problem med nybörjardrejning
Hej igen gott folk.
Jag har problem med nybörjardrejningen….
När klösen är centrerad och jag lyckas få hålet i mitten, hur ska jag göra när jag drar ut botten ? När jag drar ut botten börjar det vobbla.
Hur och var ska jag hålla emot?
Kan någon ge bra tips?
Novisen Lois Lane
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
Bra tips (ursprungligen från en annan användare på focus sidan är) http://www.meramedlera.se/
Massor av bra filmer med tips om vad och hur och när man skall göra olika saker! :D
Tack "Tant Apelsin" 😃
Om det börjar vobbla kan men med stor säkerhet säga att du inte fått ut all luft i klösen.
Bearbeta din lera ordentligt innan du börjar centreringen.
Dreja din klös (centrera) minst tre gånger innan du gör hål i mitten.
Vidga hålet så att du får ner tre fingrar (höger hands fingrar om du är högerhänt) och dra hålet utåt samtidigt som du håller emot med vänster hand från utsidan till önskad bottenstorlek. (Tvärt om med höger/vänster om du är vänsterhänt).
Lycka till önskar
Karin
Jag är drejlärare på Medborgarskolan och det fel som mina kursdeltagare ofta gör när de ska vigda hålet är att de tar i för mycket och det går för fort. Då blir klösen vobblig och ocentrerad. Jobba lugnt och försiktigt, millimeter för millimeter så får du in känslan (och kan sedan öka takten). Lycka till!
eller en tendens som jag ofta ser är att man sitter och försöker rätta till felen när skivan står still..Brukar säga ge faaaaan i leran om inte skivan snurrar..
Vobbling kan bero på många saker..För vobbling kan ske i alla stadier.
Dåligt knådning
Dragit upp för fort och för ojämnt
Inte fått hålet centrerat och sen försöker man kompensera
Om man inte håller ett jämt tryck ,ja då blir ju leran tunnare på vissa ställen och om den inte går av kan den vobbla…
osv osv
Om du klarar av så dra leran upp och ner några gånger när du centrerar så blir leran jämnare..
Mest kraft får du om du drar leran emot dig när du vidgar hålet..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag tycker att det är lite skillnad i teknik beroende på hur mycket lera det handlar om, men jag tänker att du kanske inte har nån jätteklump nu i början?
Tack Karin, RudeGirlPottery och Abbis för goda råd. Kan nog vara det att jag har lite för bråttom och ibland har jag svårt att veta hur jag ska hålla händerna he he he tycker fingrarna spretar som på en fågelskrämma. Har svårt att få ordning på grepp som passar.
"Rolnor" jag har en liten klös på 450g och ibland ännu mindre som 200g
Jag prövade med en större och då var det inte min grej (ännu)
Novisen Lois Lane 😎
Tänk på att "gå på klösen" långsamt och försiktigt. Samma sak gäller när du släpper klösen.
1mm i ena riktningen blir 2mm totalt i vobbel… ;-)
Sker "vobblet" i slutet och det är lite lite grann bara. Stanna drejskivan så ser du inte att det vobblar! ;-)
Ju mer du övar desto lättare blir det också att rätta till "fel" som även vi "gamla rävar" råkar ut för ibland. ;-)
Det blir också lättare med tiden att ge upp tidigare. Märker jag att jag slarvat att knåda bort luften och jag inte kan få bort det genom att dreja upp leran som en kon/ner igen/upp som en kon/ner igen… Så är det bara börja om. Brukar spara både på humöret och tid. Efter ett sånt tillfälle brukar jag iaf blir bättre på att knåda innan… ;)
Tack "Godsagare" Jag ska försöka stoppa drejskivan i tid…..😉
LoisLane
HeJ!
Du kanske fått till det nu med att vidga botten, jag håller också på att öva på min drejteknik och har tittat på instruktionsfilmer på Youtube. Där kan du hitta hjälp för alla moment i drejningens ädla konst.
Hälsningar
Ina