Att sälja sig.....
Har lite funderingar kring mitt yrke…:) Många, många gånger kommer folk hit, eller till och med vänner och säger" åh, jag såg så fin sån eller sån kan inte du göra såna. Det måste du väl kunna tjäna pengar på?" Eller jag vill ha muggar med sån form och si färg. Då säger jag, men jag gör sån här form på mina muggar och denna färgen!! Hur mycket ska man sälja sig?! Jag ser mitt yrke som ett konsthantverk. Såååå mycket funderingar jag har kring ett föremål eller servis eller vad som helst innan jag bestämmer mig för att börja producera. För mig är det samma sak som att gå till en modern konstnär och säga "Jag vill inte ha såna svart, röda kuber, kan du inte måla en liten kissemiss till mig istället i en liten blomkorg". Vem sjutton skulle få för sig att säga så?! Absolut inte jag iallafall.
Den tid det tar för mig att formulera en form eller glasyr i huvudet innan det hamnar i hyllan är enormt stor. För ett tag sen kom en dam in i min butik och fick syn på ett vinglas jag gjort som jag INTE var nöjd med. Ett formtest. Hon ville absolut ha såna! Till slut sa jag ja, och förbannade mig själv under hela processen!!! Bahhh! Jag vill stå för det jag gör och säljer, även om man såklart utvecklar sig och sen tycker gamla saker är pinsamma, men ni förstår. Ska jag till exempel göra sex muggar av en form som en kund vill ha så krävs det ju en del jobb innan den formen sitter i handen, och sen ett antal extra om nån blir dålig i bränningen, spricker och så vidare. Fatta vilket jobb för 6 ynka muggar!! Ska man ta betalt för det blir det ju minst 500 spänn styck. Så hur gör ni! Fixar ni bara till en ny glasyr eller form på kundens önskar eller håller ni stenhårt på det ni gör och står för det? Diskussion kring ämnet vore roligt!!
Mvh Petra

Jag har gjort så en gång, att jag har tagit en beställning där en kund ville ha exakt en viss färg och form och allt på en hel servis. Och jag kommer aldrig göra om det ! Jag sa till honom innan jag började att det kommer att bli dyrt för det kommer ta många timmar, och han sa att det var helt ok. Sen när allt var klart så var det ju inte så ok längre, för då kostade varje mugg typ 350 kr, och det tyckte han var jättemycket !! Men han betalade iallafall. Sen tyckte hans fru att jag kunde ju börja tillverka den här servisen och sälja den som min speciella grej, och då skulle jag ju nästan vara tacksam att dom kom med iden. Så nuför tiden så gör jag bara mina grejer och så får folk köpa eller inte. Och iallafall så har släkt och vänner fattat det !

Hejsan Petra!
Jag gör saker för MIN
egen skull! Jag har provat att göra masker efter vad folk har sagt(det var i början) men det visade sig att jag kan inte se in i deras huvuden
.
Fick beställning på en mask med kornblå slingor "lite snyggt" så där (de tycker att de låter såå enkelt).
Jag gjorde en mask med slingor med blå läcker nyans,men det var inte vad hon hade tänkt sig. Så den masken behöll jag själv för jag vart nöjd med resultatet men inte hon.
Jag gör aldrig mer något som folk beskriver att de vill ha!
JAG SKAPAR DET JAG VILL SKAPA!/Lycka till Caths

Jag har också råkat ut för folk som säger, du borde göra en sådan här eller jag såg en sådan och kan inte du göra en. Då brukar jag alltid dra till med att nu för tiden så skyddar nästan alla sina former så det är olagligt att härma. Sen ser jag ledsen ut och då blir de så förståande så. En vit lögn är bra att dra till med ibland. Då slipper man förklara sig.

