Kristaller?
Jag fick fram den här glasyren för ett par år sedan, den får fina små kristaller på ytan. Den innehåller inte zink så det är inga vanliga zinksilikat-kristaller. Jag har tillsatt ganska mycket magnesiumkarbonat till den, runt tio procent, annars är det mest en typisk fältspatglasyr. En sak som kan vara viktig är att jag inte tillsatt kaolin eller annan lera. Dom små rosa/vita fläckarna är helt klart kristaller om man tittar nära. Glasyren bir mycket bättre på porslin än på stengods i vanlig ordning. Det jag undrar är om det helt enkelt är steatit som faller ut i kristallin form? Jag ska göra mer prover och testa med lite kontrollerad avsvalning. Steatit har ju mycket hög smältpunkt så det jag funderar på är att gå ned sakta från topptemp till kanske 1100 grader. Glasyren är bränd till 1300 grader i reduktion. Vad tror ni? En sak till som jag absolut ska testa är att färga in den med lite koppar istället för kobolt, tänk om det blir små kristaller på en röd glasyr, mmmm……!
Vad fin, ser ut som den vasen som de har i tv-serien som jag tyvärr inte tycker om "Violetta" :)
Trololololololololololo
Jordalkali kristall, du kan ha i kaolin , se bara titt att mängden krita och magnesit, eller andra Ca och Mg kommer med.

Helt klart att det har inflytande. ser lite ut som om det kunde vara titan i och mangan kanske från leran?
Så det kan vara steatit som fälls ut?

#6 Det är rätt. Det finns mangan i min drejlera. Sedan har jag en tunn porslinsengobe på den. Jag har ingen analys på den men kanske den innehåller titan den gråblå färgen runt kristallerna tyder ju på det.