KaliNR vs Natronfältspat NGS??!
Blandar glasyrer och det fattas ca 100 gram Kalifältspat NR. Enklast för mig vore om Natronfältspat NGS kan ersätta detta… Har för mig att de är likvärdiga men vågar inte chansa. Jag kan ju räkna om receptet då Kalifältspat NR är första och största mängd som ska i. Totalt 4710 gram varav Kalifältspat 1800 gram. Jag har nu vägt upp 1700 gram… Vore tacksam för snabbt svar om det är möjligt! Tack på förhand!
En kollega hade kalifältspat men vet inte vilken sort. Den drar något åt gammelrosa och min är grå/vit. Kanske bättre än natronfältspat?
Dom har ju lite olika molvikt men jag skulle chansa på att ta natron istället, kanske blir din glasyr ännu bättre??!
Jag experimenterar gärna mot "bättre" glasyrer när jag är på det humöret. ;-) Just nu sitter jag med beställningar där det bör se likadant ut… Hellre räkna om glasyren och få mindre mängd än en totalt annan glasyr. Men hade för mig att de olika materialen betedde sig så lika att man inte märker nån skillnad…
Dom är väldigt lika, men det går ju inte att garantera att det inte märks, t.ex. smältpunkten på glasyren kan ändras så att en matt glasyr blir blank etc.
Tack Rolnor! Jag ska nog ta och göra ett test framöver med samma ingredienser i övrigt men där ena har natron och den andra kali. Köra dem i samma ugn, på samma hyllplan och sen jämföra resultaten. Nu blev det räkna om istället. ;-) Får väl återkomma när jag får tid att göra testet!
Räkna om? hur skulle det gå till? och att testa på det sättet att jämföra två typer av fältspat i en bestämd glasyr talar ju bara om vilken skillnad det blir i just den glasyren. Avgörande kan det vara när man önskar antingen kalium eller natrium för att påverka en bestämd färgande oxid t.ex. Natriumfältspaten smälter lite fortare om man nu ser på optimalformeln, men kom ihåg att fältspat ser oerhört olika ut, kvartshalten kan vara mer än dubbelt så stor i en typ jämfört med en Annan kvalitet. Även mängden aluminium skiftar och så är det sällan att det bara är natrium eller kalium i en och samma typ. Nej testa alltid den kvalitet som skall användas och se till att det finns nog i skåpet!
Med räkna om menar jag att istället för 1800 gram fick det räcka med 1698 gram av Kalifältspat NR.
Därmed krävdes det ju procentuellt mindre av alla andra ingredienser också.
Jag har KaliNR men resten stod hemma i källaren…
Hade hoppats på att jag skulle slippa blanda alla tre glasyrer samma dag. Men ibland tar de slut samtidigt. ;)
Självklart föredrar jag att använda mig av det receptet säger men jag vet också att man kan ersätta vissa ämnen med ett eller flera andra.
Har också för mig att jag helt bytt ut KaliNR mot Natronfältspat vid nåt tillfälle. Men jag borde ju självklart fört bok över det…
I morgon ska glasyrerna siktas och testas i en bränning innan jag blandar ihop med skvättarna som är kvar av det gamla. Sen ska jag köra järnet inför Skördefesten på Öland i nästa vecka.
Så forstår jag. Lycka till på Öland!