Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 2328 ggr
frykis
0

seminarium papperslera

Någon som ska gå på seminariet i papperslera i Mandal, Norge? Vore kul om någon från forumet var där.

Godsagare
0

Frykis, hur var seminariet?

Jag är så nyfiken på hur du haft det och på vad man kan tänkas få se dig skapa framöver.

Berätta!

frykis
0

Ett fantastiskt seminarium, allt man kunde förut skulle man glömma! Papperslera är ett fantastiskt material, man kan foga ihop torrt mot torrt, vått mot torrt, man kan ändra i en form som redan torkat genom att blöta upp det, råglasera,  bara några exempel …

Seminariet avslutades med att vi tillsammans gjorde en fyra! meter lång skulptur som jag tyvärr inte fick se färdigbränd eftersom jag måste åka hem tidigare, hade 80 mil att åka…

koko
0

Undrar så om man kan bränna denna lera som vanligt i en elugn, inomhus? Blir det verkligen ingen rökutveckling??
Verkar onekligen kul…. Har du inga bilder från kursen??Skrattande

[karamell]
0

Visst går det att bränna pappers lera i vanlig elektrisk ugn, det är inga problem!!!!

frykis
0

Det blir rökutveckling i början av bränningen, mer ju större del av leran som består av papper men annars går det bra att bränna i elugn. Det luktar ung som om man bränner papper.

Vad jag förstått kan man inte visa bilder om inte alla personer på bilden har godkänt detta.

koko
0

Så det betyder att man kan klara sig med att ha ett fönster öppet när man bränner pappersleran om elugnen står inomhus? Eller kan det tom vara stängt?
Jag har inte verkstad hemma och kan inte alltid närvara under bränningen om det börjar ryka alldeles förfärligt…då tror de ju det brinner i källaren…
Men kan inte nåt ta eld förresten??

lotta2
0

Det ryker lite granna, men jag har då aldrig märkt någon sådan kraftig rökutveckling.  För det mesta märker jag knappt något alls.  Det är ju bara lite papper som brinner upp innen i ugnen, så vad som skulle kunna ta eld utanför ugnen greppar jag inte. Om du har du ett fönster öppet så är det jättebra då kan den ev röken ju lätt ta sej ut. Det är ju aldrig fel hur som helst när man bränner.

koko
0

Sant, sant! Kanske blir att man gojsar ner nåra toarullar nån gång då..?

lotta2
0

Absolut, det måste du göra, det är nästan ett "måste" att göra. Det är som en ny värld inom keramiken med annorlunda regler. Skitkul helt enkelt :D

Ulla
0

#5 (frykis)

Vad jag förstått kan man inte visa bilder om inte alla personer på bilden har godkänt detta.

Riktigt så hårda bestämmelser är det nog inte. Jag kollade på fotosajten för att se om det diskuterats där, och jag hittade ett par trådar som handlade om just det:

Rätten om att lägga upp bilder på andra

Vad får man fotografera

Och en länk till en extern sida, Fotosidan.se

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

koko
0

GladJa om det är ett måste så får det ju bli så!
Någon skrev här på forumet om att hon gojjade ner några rullar strimlat toapapper i lergröten, det lät enkelt och bra, sånt papper löser ju upp sig ganska enkelt, var det du Lotta som skrev det?
Ska det vara 50/50, lera/papper? Har för mig att jag läst det i en allmän keramikbok..

Godsagare
0

Hur lugnt som helst på jobbet och jag sitter och surfar på paperclay… Fann denna blogg i ämnet och skummade igen om den lite hastigt.

Där stod det bl.a att man bör undvika toapapper då det blir svart och ruttnar snabbare än cellulosa. Stämmer det?

Någon som känner till någon kurs eller kommande workshop i ämnet så att man kan invigas i denna "sensation"? ;)

Så länge får jag kika på nätet och njuta av fina alster och läsa om andras erfarenheter.

Godsagare
0

Någon som har böckerna eller DVD´n som nämns på denna sida?

Andra böcker i ämnet värda att inhandla?

Här ramlade jag över en "workshop" på nätet, bara klicka sig fram. 

Annan sida med avslappnad attityd. Bl.a. om paperclay… 

Näe, nu ska jag jobba lite.

lotta2
0

#11/12 , jo det var nog jag. Anledningen att jag gillar toapapper är att det löser sej snabbt, och enkelt. Men som sagt alla tidningspapper ( helt ej jätteblanka tidningspapper -magazine ) går ju bra. Och jag brukar använda min utan längre lagringstid=inga problem med mögel, men om man ska lagra den längre tid brukar jag rekommendera att man häller i en liten mängd klorin eller liknande.  Proportionerna är olika beroende på vad du ska ha leran till ju mer papper ju starkare osv ,men en bra startblandninga är mellan 25- 50 % papper i förhållande till massan. JAg höftar i ett par nävar i en spann med uppslammad lera och kör inte så noga ca 30-40% brukar det bli. Häftigt iaf att se styrkan i torrt tillstånd, det orkar mycket mer än vanlig lera.

Godsägare, Jag tycker detta är skitenkelt och knappt något man behöver gå en kurs för att lära sej, spara pengar och  köp Rosett Gaults bok och du har alla baskunskaper du behöver. Köp dvd:n om du vill ( jag kan köpa en kopia av dej ;D hehe, eller hyra den)  och ut och lek…:D

frykis
1

På seminariet hade vi en lärare som hette Graham Hay, han sade att ju längre man hållit på med lera och ju mer man visste desto mer handikappad var man eftersom pappersleran gör att helt andra möjligheter finns. Det gäller bara att tänka i helt andra banor men för det måste man ju kunna lite om papperslerans egenskaper.

Med boken om paperclay av Rosette Gault klarar man sig.

koko
0

Bara att sätta i gång med andra ord. Men hur högt ska man bränna leran, skröjar man först och kan man glasera som vanligt, eller???

På tal om den där hemsidan med avslappnad attityd, intressant och mycket fina skaer, bara en sak undrar mig ofta…hur människor som är så estetiska av sig och skapar så vackra saker (i lera) kan ha sån oestetiska hemsidor?? Inga bilder förrens man klickat typ åtta gånger….off topic of course…

frykis
0

I papperslera kan man råglasera eftersom den torra skärven suger så bra utan att lösas upp. Men man kan naturligtvis göra som man brukar.

En av lärarna på seminariet brände alltid mycket högre, 1300-1350. Hon gjorde mycket delikata tunna genomskinliga grejer som användes till bruks