Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4071 ggr
[rolnor]
2

Glasyrdilemma

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mera prat om ni orkar, lördags-matiné!

Kanin Te
0

Kul att höra från dig rolnor. Själv har jag problem med en gipsgjutning som inte vill släppa. På -60 talet jobbade jag hos en skulptör och han gjorde sitt eget släppmedel på tvålflingor olja och vatten som vi kokade ihop. Nu mins jag inte proportionerna och jag har inte hittat något ställe där jag kan köpa tvålflingor så jag testade att riva en vanlig två, men det var inte lyckat så nu får jag inte isär gipsformen.

[rolnor]
0

Tråkigt, finns det inte färdigt att köpa? Såpa?

Kanin Te
0

Jo det fins säkert färdigt släppmedel att köpa, men jag tycker det är kul att bevara gammal teknik och jag mins att den var bra. Jag har själv blandat den för många år sedan men nu hittar jag inte någon som säljer tvålflingor.

Ulla
1

Jag köpte tvålflingor i Danmark för ett par år sedan. Om du har vägarna förbi så kan du köpa dem där. 🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Sökte här på sajten och det går bra med såpa, schellack, sån oljesprej 5-56.

sisela
0

#1 Prova att hälla kokande vatten i skiljelinjerna på gipsformen. Tvålen kan ha blivit hård igen och sugit fast. Om du har tillgång till kompressor så är tryckluft ju en stor hjälp. 

Jag använder upplösta tvålflingor vispade till et mjukt men tjockt skum. Ibland har jag lite matolja i. Proportionerna jag lärt mig är ca en matsked olja till två-tre deciliter tvålflingeskum. Oljan är med så tvålen inte hårdnar. Däremto härsknar blandningen ganska fort. Därför blandar jag bara olja i en liten mängd i taget.

Vad konstigt att du inte hittar tvålflingor. Jag bor i Danmark och här kan man köpa det överallt. Billigt är det också.

Bo§e
0

Hej,

Här är ett bra släppmedelsrecept som har sitt ursprung hos IWÖ-Verken:

1. Töm ett paket tvålflingor i en kastrull. (hette "LUX" en gång i tiden). http://web.comhem.se/~u00801896/%F6vrigt_lux_tv%E5lflingor.jpg

2. Häll på vatten tills vattenytan står "ett par tre centimeter" över tvålflingorna.

3. Värm alltsammans försiktigt, under omrörning, tills allt smält samman.

4. Vispa ner 1 flaska Kronolja, tills en vit, fet emulsion har erhållits. Låt kallna.  

Har provat detta några gånger, och släppmedlet har fungerat utmärkt. Jag köpte "LUX" tvålflingor en bit in på 90-talet, men är inte säker på att de tillverkas längre, men om man googlar "tvålflingor", hittar man andra märken.  

😃

-----------------------------------------------------------------------

PS     Jag minns också att detta…..

http://4.bp.blogspot.com/-JAbwJkrCvwU/Tp3BQSSBHII/AAAAAAAADEs/qxaPlXDbocM/s1600/raffinol.jpg

…fungerade mycket bra som släppmedel….       😃     DS

-----------------------------------------------------------------------

Men det finns förstås också välfungerande "kommersiellt" släppmedel hos leverantörerna av keramikmaterial….som troligen rent av är billigare….om än inte lika spännande…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

sisela
0

#0 jag gillar verkligen glasyren på vasen där det blivit lite tunt och lyser igenom. Vet ju dock hur det är med att man vill ha det på ett visst sätt, men ville bara säga att den var fin. Hoppas du får resultatet av analysen snart. Ska bli kul att höra om du kommer kunna återskapa receptet.

[rolnor]
0

Tack Sissela, lite kul att få respons när man gör sej besväret att filma! Diskussionen om tvålflingor är lite OT…! Jag ska berätta när jag får analyserna klara,.

LenaR
0

"Vad ska man göra utom att hålla på med glasyr, det förstår jag inte. " Det var roligt sagt! Jag kan komma på minst två andra saker. :-D Tack för filmvisning! Ska bli spännande att höra om du knäcker gåtan med haloerna. All lycka med det!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

stefanandersson
0

Roligt! hoppas det kommer mer framöver. 👍

Kanin Te
0

Tack för tipset sisela, jag skall prova med kokande vatten och se om jag kan rädda formen. Sedan kanske jag tar en tur till Danmark för att köpa tvålflingor.

[rolnor]
2

Fortsättning följer…!

[rolnor]
0

Analyserna är klara, jag tror jag vet nu hur jag ska gå vidare. Den gamla ferro3110 frittan är i stort sett identisk med den från Lars Tärn och det var skönt, jag ser att titandioxidhalten i det lyckade receptet ligger högt, 8,8% och det kan vara där hemligheten med dom nötbruna halosarna ligger. jag har ju redan provat att ta bort bentoniten och fått ett bättre resultat. jag ska nu prova att höja titan samtidigt, jag är hoppfull! Sen ficka jag även sammansättningen på den lilaaktiga oxbloden från echo ceramics och det enda jag ser är att det finns lite zinkoxid i den, i övrigt tror jag att det är ett normalt recept, lite järnoxid men det har man ju ibland, kopparhalt normalt, tenn kanske lite lågt men kan det ge lila? Ska räkna och se om det passar med nån vanlig fältspat så jag kan kopiera receptet. Ska posta analyserna så ni kan putsa glasögonen, mycket siffror blir det..