Hej!
Va skönt att läsa att det finns fler som funderar som jag.Det här är något som jag åxå tänkt mycket på och har kommit fram till att jag inte vill göra något på beställning,jag vill göra dom sakerna som jag vill och med dom mönster,glasyrer m.m som jag bestämmer. Är jag egoistisk,trångsynt och dum då? Men jag vill inte att någon ska tala om för mej vad jag ska göra för det tar bort tjusningen med att få skapa något själv,då är det liksom inte jag som har gjort det utan jag gör nån annans ide'.Jag är faktiskt väldigt trött på alla vänner och bekanta som kommer med tips på vad jag ska tillverka, som om inte mitt huvud är fullt med ide'er ändå, det har faktiskt hänt att jag föreslagit för vedebörande att börja tillverka det själv.Sen tycker jag åxå att det är taskigt att säga till nån att man sett nåt som man tycker att den ska tillverka för att tjäna pengar,det betyder ju att det man själv kommit på inte är bra nog.Nä, jag vill inte kopiera nån annan jag måste kunna stå för det jag gör och känna lust och glädje i att skapa något med mina händer.Nu lever jag ju inte på keramiken inte än i vart fall, men det spelar egentligen ingen roll för det är så här jag känner.
Mvh.Bitte

Dom flesta som arbetar med keramik nu förtiden är ju inte bara hantverkare som sitter och gör tusen likadana krukor. Vi är ju lika mycket konstnärer eller designer, och då är det verkligen irriterande när någon kommer med "en bra ide". Iden är ju själva grejen, sen skulle ju vem som helst egentligen kunna göra det.
Vilka bra inlägg! Jag gör också det jag känner för.Det finns så många människor som är som ni skriver om. Iland undrar. vad et vet om skapande.

Ja, precis, det är iden som är grejen! Spruta fram krukor på någons beställning kan som sagt vem som helst lära sig. Jag har också bestämt att aldrig mer göra någon sån beställning. Däremot kan de om de vill på min servis få välja en annan glasyr (givetvis en av de jag har i produktion) men där går gränsen. En som kom in ville ha en lite annorlunda vit än den jag hade, tänk om de visste hur mycke arbete och prover som ligger bakom en glasyr!

Jag har också tagit beställning på te muggar efter kundes önskemål och gör helst inte om det. Jag tror att man är den man är när det gäller keramik. Lite av "Det här är jag, antingen gillar du det eller också inte". Vissa gillar massor av decor andra inte. Dessutom förändras man som keramiker och har lite olika perioder. Visst tar jag beställningar men innom vissa ramar. Det är ingen idé att beställa hos mig om man inte redan är förtjust i mitt uttryck. Jag tror att det är bäst att försöka ha en öppen och rak ialog med kunderna. Prata om det personliga i keramiken. Man går inte till mig och köper en mugg för att man behöver en mugg utan för att man vill ha just den muggen. Känslan av formen, färgen och hantverket är det man vill njuta av, som en guldkant på vardagen.
/Marie

Det känns inte så kul när man fått beställning och de vill ha "grön" och den ska se ut si och så. Sen när man levererar är det svårt att veta om de verkligen är nöjda med det de får? Det är nog bättre att de får se innan de köper och då blir det ju ingen beställning… Hm det blev en väldigt flummig mening ser jag nu men jag hoppas ni förstår.
Jag menar, även om kunden sägar att det är jättefin osv så kan de ju känna att de inte har något annat val eftersom de har beställt. Jag har svårt att känna glädje över produkten för jag vet inte om det är ärlig uppskattning eller inte.
Om någon köper något de ser så vet jag att de gör det för att de tycker om det.
Jag fick nyligen en förfrågan om salt/pepparströare. Har inga i min produktion idag, bara små skålar.
Först tänkte jag nappa på det men inser att jag inte funkar så bra med specifika beställningar, har inte tiden heller nu innan Taxinge julmarknad. Jag mailade och tackade nej.
Men det kommer finnas med i min idéhörna och kanske nån gång att jag kommer fram till nån ströare.
Vill inte känna press.

