Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3051 ggr
loislane
1

Sand i leran

Har en tokig fråga…

Hittade en påse med sandlådesand.

Har någon knådat in sådan sand i stengodslera el lergodslera och därefter bränt pjäsen? Blev det något resultat av det eller går det inte att göra så?

Loislane?

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

[ton]
1

Går hur bra som helst, tegel bliver ofta tillsatt sand. Problemet med sand är att värmeutvidgningen bliver svår att få styr på så att glasyrerna kan följa med, speciellt i lergodstemp, men det går med lite tålamod.

loislane
0

Tack "ton" Kan man använda det som chamotte till Raku?

sisela
1

Jag har för mig att vi blandade sand i leran til Raku, när jag gik på folkhögskola.

[rolnor]
1

Jag har aldrig provat men jag funderar; Sand är ju kvarts och där har du problemet med kristobalitomvandling som ger volymförändringar och då kanske inte sand funkar som chamotte gör?

[rolnor]
1

Kollade och just kristobalitomvandling sker ju vid högre temperatur än vanlig raku-temp, men kvarts omvandlas till högkvarts vid lägre temp?

stefanandersson
3

Jag använder mycket sand i leran (och annat jag hittar också). Det kan bli det mesta av det – sand kan vara mycket saker. Ren kvartssand är inte det vanligaste utan ofta ligger små bitar fältspat och lergodslera i.

Allt ger sin effekt, den järnhaltiga lergodsleran ger järnprickar i godset medan fälspaten kan tränga ut som små blanka droppar. Ren kvartsand skulle rent teoretiskt kunna ställa till det men jag har inte råkat ut för det (dvs kristobalitsprängningar), däremot skapar det väldigt uttrycksfulla ytor på leran när sanden krymper mindre än leran.

#1: roligt att du påpekar det, i en del japanskt gods leker man en del med att få fram krypningar med hjälp av sand och beskickning.

j-aan
1

Jag kavlar ofta in sand och småstenar i ytan på mina arbeten. Kavlar även in småbitar av porslin och annat. Det ger liv i leran.

Istid
2

Äsch, dumma er, nu fick jag ju lust att prova sand i leran! ;-)

Sanden från stranden innehåller mycket krossade snäckskal, kan det orsaka några problem? Vet inte varför men har fått för mig att de kan explodera?

loislane
0

Tack alla goa människor.

Det får bli trial and error som vanligt. Jag måste ju pröva nu och det ska bli kul och resultatet blir antagligen "hurkulsomhelst" he he.

Trevlig helg Loislane

stefanandersson
1

#8: så sant men det är små bitar. Det händer ibland att små kratrar (1mm) bildas av vad jag tror är skal/krita men jag uppskattar snarare att detta händer – har ju i sanden för att få mer liv i ytan. Större bitar kan ju skapa stora problem i tex. naturliga lergodsleror.

Istid
1

Kanske man ska sila sanden så att den blir garanterat finkorning…

Kratrar ok, men jag vill inte att det ska explodera och riskera att skada andra personers arbeten, vi är ju många som bränner i samma ugn.

stefanandersson
0

#11: Bra ide! Jag har lite olika kornstorlek för olika ändamål. På bornholm för några år sedan hittade jag en vit, storkornig och glasig sand på en lekplats. Jätterolig då det var någon naturlig tumlad fältspat.

j-aan
1

#11 Jag har kavlat in sand, småstenar och olika leror i över 20 års tid. Jag har aldrig varit med om att något exploderat så den risken är nog inte så stor. Använder även en svart sand som jag fick med mig hem från Tenneriffa. Den är alldeles utmärkt om man använder en svart lera och vill ha lite mer liv i den. Effekter eller om man så vill defekter kan man även få genom att i bränningen lägga godset på olika snäckor.

Istid
0

Men hur gör ni, kavlar in säger ni, då jobbar ni med kaveltekning eller? Hur gör man när man drejar? Att dreja med sand i leran låter ont, när den är nydrejad är den kanske lite för ömtålig till att trycka dit sand och i läderhårt tillstånd fastnar kanske inte sanden? Blanda med slicker och stryka på?

Ferruma
0

#6: stefanandersson, jag skulle gärna få tag i fältspatssand/grus för att få den effekt på leran som Shigaraki-keramik har. Vet du kanske var man kan köpa det?

bjorn.lindberg
0

#15: Jag har letat ganska mycket på nätet och inte hittat nåt som känns vettigt, skriv gärna om du hittar igen nånting.

Bo§e
0

Sand som hämtats vid havet är ett utmärkt magringsmedel för lera.
Betydligt mer behagligt att dreja med än chamotte, eftersom sandkornen är litet rundslipade av havsmiljön…..
Ytstrukturen efter beskickning blir också litet annorlunda, av samma orsak.

Gråvit havssand tål oftast stengodstemperatur bra, men för säkerhets skull bör man alltid testbränna den först.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ferruma
0

Tack för dina råd Bosse. Det jag är ute efter är sådana där vita, feta små droppar på den färdigbrända pjäsen. Jag får ta mig till havet och samla in lite sand och testa helt enkelt. Kvartssand fanns på byggvaruhuset nära mig, men det ska man vara lite försiktigare med vad jag förstår? Tänkte testa att tillsätta 5% till att börja med.

ler
0

Du får inga vita feta droppar av sand!

Ferruma
0

Mmmm nä, jag förstår det, jag menar snarare mindre grus, var lite otydlig.

Ferruma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Sådana här vita prickar menar jag. Den info jag hittat på nätet är att det skulle komma från sand/grus av fältspat, men även kvarts.

