blir som vanligt, dekalerna försvinner eller bleknar dock när man gör så. Fast man kan ju alltid sätta dit likadana dekaler på samma ställe och göra om dekalbränningen eller hoppas på att det blir bra ändå. Här är en bild på 2 av mina temuggar som jag har kört i vanlig glasyrbränning efter en misslyckad dekalbränning.
Lycka till!
MVH Anna
Annas Krukmakeri
Åhh, tack för bra tips!! Det är säkert som du säger. jag har bara varit lite rädda att färgerna ska bli för svaga, har väl därför inte velat gå ner i temp!! men nu måste jag prova!! TACKTACK Och ombränningen kan ju rädda några skålar jag har:)
Spit out kan det ju vara och då är det vatten som kommit in i den porösa skärven genom sprickor i glasyren, så undvik att blöta ner för mycket och om möjligt (kanske) man kunde torka långsamt i ugnen. Men som skrivs så är en sänkning av temperaturen helt klart en fördel.