Jag öppnade min verkstad för allmänheten i somras och jag tycker att nästan alla har åsikter om hur det ska se ut och "Kan du göra 4 såna till mig fast med det och det mönstret i stället". Ny som man är så försöker man ju vara alla till lags och leverera det de vill ha men det känns allt lite surt. Íbland funderar jag på att be folk som har såna specifika krav att börja på en keramikkurs och tillverka det de vill ha själva…
Just nu håller jag på med 55 muggar med olika namn på varje. Beställaren kom ett tag efter beställningen på att han också ville ha företagets "devis" i tryckbokstäver på muggarna. "Nja, sa jag. Det blir ju ganska mycket merarbete" "Ja, men lägg på en femma per mugg då!" Svarade han… Det uttalandet raderade all glädje jag trots allt kände för att ha fått en så pass stor beställning. Härom dagen talade jag dock om att han får betala en 10:a extra per mugg (ex.moms) och då blev nog han lite putt. Men han gick med på det i alla fall.
Ju mer beställningar av hemmagjorda "designers" som jag får desto mer övertygad blir jag om att sluta att ta såna beställningar. "Såna här ser mina grejer ut. Take it or leave it!" Helt enkelt. Men det är inte så enkelt när man väl står där och ska vara vänlig och trevlig och försöka få sålt något…
Trevlig helg på er! Jag startar med att jobba natt. Börjar 17.00 och slutar 03.30. I morgon ska jag fortsätta med mina 55 muggar…
//Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Svårt att bemöta folk med ideer som de vill förverkliga genom mig. Ibland går det att genomföra deras önskemål om jag får göra det på mitt sätt men ofta är det svårt att "titta in " i deras huvud o förstå vad de verkligen menar.. då är det viktigt att säga ifrån annars kan det bli helt fel. Jag brukar nog säga ungefär så som jag skrivit här, det förstår de flesta.

Mycket intressant tråd Petra! Tazen uttryckte precis så som jag också känner. Själv tar jag aldrig beställningar och jag har länge kännt mej lite egoistisk men nu börjar det släppa mer o mer. Det är ju som sagt väldigt viktigt att kunna stå för det jag gjort.
Som jag ser det är keramiker två yrken - dels designer och dels hantverkare. Vill man bara vara hantverkare så funkar det nog att ta beställningar men vill man, som jag, även vara designern bakom föremålen så funkar det inte att ta beställningar.

Fast ändå är det lite grejen med hantverk.. att kunna få det lite som man vill. Nu menar jag storlek och färg och så. På IKEA tex finns det EN storlek o begränsad färg, om man går till en keramiker/hantverkare har man ju i viss mån möjlighet att påverka det man vill ha, det svåra är att dra gränsen för vad som är min design och vad kunden vill ha.. hm..det är knepigt!
Ja det är svårt…Dels så har man vänner och släkt som försöker komma med snälla förslag om sådant dom har sett som är fräckt och sådant som dom tror skulle sälja jättebra. Man försöker ju lyssna snällt och väluppfostrat på deras förslag men egentligen är man ju inte alls intresserad, men dom vill väl bara vara snälla och dela med sej av ideér antar jag. Dels så kommer kunder in och vill ha något "liknande" men inte riktigt den färgen eller något annat. Dom börjar jag bortse ifrån och tänker att ju mer man försöker göra som andra vill ju mindre blir det kvar av mitt…
