Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utställningargallerierkeramiker
Läst 925 ggr
Ulla
0

Terrakottasoldater i London

En av forumets medlemmar som åker till Peking nu i vinter, klagade på att hon inte kommer att ha tid att åka och titta på den kända tvåtusenåriga terrakottaarmén. Den som gjordes för att tjäna den förste kinesiske kejsaren i hans liv efter detta.
Men hon kanske får en bättre chans på närmare håll.

Den 13 september öppnas nämligen en utställning i British Museum med de kinesiska terrakottasoldaterna. Utställningen kommer att pågå till den 6 april 2008, och just nu håller man på och packar upp de 120 unika föremålen.

Länk till British Museums hemsida

Vad säger ni, visst får man lust att åka.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
0

Det är naturligtvis inte hela armén som kommer till London så det finns säkert en hel del kvar att titta på i Kina också för den som hellre vill det Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

solei
0

verkar mycket intressant. Jag såg att biljetterna kostade 12 pund, och resa till London är väl numera ganska billigt. Skulle vara hisnande att se denna utställning, -fattar inte hur dom kunde för 2000 år sedan --papperslera kanske? Utställningen pågår till april 08. Bra tips!!

Rozzy
0

Tack för tipset det låter trevligt! 

Har alltid drömt om att se dem. 

För övrigt finns det alltid underbar keramik från värdens alla hörn i deras ordenarie sammlingar så räkna minst en hel dag på British history museum.  Jag har varit där flera gånger och tappat tidsbegreppet man njuter av indiskt, kenesiskt, egyptiskt, persiskt, grekiskt  ja de har otroliga sammlingar som tåls att se många gånger så nu blir det åka av.

Marie

Doriz
0

och så kan man kika på Rosettastenen, om den stavas så. Stenen som en soldat i Napoleons armé hittade som del i en trappa och som visade sig var full med herioglyfer med textremsa på grekiska, vilket starkt bidrog till att man knäckte herioglyfernas hemlighet. Jag hade sett den på bild och föreställde mig den något som en runsten. Det visade sig vara helt fel. Den var liten och svart med text som såg ut att vara gjord i en "skrivmaskin". Hur i all världen har någon lyckats knacka in detta i en sten? Terrakkottasoldaterna omnämns i en bok där det också berättas om den förste Kejsarens gravplats som är i en jordpyramid. Graven beskrivs i boken, som ett uppbyggt Kina i miniatyr, med kvicksilver som vatten och diamanter som stjärnor på himlen etc. Man trodde att allt var en skröna tills man en dag hittade armén … Kejsarens grav är ännu orörd. Kineserna säger sig vilja vänta med att röra den tills de har en bättre utvecklad teknik medan andra påstår att de helt enkelt inte rör den av rädsla för Kejsarens hämnd. Man hugger inte ostraffad ner ex  ett vårdträd som någon anfader planterat än mindre krafsar i någons grav. Så kan man se skallen av bergskristall från Inka riket och …

Rozzy
0

De har nu utfört omfattande mätningar i jorden och hittat höga halter kvicksilver i högen, de höga halterna kvicksilver ligger just där sjöarna och vattendragen ska vara som en karta över forntida kina allt i ett gigantiskt rum. Fantastiskt! Förste Kejsaren var så rädd för döden att han tog till alla medel för ungdom bla åt han kvicksilver  mums  inte konstigt att han blev galen…

Det var inte bara alla kejsarens konkubiner som låstes in utan även alla hantverkare grovarbetere ja alla som kände till hur graven var konstruerad begravdes levande.

Det pågår nu utgrävningar runt hela högen de hittar nytt hela tiden så de håller sig syselsatta ett bra tag tror jag.

Men london blir det nog en sväng…

Rozzy