dreja i porslin
Hej hej
Jag har på sistånde blivit väldigt sugen på att dreja i porslin och undrar om ni har några tips. Jag tycker själv att porslinsleran är jättejobbig… som torrt tuggumi:/
Det skulle jag också vara intresserad av. Köpte 20 kg porsligslera för att testa, men har bara hunnit dreja några småsaker än, skrämd av alla varningar. Så jag har en del kvar.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det finns ohyggligt svårdrejad Porslinslera och porslin som är nästan som stengods…Många olika sorters porslin och tyvärr är de trevliga ganska dyra också…*suck*
vackert är det i alla fall…

En nackdel med porslin är att det är väldigt svårt att knåda ihop misslyckade försök. Den superfina, smöriga konsistensen gör att lerbitarna inte får grepp om varandra och inte gärna blandar sig igen. Då tar man till reservplan B och blandar i porslinschamotte i mjölgrovlek som öppnar upp leran och ger mer grepp. Orkar man kan man knåda in lite innan man drejar första gången. Det kan ge något mer stadga, men gör samtidigt att den blir lite kortare och inte fullt så tänjbar. Men ska man inte dreja utan kavla eller bygga så funkar det finfint.
Hur är det med de porslinsleror som man köper, innehåller någon av dem chamotte?
#2 (lotta2) Vilka porslinsleror är trevliga? Det kanske är en sådan jag ska testa. Priset är inte så viktigt när man gör av med så litet som jag.
_
_

Lotta
Samma fråga som Ulla. Vilken sort rekomenderar du till drejning (säkert den dyraste, eller hur?)… Varför är det alltid så?
Lars
Hmm.. smart det där med chamotten. Men är det inte lite klurigt att få chamotten jämt fördelad i leran? Om man nu inte som somliga andra äger en JÄKLA stor lerkran?…
Oh… en fråga till som jag kom på… nån som provat att göra papperslera av porslin? Jag tycker den tanken verkar superspännande. Den som ändå hade tid att vara i verkstaden!!!
Det finns ju att köpa papperslera av porslin, så visst kan man göra den själv också.
Under de månader som forumet funnits har jag fått en todo-lista som är flera sidor lång.
Tur att jag räknar med att hålla på till långt efter pensionen.
_
_
Men att välja en lera man gillar är ju som att välja bil, telefon eller vad som helst annat beroende på vad man är ute efter…Porslinsler kan man ju prioritera transparansen, vitheten eller bara ett bra underlag för glasyrer och man kanske inte bryr sej ett dugg om transparansen osv, eller om man kavlar gör det ju inte så mycket om leran inte är hyperplastisk ..Det finns så många kriterier på vad som är en bra lera. Och alla verkar tycka ganska olika.
Drejning, tja, jag gillar ju den svindyra TM massan som är en Limogeslera från Cebex, den tycker jag är helt ok att dreja med. Det finns en lite billigare Limogeslera hos Mineral Dunit som heter SK11 tror jag. Den är också ok, Lars Tärn har också en ok porslinlera. Men den första är min absoluta favorit än så länge. Har köpt två porlinsleror från cebex nu som jag inte hunnit testa. Synd att TM är så oerhört dyr. *Suck*
Annars tycker jag att det är som att dreja i creme fraiche, så mycket klegg på händerna, kan ju komma sej av att jag använder massor av vatten till all drejning…

Om man nu hade varit ägare till en jäkligt stor lerkran vete tusan om det hade hjälpt. Ju mer plastisk och finkornig en lera är, desto svårare är den att krana. En kran stöter ju på samma problem som händerna gör. Har dock aldrig kranat Porslinslera av uppenbara orsaker. Min kran vill ha i sig en 50-60 kg sisådär innan jag får ut nåt. Det blir dyrt … Jag har tagit hem Limogesporslin till lagret som jag ska testa innan jag uttalar mig om den. De gör en hel radda olika kvaliteer. Är det nån som testat det engelska porslinet efter David Leachs recept ?
Ibland får man lite porslinsabstinens trots att den är som den är. Den kan bli oerhört vacker i vedugn, lite subtila orangea flam-mönster mot det vita ….
ÅHHHH, Lars T, vilken Limogeslera är det som du har tagit in? Jag blir överlycklig om det är min favoritsort…

lotta
Naturligtvis har du rätt i att välja lera är en personligt, ungefär som att köpa bil. Men av någon anledning lyckas jag alltid få tag på en skruttig rostig Ford:/
He he… det där med mycket klägg va bra;)
Lars
Men hur funkar porslin att exempelvis extrudera? Strular det där med? Anledningen till att jag frågar är av två anledningar… Jag har precis fått hem boken 500 cups. Vilken kan få vem som att slänga all sin lera och dedikera hela sitt liv till porslin enbart för att nästan allt i den boken är gjort av porslin. I boken såg jag också två snygga muggar som var just extruderade. Lurig som man är så tänker man ju genast på möjligheten att slippa dreja i eländet och extrudera istället. Men om den ska hålla på o kärva som attan är kanske lika väl att krypa till korset och börja dreja iaf.
Porslinslera i anagamaugn kan få vem som att slänga sin gammla elugn på skroten och börja plock fram yxan istället.
Zzaga, Här hoppas jag in trots att du vände dej till Lars,här hemma heter det extruderade pressade eller hänkelpressade. Om det ska heta släppengobe isf naked Raku så får vi ju vara konsekventa
Det går jättebra att pressa ut de flesta poslinslerorna om de är skapligt plastiska. Ofta är det en bra drejlera som funkar bra i pressen också, ungefär samma krav på lera alltså. Möjligtvis att man får torka leran lite för vissa former.
He he
Städerska, skogshuggare, eldare, målare, kemist. Det är många yrken man måste fuska i när man håller på med keramik. Det finns säkert fler.
_
_

Lotta
He he… men jag gillar att ha många ord på samma sak ju! Jag vill inte använda släppengobe heller *olydig* hi hi hi:D
Tack för att du ger mig hopp i mörkret Lotta!!!
Nu ska jag bara hitta en jäkla stor EXTRUDER;) HA!

Lotta2, blev plötsligt osäker på om jag bröt forumlagen när jag tog upp porslinet. Ulla ??
Du kan väl isåfall kontakta mig privat för säkerhets skull ?
Zzaga, amalganugn eller vad sa du ? Är det i såna de tillverkar proteser ?
Sorry, kunde inte låta bli …

Lars din elaking! 
Jag kan ju inte stava ju!!!!
Ok, Lars, jag skickar ett brev till din inkorg.
Men fortfarande är vi väl bara inne på upplysning, jag tycker inte det närmar sej reklam inte att tala om vem som säljer vissa leror?
Zzaga, så händig som du är så bygger du väl den själv???
Blandar all Porslinslera själv och är lättdrejade massor.Har även blandat D.Leach Porslinslera som han gav mig för många årsen. Men tog fram egna porslinsleror som är bra för Anagama,gas,el . Många porslinsleror är väldigt lika.
D.Leach
kaolin 55 kali fpt 25 kvarts 15 bentonit 5

Med tanke på mina frågor om porslin i en annan tråd, hittade jag denna och den gav många svar på mina frågor. Mest nyfiken blev jag på att försöka blanda upp porslinsleran med papper. Skall försöka hitta en tråd som berättar om HUR man bär sig åt när man blandar.