Specialbeställningar däremot är jätte kul tycker jag, om man kan enas med kunden och få ihop deras bild med ens egen idé. Jag skulle aldrig göra rena kopior av något och är det något jag känner inte passar in i mitt formspråk tackar jag numera nej. Jag tycker det är kul att göra en sak till någon som verkligen vill ha och inte fått tag i. Men inte nya former till ett par enstaka muggar, det tar för mycket möda och energi och ger för lite pengar. Men om dom vill att jag ska dekorera en vanlig mugg jag gör så är det ok för mej. Eller skapa en udda grej till ett bröllopsgåva ex, det är ju jättekul tex. Men inga nya glasyrer eller former för mej, isf helt udda saker och ett pris därefter också…:D
Jag hade praktik för många år sen på en keramikverkstad m affär. Jag såg hur den keramikern svor varje gång hon fick en beställning på de "j-a blomkopparna" som alla i trakten tycktes vilja ha. Jag har varjen förr eller senare sett en sådan fart på en drejskiv och så framspottade produkter. En obehaglig känsla för mig som nybörjare och som funnit glädjen i att ta ut svängarna på vad jag vill skapa. Och vad jag ville uttrycka. Jag bestämde mig då för att aldrig ta en beställning som jag inte vill. Så jag säger ja med hjärtat. Mitt uttryck ligger i mina saker. Vill andra ha sina uttryck får de skapa dem själva.
Visst är det svårt att sätta gränsen för vad man kan tänka sig att göra. Jag brukar säga att jag tar beställningar "om de ligger inom ramen för den stil och de material jag arbetar i" Jag kan
tänka mig att göra annan storlek och färg på det som finns i sortimentet
(men blandar inte till några nya glasyrer efter kundens önskemål)
Ibland tycker jag dock att det kan vara inspirerande att få en beställning att jobba på. Jag ser det lite som en utmaning -men det förutsätter att jag får ganska fria händer med utformingen förstås. Det händer att sådana saker kommer med i sortimentet så småningom eller med vissa modifieringar.
Förfrågningar av typen -kan du inte göra en kopia av den här? eller -Jag vill ha en skulptur av ett kärlekspar som ser ut som något jag såg på ett galleri i Norge och ångrar att jag inte köpte (hon hade inte ens en bild av skulpturen utan trodde tydligen att jag var tankeläsare!) tackar jag vänligt nej till.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Enig med dig kajsa. Jag tycker också det kan vara en kul utmaning ibland.
Det är TVÅ saker med beställningar som dock kan irritera mig:
1) Folk som aldrig kommer och hämtar sina grejer, och
2) beställningar stressar mig ofta, eftersom jag aldrig vet 100% om det nu funkar när det kommer ut ur ugnen, och för att jag tvingas ställa min ordinarei produktion till sidan för att koncentrera mig om beställningen.
Jag har aldrig varit med om att någon har bett mig göra något som har gått totalt imot min stil egentligen. Jag skulle nog tacka nej, eftersom man ju i grunden inte förstår vad som är häftigt med en grej, som man inte gillar. Och då vet man ju inte om det blir bra egentligen heller, eftersom man saknar känslan för det. Lixom att producera löpandebandsgrejor åt någon. Typ; "det vet jag inte om det bir bra, eller inte men han vill ha den så´n". Känns väl lite meningslöst, eller glädjelöst även om man får pengar för det.
Däremot ha jag varit med om folk som INSISTERAT på att fåköpa saker som jag har misslyckats med rent estetiskt, men inte tekniskt. (Som har stått i verkstaden för att jag inte hunnit gömma det bättre) DET kan vara irriterande…….

