plastflaska till engobe
Jag har sett på Youtube hur de dekorerar fat med att spritsa engobe från plastflaskor med pip. Har försökt att hitta sådana, men hittar bara små flaskor som rymmer en deciliter. Behöver ha större, kanske drygt halvlitern i alla fall. Är det någon som vet var man kan köpa dessa?
Blir det inte otympligt att hantera en halvlitersflaska? Har du länk till filmen, skulle vara kul att se?
Jag använder själv den mindre varianten som jag köpt från Cerama för några år sedan eller en vanlig bollspruta, men såklart får jag fylla på ibland.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Ketchup eller senap flaska med plastslang som pip, kanske?
Gå till din pizzeria och fråga, de har alltid till sina såser :)
Plastflaska, försedd med ett torrt fjolårsgrässtrå (bild) går fint efter litet övning. Jag har praktiserat den här metoden en hel del. Tar man hem en hel "bukett" torrt gräs att välja från, har man ett förråd som räcker länge. Jag föredrar att snedskära spetsen, som en "reservoirpenna".
Eftersom man med den här metoden frestas att jobba med tunna linjer, krävs det en litet tunnare engobeblandning än vad man är van vid. (ju tunnare linjer, desto mer ökar också kravet på en välsiktad engobe)
Något som jag uppskattar, är att dessa strån har precis lagom "spänst" för att bli bekväma att arbeta med, utan att man gör oavsiktiliga märken i den läderhårda leran…
Om man, efter arbetet, "blåser ut" strået med luft, kan ett enda strå användas ganska länge. Lertätningen håller förstås tills den torkspricker, men den är ju lätt att förnya…
Metoden kan också användas med en vanlig bollspruta, om man vill ha ett tunnare munstycke….
:-)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack för tipset/tipsen! Jag älskar alla dessa fina tips som alla här på "Keramik i fokus" som du och andra bidrar med. :-) //Susanne
//Susanne Sundström
Hårfärgningsflaskor. Vissa har en flaska med pip, betydligt enklare att hantera än bollsprutor enligt mig.
Topping kommer i fina flaskor till glasskioskerna 🙂
Tusen tack för många bra tips.