Ugnsautomatik
Hej!
När jag ändå är i farten och byter element på min stora ugn tänker jag fixa den lilla också.
Har aldrig brännt i den och behöver lite hjälp från er här.
Automatiken är enkel men jag har tänkt att bara använda ugnen till skröj. Bild bifogas.
Nån som kan en sån här automatik? Hur stängs den av? Vilken effekt rekommenderas att ha för skröj?
Vad tror ni?
//Jessica

Den verkar funka ungefär som min ugn.
Jag kör på :
950 grader
33 i effekt (energy)
och 10 min utjämning.
Det verkar som om du måste trycka in knappen "soak" under den tiden du vill ha utjämningen och sedan trycka av den igen när du vill att den ska börja gå ner i temp.
Men det fins kanske andra som har bättre råd att ge:D
Strålande Zzaga!
Hur är det om jag inte är där när topptemp uppnåtts? Står den och stampar på topp tills jag stänger av eller stänger den av sig automatiskt?
Hur lång tid tar det för din ugn att uppnå topptemp? Hur stor ugn har du? Min är på 50 liter.

Jag tror det är en sån ugn som du måste vakta:/ Men jag är absolut inte säker. Det bästa är nog att du kör ett test först.
Så gjorde jag när jag körde min ugn första gången. Jag skrev upp top temp och effekt sen kollade jag ugnen en gång i timmen och skrev upp vilken temp den låg på. På så vis har man ju iaf lite koll på hur ugnen funkar.
Jag skulle i vilket fall som inte lämna en ugn ensam under någon längre tid. Hade en kompis som höll på att bränna ner hela sitt hus för att säkringarna i ugnen inte funkade som de skulle.
Min ugn är på 215 liter. Jag tror att det tog en 6-7 timmar upp till 950 grader men jag är väldigt osäker här… Slarvig som jag är hittar jag ju inte mina papper just nu:/
Låter inte bra om det finns risk för brand… Kanske bäst att köpa nya säkringar…? Nån som har mer info ang brandrisk?
Jag har svårt att vara i lokalen när ugnen körs då rummet är litet och inte så bra utsug. Men jag får väl lösa det på nåt sätt.
Tack för infon!
//J
50 liter borde ju gå fortare…. :)

Nej. Det är verkligen inte bra. Hela huset höllpå att stryka med:/
Men ta och titta till den någon gång i timmen så att den inte rusar åstad i höjden. Det va nämligen det som hände med hennes ugn. Den bara gick upp utan att stängas av även om den nått topp temp.
Ja, 50 går nog fortare:D
Skriv och berätta om hur det gick:D
En väninna till min mamma eldade faktiskt upp ett hus med en keramikugn. Så visst ska man passa sig!

Linoja
Ajdå, inte bra , inte bra.
Nej, jag tyckte så synd om henne fastän det inte var hennes fel. Det var på en folkhögskola och de hade några ugnar i en friggebod/barack och en av ugnarna skenade antagligen och hon var den sista som var i lokalen. Det hade gått jättesnabbt och brunnit ner på nolltid.