Jag håller med lotta (15) om att det kan ju vara skitkul om man får en beställning som är ganska fri och som skall vara typ en skulptur till ett bröllop eller liknande. Då kan man ju verkligen göra nåt som man kanske inte skulle gjort annars och dessutom få ordentligt betalt för det.
Ja,det gäller ju att tänka efter före.Jag tar aldrig beställningar på sånt som folk sett någonstans, dömt att misslyckas.Sen är det ju inte särkilt kul att bli kopierad av någon eller kopiera.Däremot så har jag i dagarna fått en beställning från en gammal arbetskompis som vill ha fler delar i sin Ko-servis som hon har redan beställt tidigare av mig.Vi har resonerat oss fram till hur den ska se ut och det är ju lite kul faktiskt.Än så länge har jag bara gjort den till henne men man vet ju inte..
Jag som konstnär och galleriägare ska delge er ett par hemligheter
Ta aldrig upp beställning om det tynger dig eller om du är stressad. Detta var inte hemligt men Ett alternativ som alltid fungerat i "bild konstens" värd är:
Bjud in dem till din nästa utställning eller vipkväll , för ni har väl VIP kvällar, "grymbra exklusiv keramik" för alla som har gått och väntat på dina (sina) saker ?
SÅHÄR KAN DU GÅ TILL VÄGA NÄR "BESTÄLLTANTEN" KOMMER IN…Du kan säga; POSETIVT du inte tar emot beställningar men om de har tur kan det stå ett sådant fat som de just önskade sig på denna "utställning som du ska ha" för att du kanske får inspiration att dreja det, eller göra någonting liknande…men att du inte vågar lova något. FAST i vilket fall som helst de får vara tidigt ute på din utställnings dag för du kan inte hålla föremål om det kommer en annan köpare (och de själva kanske inte kommer fast det ska du inte säga). Men du kan tro det blir fart den dagen det gäller. TA deras adress i din VIP bok skriv noggrant upp beställningen och önskemål, var positiv men säg att det är bäst på detta sättet för dig att jobba som en kreativ konstnär men allt kan hända under skapande processen eller i ungen så även ifall du skulle åstadkomma något behöver de inte binda sig vilket är bäst för dem med (DU KAN ÄNDÅ ALLDRIG BINDA DEM TILL KÖPET INNAN DE SETT VARAN MEN DET LÅTER BRA FÖR DEM MED). Lova heller inget pris, datum det är ju ingen beställning. OM du vet ungefärlig tid för utställningen kan du nämna det om du har en gång i närmaste halvåret tex.
I denna VIP boken har du en bra källa för arbete och får lust att slänga ihop nått till utställningen så vet du vart du ska leta efter inspiration.
Vill kunden köpa en present och du inte har vad de önskar - föreslå att de köper ett vackert presentkort - ha några fina på lager. Detta är ju ändå är det ultimata för den som önskar sig något få välja vad den vill…fråga om du kan få adressen till "födelsedags barnet" så du kan bjuda denne på din vernissage om du ska ha en.
Utställningar får du bra köpare på om du gör en sådan här VIP förteckning på kunder samt skriver in konstföreningar, täta, hantverksbutiker eller där du säljer annars och inköpare från företeg för kundpresenter. Samt skicka ut inbjudan i nybyggda områden.
Vernissagen
När du nu får dit dem - bjud dem låt dem känna riktigt välkomna ha hög mysfaktor satsa på levande ljus, musik, öppen brasa, levande blommor i dina vaser, gott tilltugg, cider och nyckeln till plånboken - lite rött och vitt, så det får en annan mer avkopplad syn på tillvaron. Det brukar inte ta mer än tio minuter från första klunken så drar affärerna igång och det triggar varandra värre en ett tappervere party för det finns ju bara "unika original" och de kan koppla av från vardagen, har en börjat köpa så är resten livrädda att någon ska välja just deras personliga favorit de kommer så på kö.
Alla kunder betalar i förväg allt eller en handpenning annars gäller ej bokning. Det händer att folk glömmer av att de bokat upp sig och du kanske hade fler kunder på samma grej som du nu missar. Keramiken hämtas efter utställningen, dina föremål är den bästa reklamen där den står så arr så många som möjligt kan hinna se det nya du gjort. Men glöm inte ta nu upp nya önskningar under VIP kvällen i fall du har fler kunder på samma grej. Lite press är bra att ha särskilt om man får skapa som man vill när man vill och inte ha beställningar upp över öronen.
När jag håller utställningar även för andra konstnärer fungerar detta bäst med VIP boken och ca 70% av kunderna kommer till på detta sätt 25% av rekommendationer / kontakter resten 5% enbart av annonsen…alltså de som aldrig hört talas om dig innan. Jag lovar att detta funkar räkna med att bli av med 50% ibland har jag näsan sålt allt.
Ha ett mål och en sammanhållning i din utställning visa inte allt och gör det till en upplevelse.
SPARA OCH LÄGG UNDAN DINA BÄSTA SAKER TILL EN UTSTÄLLNING, DE SAKER SOM DU TYCKER BLEV UNIKT- FÖR DET ÄR DÅ DU FÅR KUNDDRAGET OCH KAN FÅ UT DET DU EGENTLIGEN VILL HA BÅDE I PENGAR OCH I MARKNADSFÖRING. Är du för billig tror kunden att det är fel på föremålet dra på priset och kvaliteten.
Jag vet inte varför texten blev så stor men nu är den lättläst på håll 