LenaR
0

Kul! Glasögonen är putsade och jag sitter här och väntar!

Kanin Te
0

Skall bli spännande att se, även om jag nog inte kommer att begripa så mycket :)

[rolnor]
0

Här är em XLS fil, prov A är den gamla ferro 3110, prov B är den nya från Lars T.

Prov C är oxblodsglasyren, prov D är den misslyckade nya batchen kristallglasyr och Prov E är den gamla lyckade glasyren.

[rolnor]
0

misslyckades med filen

[rolnor]
0

funkar inte

[rolnor]
0

Hur bifogar man en fil? Jag får inte med den, det står bara välj bild och det är ju ingen bild?

[rolnor]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade av skärmen med paddan, vet inte om det går att läsa;

[rolnor]
0

provar igen;

[rolnor]
0

En gång till;

LenaR
0

Oxbloden som blev lila, kan det vara järn-titan-bor-blått + kopparrött? Jag är inte alls van att läsa analyser av glasyrer, så jag har dålig uppfattning om ämnenas proportioner. Jag får lust att skicka iväg en eller annan glasyr på analys…

[rolnor]
0

Ja, jag trodde att det skulle vara titan i den, men det är så försvinnande lite i , bara 0,035% så det är inte förklaringen. MEN, det är 2,4% zink metall, vilket blir mer om man räknar om det till zinkoxid och det är mer än jag sett tidigare, järnoxid 0,21% kan också vara viktigt. Det är 0,75% bor som du är inne på och det är säkert viktigt också. Zink har molmassan 65,4 och oxiden har 81,38 så man får multiplicera med 1,25 så det blir exakt 3% zinkoxid. Som du ser är början av tabellen oxider och den nedre delen är rena grundämnen, det beror på hur analyserna görs. Även bor finns ju som förening i t.ex. gerstleyborate eller i en fritta så det får man tänka på om man ska kopiera receptet. Det jag fundrar på är om inte zinkoxid reduceras till zinkmetall vid Reduktionsbränning och det kan ske händer nåt kul med färgen då?

Jag vet inte hur bra du är på kemiska formler, titandioxid är TiO2, bor B, Zink är Zn.

Bly är ju Pb och som du ser finns det lite bly framförallt i oxbloden, men även lite i frittorna.

LenaR
0

Jag kan läsa kemiska formler, ja. Men när det gäller glasyrer är jag van att tolka recept, inte analyser.

[rolnor]
0

Ok, du ser ju ämnena till vänster uppifrån och ned sen högst upp har du proverna från vänster till höger. Halterna oxider mäts i vanliga% men dom rena grundämnena mäts i mg/kg som du ser. Det blir lite matte att lägga ihop dom väsentliga beståndsdelarna och räkna om till ett vanligt % recept. Många av ämnena finns i så liten mängd att dom inte påverkar en glasyr och dom kan man ju stryka. Lite kul att se att det fanns bly med även om det är lite.. Jag har blandat den ultimata formeln idag och bränner nya små porslinsskålar som jag drejat, imorgon blir det glasyrbränning, tyvärr är jag en obotlig optimist och tar gärna ut segern i förskott..

[rolnor]
0

En sak som jag kan se i oxbloden prov c är att kalciumoxid är högt högt som aluminiumoxid undra om det är så vanligt? Kollade zink och det finns ganska ofta i kopparröda glasyrer så det är inget speciellt. Det är mer kalciumoxid än kaliumoxid, alltså en massa krita, måste räkna om en vanlig oxblod och jämföra, kanske kan vara lite ovanligt.

j-aan
1

#24 min oxblod blev lila när den gjordes mer alkalisk.

[rolnor]
0

Ja, har funderat på det också, om det beror på att det är en sån annan balans mellan syra/bas att det är lite kvarts så den blir basisk, tack, ska kolla upp det. Min ultimata formel blev skitdålig, tur jag inte är bakis för då skulle det här vara en riktigt dålig dag, hm.. Vad sjutton är det jag inte har koll på? Mysko..

LenaR
0

#29 Intressant! Var det på bekostnad av någon särskild bas den blev lila? Jag tänker, kan vara något samspel mellan högre halt alkalier/lägre halt av något annat?

j-aan
1

Hm hm. Min oxblod är som jag vill ha den så jag har inte ändrat något i receptet men för tio år sedan brände jag en ugn med klassiska glasyrer i min saltugn. Oxbloden blev då kraftigt lila av det salt som frigavs från ugnsväggarna. Glasyren blev då mer alkalisk av all soda den fick från ugnsatmosfären. Jag gjorde en bränning till direkt efter och då blev oxbloden nästan som vanligt eftersom det då inte frigavs soda från ugnen på samma sätt men fick en del blå kristaller i glasyren. (mycket fint).