Glasyr o värmearbete
Hej!
Här kommer tant med några nya frågor nu efter att ha gjort några (typ 7) bränningar i min lilla oljeugn… 😃
Det jag funderar på är, för att jag har får ibland bubblor på glasyrerna, har löst det genom att bränna om det jag tycker känns värt. Men det jag funderar på är om det bara är för att jag har gått för högt i temperatur? Eller om det också kan ha att göra med att jag petar in pinnar när den svalnar (tills den blir typ 600grader eftersom jag tycker att det är så fantastiskt kul när glasyrerna ändrar färg och ytafinish). Dvs att det extra värmearbete som sker i ugnen under avsvalning också spelar roll för blåsorna som bildas?
Att jag tänker så är för att jag som ett led i att vara lat har börjat gå mot större och större kvistar, så jag nu har grenar. Det gör ju att temperaturen stiger kort när grenarna brinner, när ugnen egentligen ska svalna… Spelar de temperaturskiftningarna roll?
Sen när jag bränner så tycker jag att det toksvårt att stiga 950-1050 på en halvtimme, brukar svajja loss där. Men så tänker jag att min mätare är ju imellanåt mitt i lågan, så temperaturen inne i ugnen måste ju vara mer stabil, elller?
Sen så undrar jag var i ugnen det är som varmast? Fått för mig att det blir varmare högst upp, svalare på vån 1 och svalast i skorstenen. Men jag satte en gubbe i skorstenen, och hans glasyr har krupit precis som det hade gjort på de figurer jag hade på översta våningen = jag är förvirrad!
Så frågor:
1. Spelar avsvalningen roll för om glasyrer kan bli överbrända, eller är det endast topptemperaturen som är avgörande?
2. Spelar storleken på kvist-gren-stam roll när man ska hålla reducerande atmosfär under avsvalningen?
3. Spelar temperatursvaj på typ 100-150 grader roll under bränningen?
4. Var är det varmast i ugnen?
5. Var hos lågan är det varmast?
6. Sen en annan fråga, den sättplatta jag har underst smälter ganska mycket varje gång jag kör ugnen, så den får åka varvat upp och ner, men nu så håller den på att spricka. Finns det något jag kan göra? Mer än att supporta hela vägen längst sidorna och försöka klämma fast skorstensstenarna mellan väggarna istället för att låta de vila på plattan?
Sen förstår jag att det kanske finns en miljon faktorer som kan spela roll i bränneriet, men tummen till pekfingret svar går ju också bra 🙂
Hej, jag är inte rätt person att svara på det här, kanske skulle du ställa frågorna i en öppen tråd istället. Där finns det en chans att många fler läser den.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag hoppades Stefan skulle dyka upp och svara, men två av frågorna kan man väl spekulera kring. 1. Om avsvalningen går väldigt långsamt kan glasyren rinna mer. Den kan hållas flytande längre tid. 2. Med mindre pinnar blir det lättare att hålla jämn reduktion. Eller hur, Ulla? Jag tycker det verkar som grövre pinnar ger kraftigare dipp i temperaturen, så man måste låta ugnen bränna oxiderande däremellan. Sen undrar jag om det blir så stor temp.skillnad i ugnskammaren, för den är ju så liten, och utjämningstiden blir ganska lång. Åtminstone när vi har bränt, Ulla och jag. Av ren nyfikenhet, vad har du för glasyrer, tant Apelsin?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Hej, jag är fullt uppe i en hektisk tid men såg denna fråga nu. Om jag spekulerar ganska grovt kan jag ge svara på alla men det är som sagt mycket som kan hända.
1: avsvalningen spelar liten roll för överbrändhet en så pass liten ugn du har. Har du bränt ner kägla 10 (ca 1305grader) så är 1250 grader och ner inte mycket skillnad för annat än färg och kristallbildning.
2:Storlek gör ingen jätteskillnad men det är som lena säger lättare att hålla en jämn reduktion med små kvistar. prova med stenkol för ännu stabilare reduktion. Men det är skillnad på reduktion och reduktion, kraftigt bolmande svart rök ger ett annat resultat ärn en prydlig låga ur alla springor (mycket rök kan innebära ganska "tråkiga" resultat om man förväntar sig vanliga glasyrer ur ugnen.
3:dessa temperatursvaj betyder mycket skillnad i alla bränningar och i en liten ugn går det väldigt fort
4:det brukar vara varmast där lågan kommer upp i ugnar av den här typen. Var i själva ugnskammaren det är varmast beror på packningen och främst då hur sättplattan står. det tenderar att bli kallare på golvet under plattan så man brukar göra det lite högre och tvinga en del av lågan under med första/enda sättplattan
5: Lågan brukar vara varmast i toppen eller där den kraschar in i något hinder (så som bakväggen)
6: inte mycket att göra, den plattan är förbrukad men du kan lösa det så du beskriver såklart. Jag har inte råkat ut för det så du kan ha haft lite otur med plattan.
För att undvika blåsor skulle jag skröna högre och vara noggrann med att bränna oxiderande till 800-1000 grader (beroende på vad du är ute efter). Krypandet låter som för snabb bränning när glasyren släpper vatten. Var de riktigt riktigt torra?
Oj, NU såg jag att det faktiskt kommit svar! Vad glad jag blir! :)
(och inser att svar på trådar som är låsta inte kommer i info-mailet med uppdateringar från i-focus)
LenaR, jag har vanlig köpeglasyr från cebex, just den som bubblar är en vit vanlig "standard"….
stefanandersson, jag tror att det var redigt torra, gjorde som jag brukade - tycker jag… Ett dygn i sommarvärme borde väl glasyren torka på? (känner mig som ett blåbär nu) vid vilken temp är det glasyren släpper vatten? *nyfiken*
En fråga kring din kommentar att köra oxiderande mellan 800-1000 grader, det går lite på tvärsen mot det brännschema som jag "fick av dig", då skrev du:
900-1050: 30 minuter med krafig reduktion
Tänker att om man kör oxiderande i de temperaturspannen så förvinner väl en del av det reducerade uttrycket? (vilket jag är så himla förtjust i)
Tusen tack för svar! 😃
oxiderande till 1000 grader gäller skröjen inte själva glasyrbränningen.
Så länge som du kan se vattenånga ur ugnen släpper glasyren. Det är inte bara temperatur utan även en myt av tid :) Dina krukor borde vara torra efter en dag i värmen.