Superbra skrivet! Verkligen tänkvärt!

Det funkar säkert så som du skriver. Mycket tänkvärt. Tänker ibland vad viktigt det är med marknadsföring att man borde jobba mycket mer på det. Men det blir bara en tanke.
Mycket bra skrivet! Kommer gärna och tittar på en utställning hos dig och får inspiration - kan du lägga till mig i din VIP-bok?
/Sofia
Ska skaffa mig en VIP-bok!
Måste berätta om kunden som ville ha en skulptur av sin kungspudel i naturlig storlek! till sin frus födelsedag!!!
#21 Superbra skrivet Rozzy! Känner igen en del från mina konstnärsvänner.Det fungerar.

Tack för tipsen Rozzy!! Jättebra! Och alla andras inlägg också:)
En jättebra tråd Petra!
Sällar mig till ovanstående skara tillrop.
Tack för fantastiska tips!

Hej! Läser allt ovanstående med intresse och igenkännande. När jag var yngre och nyare i mitt yrke tog jag emot beställningar och varenda jäkla gång blev det nåt strul, glasyren strulade, ugnen gick sönder, grejerna sprack, jag blev sjuk…En gång beställde en kund en skulptur av mig, jag gjorde mycket sälar för många år sen och hon ville ha en säl och beställde en sån. Så betalade hon i förskott. Och det var nog det värsta jag varit med om, nästan som att ha en pistol riktad mot huvudet. Jag gjorde inget annat än mådde dåligt för att göra lilla sälen (som är så gullig) för att hon betalat i förskott. Satt nästan som en paraylserad fågel på en pinne och tittade rakt ut…jag klarar inte det här…All annan produktion blev så lidande. Sälen blev i alla fall klar och kunden nöjd.
Numera har jag lovat mig själv att aldrig behöva må dåligt av sådana orsaker i detta så underbara yrke.
Håller med alla ovanstående i det mesta, det är min design och min idé och vill man ha nån annans design får man söka sig dit och inte be mig ändra min stil - inte ens för pengar. Susanne

Skönt att få höra att många (alla tror jag) har ung samma tankar och problem. Jag känner igen mig i ALLT i denna tråd! Bra att få en del saker bekräftade som man funderat på!
Ja oj vad mycket intressant läsning! Hade velat läsa detta för någon månad sedan.. har ju precis startat och har tyckt det var så kul att både den ena och den andra som tycker det är så roligt att jag starter företag och då beställer de saker. Att de beställer saker betyder ju att de vill köpa…. och det ska jag ju vara glad över som nystartad företagare :) Men sen kommer ju verkligheten där jag ska få till beställningarna… Det extra vida tårtfatet på låg fot…. Eftersom jag råbränner är det lite känsligt att hantera ett tunt tårtfat med stor diameter… men det gick bra! jag fick det också palla det upp på duttmassa i saltugnen så det inte slog sig! och sprack gjorde det inte heller! Men glasyren blev flammig- jätteful. Att göra ett nytt. Och det fyller hur mycket somhälst på en hylla i ugnen. Och jag är inte en dyft sugen på att gå ut och göra ett nytt likadant…
Så jag ska göra som flera av ni andra verkar ha gjort! bli klokare och inte ta beställningar på sånt som kan bli jobbigt! Och en annan beställning jag har den ska jag helt enkelt avboka. 2 jättebamsiga utekrukor i knallblått. Ska i alla fall ringa och prata och förklara att jag räknat nu när jag blivit företagare och kommit fram till att de skulle komma att kosta 4000 kr styck…
Ni keramiker som lever på detta ni utsätts fär mycket mer tryck än mig som målar tavlor.
Men pyromanen vill du göra de där krukorna i blått så sitter ju inte pengarna fel, räkna noga vad de kommer att kosta för du behöver dem. Du har väl inte lovat något pris? en tavla 30x40 tar jag 4000 materialkostnaden är 150:- och den tar ca 6-8 timmar att göra ingen ram sen räknas den till konst och inte konsthantverk vilket gör att det blir enkrare med skatt och moms.
Många gånger när jag är ute och handlar och vill ha en sak är jag beredd att betala för den oxå, men då har jag mött expiditer ofta yngre eller nystartande småföretag som förklarar att det KOSTAR SÅ MYCKET, eller vill du ha en extra lyxig kartong : JA DÅ KOSTAR DEN EXTRA detta irreterar mig, för jag betaler för att jag vill ha det, jag fattar att det kostar och jag bryr mig inte. Vad någon annanstans ska jag gå och köpa det jag vill ha billigare, har jag tid att leta? tanken får migatt våndas vill de sälja eller vill de inte? Bara för de själva har dåligt med pengar förutsätter de nästan att jag inte har råd.
NU ska jag börja fundera på att leta upp någon annan som kan göra detta, något i samma stil med de måtten den färgen den unika spesialbeställda jag redan lagt ner tid på att beställa hos dig.
Nä, om du vill ha kunden, ta dig i kragen pyromanen, var stolt förklara att det är tur de fick tag i dig och du ska ge dem ett av de vackraste krukor de önkat sig ingen annan har ju något liknande. Det kommer bli så bra, säg att du räknat på det och du kan ge dem rabatt eftersom de beställer två, endast 3900 är ett kap. Hellst av allt ska du inte ta det över tele för det är lättare för dem att säga nej för dem då, bjud in dem med en annan anledning visa en skiss på krukorna eller glasyrprov hur olika skiftningar den blå kan ha. Dehar pengar annars hade de inte gått till dig och beställt.
Tänk Jag fick in ett par i galleriet en gång klädda i urtvättade joggingkläder, jag var som vanligt trevlig de tittade inte så länge sa de ville ha hem tre tavlor på prov och ville beställa en stor tavla detslutade met en räkning på 45 000 det var ingen som gnällde och jag ifrågasatte inte deras trovärdighet eller förklarade att det blir dyrt.
Om du är osäker om priset fråga då i stället: vad det vad beredda att betala, så gör jag beställningen efter detta jeg berättar vad ni får det kan ge överaskningar åt både det ena och andra hållet men då vet du lite vad du har dem och om du vill ha kvar dem.
Snälla, jag hade en elektriker hemma en timme det kostade 4000 …
Härlig inställning du har, Rozzy! Det är så skönt att bli peppad av det du skriver. Självklart är våra keramikprodukter värda sitt pris!
/Sofia