Bo§e
0

Instämmer med #19.
Kan tänka mig att man kan testa med grovt siktad fältspat.
Lera som av misstag innehåller litet grövre fältspatskorn brukar få just sådana "vita feta droppar" på ytan.
Fältspat smälter, men kvarts gör det inte.

////////////////////////////

Min post #17 handlade bara om sand (kontra chamotte) som magringsmedel.
Och det är stor skillnad mellan havssand (havsslipad) och sand som krossats…..

Ett ovidkommande tips i sammanhanget förstås…🙂

• Redigerat 2021-06-24 13:52 av Bo§e
Ferruma
0

Tack för klargörandet, det är bra tips i vilket fall.

Frågan är nu bara var man får tag i större fältspatskorn … Likt bjorn.lindberg har jag haft svårigheter att hitta på nätet.

Bo§e
0

Det är möjligt att man måste börja "nysta" redan i tillverkarledet, och där kanske bli tipsad vidare….eller om de kan sälja en mindre kvantitet av någon grövre siktningsgrad… Sök på Forshammar eller Norfloat, t.ex….

• Redigerat 2021-06-24 13:59 av Bo§e
Ferruma
0

Smart, bra idé.

bjorn.lindberg
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag provade att ta granitgrus vid sommarstugan som jag siktade ner till rätt storlek. Sen har jag skröjat gruset och låtit det ligga i ättikslag i 4-5 dar för att bli av med eventuella snäckskal. Effekten är ungefär den du letar efter, enda problemet är att man får med en massa annat också, typiskt järn och kvarts. Järnet kommer ge svarta prickar, så det är inte optimalt, se bild ett.

Ett annat trick du kan prova är att blanda 90 delar kalifältspat och 10 delar ballclay. Blanda med lite vatten och torka på en gipsskiva tills det är torrt nog att rulla små bollar av. Sen skröjar man bollarna och blandar i lera. Det enda problemet är att de gärna smälter ut lite för mycket och gör ett litet hål i godset. Inte helt enkelt att se på bild två, hade inga andra bilder tyvärr.

ler
0

Ja så kan man ju göra, men vid vilken temperatur? Är det 1250-1280 så funkar fältspat om man nu inte har en som har onormalt låg kvartshalt, annars så kan man använda pegmatit eller petalit. Personligen skulle jag bara göra en klump och så krossa det efter skröjen.

Ferruma
0

Kul bjorn.lindberg, jag fick faktiskt precis samma idé idag, att rulla små bollar av fältspatsmjölet. Lite ballclay vore inte dumt att ha i. Och kanske lite kvarts för att höja smältpunkten? 80 fältspat, 10 ballclay, 10 kvarts… Men Ler kanske har rätt, lättare att hoppa över rullandet och bara krossa istället. Jag testar. Tack för alla tips!

bjorn.lindberg
0

#27: 1280. Jag har provat lite olika varianter, men det lutar åt att så mycket fältspat som möjligt och så hårt packad som möjligt är grejen.

bjorn.lindberg
0

#28: OK kul, då får återkomma med bilder.

Bo§e
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Självrullande kulor

Spinner vidare på Björns inlägg (#26) om att rulla kulor.
När jag läser det, minns jag mina "självrullande" kulor, som jag lekte en del med en gång i tiden….🙂

När jag drejade miniatyrer för Höganäs för många år sedan, uppstod ett märkligt och kul fenomen när jag beskickade bottnarna på dem.
Mängder av beskickningsspån hamnade då i stänkskålen, och byggde upp en så stor "hög", att spånet till slut letade sig in under drejtallriken, och började rotera runt, och skapa massor av små kulor, och mängden bara ökade, så länge jag inte tömde skålen…
Antagligen var beskickningsspånens storlek och konsistens slumpartat optimala för att få igång den här processen, just när jag beskickade de här små alstren….

Ibland blev "kulorna" litet oregelbundna, ungefär som havsslipad klappersten på en strand, men inte så sällan blev de närmast perfekt runda, som ses på bild 1. (Ja, jag har faktiskt sparat några…)

Och när processen väl startat, "förökade" kulorna sig, och blev riktigt många, som jag tog vara på, och som jag sedan kunde använda i olika dekorativa eller skulpturala sammanhang (övriga bilder)…..

Kulorna eller "stenarna" var lätta att fästa med slicker, och glasyren hjälpte också till att förena dem med underlaget…..

Ja, det här hamnar väl närmast under rubriken "kuriosa"….🙂

• Redigerat 2021-06-25 13:48 av Bo§e
Ferruma
0

Kul att du delar med dig!

c.s
0

Hej
Magrab krossprodukter säljer kross av fältspat m.m
Vh christer

Bo§e
0

Bara att knåda in och jobba….!
Har gjort det många gånger.

Men jag vill ändå rekommendera att testbränna sanden först, eftersom en del sandsorter inte tål stengodstemperatur….+
Men de flesta gör det……

🙂

• Redigerat 2021-10-08 21:58 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#33: Noterat. Hittade ett grustag utanför Nyköping som råkar ha granit med mycket stora kristaller, så jag plockade en hink och borde klara mig ett ganska bra tag.

• Redigerat 2021-10-08 22:25 av bjorn.lindberg
Bo§e
0

#34: Jag missade att detta var en gammal tråd….😬

Ulla
0

#36: Den som hittar och läser tråden nu blir säkert inte ledsen för det. 😁
Det finns mycket intressant och kul att finna i arkivet. 🔎

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_