Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1329 ggr
Godsagare
0

1 automatik 2 ugnar?

Jag funderar på att dela automatik på mina två ugnar nu när jag läste om besväret att vänta på att ugnen ska komma upp i topptemp…

Till min lilla ugn hänger det med en gammal automatil med effekt och topptemp-vred. Vill helst slippa den om jag kan…

Är det möjligt att använda samma automatik som till min stora ugn? Bara flytta den till den lilla?

Hoppas det går att lösa…

Bruzapetra
0

Ja visst funkar det! Bara kontakten är densamma som du kopplar från ugn till dosan. Har man en nyare dosa är det ju smidigt. Fast jag tror inte att ugnen går fortare i sig av en annan automatik. Men det är ju skönt att kunna läsa av aktuell temp och kunna precisera bränningen lite. Har själv en riktigt gammal automatik med samma system som jag bytte mot en ny men är ugnen trög så är den väl?! Min tar i vilket fall som helst lång tid på sig även om automatiken är ny. Ska den gå fortare måste jag nog öka effekten genom kraftigare kanthal eller tätare lindning.

Hoppas du får till det iallafall:)) Mvh Petra

Godsagare
0

Inte så mycket det att hela bränningen tar tid, det får den göra om det är så.

Utan det är mer kontrollen att ställa in allt vid ett tillfälle och att resten sköter sig själv. Att slippa vakta ugnen…

Bruzapetra
0

Ja, du menar så:) Ja, det är ju väldigt skönt att veta att den sköter sig själv. Men då funkar det ju jättebra att dela automatiken! De är ju inte så billiga direkt…

LarsT
0

Om den stora ugnens automatik inte är fast inkopplad utan sitter med avtagbar hankontakt behöver du en elektriker som kopplar in en hona i den lilla ugnen, det är allt. Alternativet är ett skåp på väggen dit båda ugnarna är kopplade till samma automatik och en brytare där du väljer vilken ugn som ska styras. Dyrare lösning med fler elektrikertimmar. Nya ugnar har redan förstnämnda lösning och det tycker jag är bäst, då man inte är så låst vid ugnarnas placering.

Godsagare
0

Så får det bli, det första alternativet.

Jag får leta elektriker som kan fixa en sån hona på den lilla ugnen då jag inte kommer att ha båda ugnarna ståendes bredvid varann utan rulla in den lilla ugnen i verkstan när den behövs.

Skönt om jag kan slippa den gamla automatiken och dess besvärligheter…

Nån i Stockholm som kan rekommendera nån elektriker som brukar ta hand om keramikrelaterade ärenden?

Vanja-K
0

Seeman AB i Stockholm tror jag med säkerhet kan fixa detta.

gurka
0

Det går också att ha omkopplare både för termoelementet och elkraften.

Godsagare
0

=> Gurka

Kan du beskriva? Nyfiken på allt som kan underlätta och/eller minska kostnader.