Åh, vilket bra pep, Rozzy, skönt att läsa, nu kan jag somna sött, har nämligen lite våndor över ett par grejor jag inte visste vad jag skulle lägga priset på, tills nu, nu vet jag, Tack! Hoppas p¨å mera bra läsning från dig gör: Marika, hej
Självklart tar jag emot beställningar stora som små.Tackar nej gör jag om dom är helt omöjliga att genomföra .Senast skulle en kund ha 500 muggar i rött , ingen färg jag jobbar i .Samt ha dom textade i botten på insidan..så där blev det ett nej.Beställningar från återförsäljare är bäst då det blir lite volym.Kunder som vill ha ett föremål till något speciellt t.ex bröllop kommer vi alltid fram till något bra gemensamt senast va det en kund som hade ett brudpar som älskade att åka snöskoter .Så det blev ett brudpar som satt på en snöskoter på kanten av ett stort fat..Tar dock ALDRIG betalt i förskott .Handpenning i väldigt speciella fall där man ska ha firmalogotyper etc som inte går att sälja till någon annan.Det är volymerna man kan leva på inte att förglömma.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#36 Abbis, jag tycker du verkar vara en fantastiskt duktig hantverkare! Jag är imponerad av ditt sätt att jobba! Är det alltid roligt med stora volymer tycker du? Eller du passar på att ha lite roligt när du gör mer unika grejer? Vad gillar du bäst med ditt jobb, designa eller utföra hantverket?
Själv tillverkar jag bara mindre volymer av mina serier och aldrig beställningar, annars skulle jag vantrivas med mitt yrke. Jag ser mej nog mer som designer än hantverkare dock. Bra att vi människor är olika! Ha det bra Abbis!
#37 Jag tycker det är roligt att designa nytt och gör det hela tiden till min sambos förtret som skall ta bilderna nu till min nya hemsida*L* Självklart kan det bli trist med att göra 200 likadana saker men varje sak är ändå unik tycker jag , för så stora volymer är det inte ändå . Det är gött när pengarna ramlar in…Jag tröttnar aldrig på yrket trots att jag hållit på så länge..Det enda momentet som kan bli lite tradigt är nog putsandet…Det roliga är människors spontana komplimanger som jag får var o varannan dag..*L*

Du är duktig Abbi tycker jag som fixar beställningar. Den tid jag tog emot beställningar upplevde jag dom som stoppklossar i min egen tillverkning och när sen pengarna kom in tyckte jag aldrig det var värt det. Men då kanske jag var för billig. Så kom hela tiden tanken…"varför tar dom inte det som finns?"…
Men de beställningar du tar emot kanske ligger inom det du tillverkar eller blir det ny design?
Jag har tre saker man kan beställa via nätet och dom tre har jag nästan alltid klara, färdiga att skicka iväg.
När jag får beställningar från återförsäljare så brukar det bli ur den kollektionen jag har .Dom måste dock beställa minst 12 av varje modell.Jag har ca 250 olika produkter att välja på .Sen kan man med kunden spåna fram produkter som dom får ensamrätt på som har anknytning till deras stad.Arbogalyktan är en sån produkt jag gör bl.a. Stopp kloss i produktionen blir det aldrig av beställningar då man varvar beställningar med det egna som skall göras till butiken.Är det nått som är beställt gör jag alltid lite extra till mig själv osv.Dom saker jag har ligger i min webbbutik finns inte alltid på lager men det går snabbt att få fram och kunderna brukar snällt vänta*L*. Det gäller nog bara att hitta ett sätt att producera så man har tempo hela tiden.
Vad bra att du har ett så väl fungerande system abbi, jag tror beställningar kan tas rätt av en rutenerad keramiker och man måste ha rätt inställning så man inte låser sig.
Tempo är nog nyckelordet.

