Kristallglasyrprov
Har jobbat lite med min glasyrer, har inte fått fram exakt den som jag jagat ett tag men det börjar arta sej. Den här ger stora kristaller trots att jag bara har 30 min utjämning vid 1100grader, förmodligen för att den har låg aluminiumhalt. Det är lite lithium i den som ger kopparn en turkos ton som är trevlig. Receptet är en modifiering av ett i Diane Creber´s bok. Jag har fått förnyad lust att skapa, man kan tycka vad man vill om Kristallglasyrer men dom kan verkligen förgylla en yta och dessutom brukar dom vara lättsålda är min erfarenhet!
Ser imponerande ut. har god lust att testa själv men har ingen koll på bränningskuvan.
Har sett att den kan variera ganska mycket, man ska upp till 1260-1300 så snabbt som möjligt, sen direkt ned till runt 1100, sen ligga där mellan 1-4 timmar. Runt 1100 så är det många som går upp och ned lite för att skapa dekorativa ringar runt kristallerna, s.k halos. Man ska veta att dom här glasyrerna rinner oftast en hel del och har man dom utvändigt brukar det krävas en piedestal som krukan står på, denna tar man bort efter bränningen. Recepten är ofta enkla, runt 40% ferro3110, 30%zinkoxid, 25%silika, olika mycket titandioxid och sen en eller flera oxider för att färga in. Man kan även reducera vid låg temperatur för att få t.ex koppar att bli röd/rosa. Diane Creber och Lars Östman har jobbat mycket med sådana så det går att googla.
Tack rolnor! Du är en klippa. Jag se vad dom händer.
Det senaste fatet, det går att få olika effekter med olia Brännkurva, ganska nöjd i alla fall. Fatet är kavlat, format över en sfärisk lampskärm, Porslinslera.