Brännkurva och reduktion - Frågor!
Hej!
Jag har en fråga, då jag skall högst troligen skall bränna i oljeugnen nu till helgen! Tjoho!
Och det är själva bränningen som jag har fråga/or om, och om Reduktionsbränning, har verkligen sökt på nätet och i böcker men hittar inga svar som känns omfattande nog så jag försöker här :)
Om man vill bränna reducerande, ska man då (jag har letat info som jag har ”slagit samman” med den bränning som vi gjorde på kursen)
Börja och gå från
Rumstemp -537°C på 20 min
537°C-983°C på 25 min
983°C-1042C på 35 min
1042°C-1159°C på 15 min
1559°C-1224°C på 25 min
1224°C-1270°C på 15 min
Bränna reducerande i ca 30 minuter som sista steget innan man stänger av, och det börjar man med när näst sista konen börjar tippa, dvs kägla 9.
- läste någonstans att man ska upp till topptemp, låta ugnen sjunka 50°C, köra reducerande, och göra det 4-5 gånger med 20 min mellanrum ned till 800°C, men det är ju bra mycket mer än ovanstående instruktion… Vilket ”stämmer”?
När man är färdig så täpper man igen alla hålen och väntar på att ugnen svalnar av sig själv.
Kan man köra samma reducerings-procedur på alla glasyrer eller är det dom som bestämmer hur länge och vid vilka temperaturintervall man kör? Finns det någon källa där man kan hämta den kunskapen då?
--------------------------------------
En annan fråga, har läst att för det finns ju två känsliga temperaturintervaller och då läste jag att den vid 220°C är bara känslig på vägen ner. Stämmer det? Kan man bara brassa på då på vägen upp? Och hur ”tar man hand om” den fasen under avsvalningen? Bara att låta bli att pilla?
Betyder det att det är den vid 573°C som man skall vara försiktig med på uppvägen? Hur snabbt kan man gå då? Spelar den omvandlingen roll på nedvägen?
Är det skillnad på att bränna reducerade med olja vs trä? Alltså själva brännkurvan under reduceringsfaserna? Så jag inte läser in mig på något som inte är applicerbart på ”min” ugn.
Jag inser att jag har många frågor, men har ju haft tid att fundera och ni sitter ju på mycket kunskap… :D
Men det hade varit fint att ha ett ”basprogram” att gå på, dvs vilka temperaturer man skall vara försiktig vid, hur man är försiktig, och när man skall bränna reducerade och hur länge man skall göra det, sen kommer man kanske utveckla sina egna avarter på det, men där är jag ju inte än!
Stort tack på förhand!
/Tanten
Du börjar säkert inse att detta är ganska stort.
första frågan:
jag föreslår följande brännschema (som vi gjorde under kursen):
0-900: 10-30 minuter
900-1050: 30 minuter med krafig reduktion
1050-topptemp: Så fort det går med medelreduktion
15 minuters utjämning på topptemp var efter du bara slår av och stänger skortsten och brännarmun.
du kan köra detta på alla glasyrer och få ett visst resultat men du kan oxå köra på andra sätt och få andra resultat med samma glasyrer och leror. Jag visade tex. skillnaden på reducerad och oxiderad avsvalning (det ger du nog ett exempel på när man bränner ner till 800) och man kan även tänka sig perioder av oxidation under bränningen. Informationen om detta kan vara skral, de flesta böcker beskriver bara ett förlopp men det finns som sagt en oändlig variationsmöjlighet.
din andra fråga. 225 och 575 stämmer! 225 på nerväg och 575. jag beskriver det viktiga i avsvalningen i en ganska ny tråd om avsvalning här på forumet se om du kan hitta den. 575 på uppvägen är inte så relevant på skröjat gods.
olja och trä skiljer sig en hel del. den största skillnaden är kanske att trä alltid pendlar mellan oxidation och reduktion medan olja kan sättas på en "fast" punkt.
Hej igen, tack för snabba svar! Men som vanligt så skapar svar nya frågor :)
Så, kör man utjämningen med reduktion också?
Det jag minns när du visade olika sätt att hantera avsvalningen var att du satte för alla hål, och att du sen öppnade, är det så enkelt att om man har satt för hålen så svalnar ugnen reducerande och med öppningarna öppnade blir avsvalningen oxiderande?
Eller var det när du kastade in löv o pinnar som du visade reducerande avsvalning? Eller var det bara ytterligare ett sätt att få effekter på glasyren?
Om man behöver göra något under avsvalningen för att få en reducerande effekt, under vilka temperaturer skall man göra det? När kan man sluta så att säga?
Minns att du berättade att glasyrerna kunde ”omvandlas” tillbaka från reducerade till oxiderade om man inte skötte avsvalningen rätt….
Tolkar dina svar angående de olika temperaturomvandlingarna som att man kan strunta i 225 omvandlingen på uppvägen, men på nedvägen tar man hand om den genom att inte störa eller öppna dörrar/lock, samt försöker se till att ha jämntjocka sättplattor i förhållande till godset.
Du skriver att man inte behöver bry sig om 575 omvandlingen när man har skröjat gods, om man inte skulle ha det, hur tar man han om den då? Vad är en lagom temperaturstigning mellan tumme o pekfingret?
Så, det var de, hahaha, kommer nog med nya frågor efter helgen om bränningen blir av, skall bli så spännande att äntligen få köra!!
skriver ogenerat ett litet inlägg igen med förhoppning att någon ser mina följdfrågor och ger sig på att svara 😊
👋 ser det – kommer tillbaka
Jag fick igång den! Är mäkta stolt över mig själv, ty jag eldade varken upp garaget, asfalten eller mina ögonbryn 😃- dessutom höll all keramik!
Nu skall jag bara ta mig tid att utvärdera resultatet!
Grattis! 🎂
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hej, var följdfrågan om reducerad avsvalning??
Börja med att bara stänga av brännaren och låta ugnen svalna av sig själv – detta ger en oxiderad avsvalning med klara färger och blankare uttryck. (tittar du in i ugnen är det klart och ingen rök/låga pyser ut).
för reducerad avsvalning är det bara att få låga och/eller rök under avsvalningen. Kanske genom att pilla in lite kol eller ved i brännarhålet. Hur långt ner i temp är det som är mest relevant – effekt kommer så lågt som 600grader (kanske lägre) men reducerar du ner till 1000 grader kommer godset vara väldigt annorlunda.
Svara jag på rätt fråga nu??🤔
Tror du svarade typ mina frågor, förutom denna:
Du skriver att man inte behöver bry sig om 575 omvandlingen när man har skröjat gods, om man inte skulle ha det, hur tar man hand om den då? Vad är en lagom temperaturstigning mellan tumme o pekfingret?
Dvs, hur ser en bra bänncykel ut för råglaserat gods?
Och hur ser en bra bränncykel ut för lergods?
Som sagt, nya svar ger nya frågor :)
För rågodsbränning kan man ta 100°/h till 600°. Ganska säkert om du ser till att inte få lågor in på godset (för då blir de punktvis mkt varmare). Är det drejat tunt gods kan man i verkligheten stiga mycket fortare bara godset är torrt. Men i en liten ugn kommer det vara nästan omöjligt att stiga långsamt de första 250° (Med vår oljebrännare) vilket är där saker smäller pga fukt om man stiger för fort.
För lergodsbränning kan du göra som vanligt men gå till 1080° eller vad du nu har för topp. Försök ta det lugnare upp de sista 50° så slipper du risken att bränna för ojämt.
Aha! Tack för svaren! Då är nog Tant nöjd för den här gången! :)