Det är nog skillnad på beställningar och beställningar. Jag klarar inte om kunder vill ha en vit skål med bruna ränder för dom såg en sån i Grekland förra sommaren och den var så vacker. Sånt ger jag mig aldrig in i. Någon annan som designar och jag ska utföra - det fixar jag inte och det är ju inte heller därför jag började som keramiker utan det är ju just för att jag vill göra egna saker med egen design. Men sen är det ju stor skillnad om jag har slut på en sorts muggar och kunderna vill beställa sådana - det är ju OK såklart, men det är ju en annan sak, då ställer jag undan till kunden när muggarna är klara. Sen är det svårt om kunder vill beställa en skulptur de såg på en utställning (som sälen jag skrev om ovan) och vill ha nåt liknande - det tycker jag är supersvårt.
David Leach, ni vet den David Leach, berättade den här historien vid en workshop jag var med på. En kund kontaktade honom och ville ha en skål hon sett på en utställning han haft. Och han var inte så förtjust i att göra en likadan, men tänkte OK, jag kan göra nåt liknande. Så gjorde han skålen, brände den och när han plockade ur den ur ugnen blev han extra nöjd för den hade vackra skiftningar i glasyren på ena sidan. Så kom kunden och David Leach visade skålen och var lite glad då för att glasyren var lite olika på ena sidan. Då tittade kunden, som hade sin man med sig, på skålen och knorrade för att glasyren såg ut på ett sätt på ena sidan av skålen än vad den gjorde på den andra. Då blev han lite putt den gode David Leach, sa till hennes man: Er fru har olika färg på ögonen, men ni älskar väl henne ändå… Om kunden köpte skålen eller inte kommer jag inte ihåg, det här var i början av 90-talet…
Så kan det ju också bli. Jag förstår honom, han var jättenöjd för en vacker glasyr - kunden förstod inte riktigt det unika i skålen med de vackra skiftningarna.
Men även om jag ibland gör specialgrejer till en kund ex sånt som jag inte har i produktionen så ger 99,9 % av kunderna mig fria händer .Grova dragen drar vi men finliret överlåter dom till mig.Många förstår att man inte kopierar av andras saker . Har t.ex en kund nu som ville ha äggkoppar med fat i helblått ,och visst det fixar jag.Hon har inte sett dom än men jag tror jag fattat vad hon ville ha..
Någon skrev att det nog handlar m att kunna hantera det med beställningar på ett professionelt sätt, och det tror jag stämmer! Vad det sedan innär måste nog vara individuellt, för vi fungerar olika.
Självklart har du rätt Rozzy i inläg #33 att det vore bra med pengarna, men om jag ville "göra något för pengarna skull fast jag inte har lust" då vore det mycket smartare av mig att jobba kvar i mitt agronomjobb för en timersättning på 523 kr. Nu vill jag ju vara min egen chef och själv bestämma vad jag ska göra…. Men… sen är det ju detdär med psykologi,man kanske kan komma att tycka att en beställning är kul att göra…genom hur man förhåller sig till den och hur och vad man gör upp med beställaren… vill lära mig att hantera det påett bra sätt!
I alla fall Rozzy så uppskattar jag dina synpunkter och du har fått mig att tänka en hel del och förhindrat mig i att avboka jättekruk-beställningnen … nu skissar jag istället och ska ta en diskussion med beställaren om ett förslag och ett pris
(tror jag kanske kan lyckas tycka det blir kul..)

Det här blir mer och mer intressant att läsa hur vi alla förhåller oss till beställningar och det är mycket känslor med i spelet. Och vad trevlig att alla bjussar på sig och skriver hur man tycker och hur man jobbar och hur man tänker och känner.
Nu blir man ju lite nyfiken hur det går för dig Pyromanen och de blå krukorna. Vill peppa dig att ta så mycket betalt så du känner dig nöjd. Kunden har ju vänt sig till dig av en viss anledning och det är ju att dom gillar dina grejer. Lycka till! Susanne
Pyromanen ..ta bra betalt*L*
Ja, vad kul att man kunde vara till någon hjälp, lycke till dig och ge dig inte.
Ni är så duktiga många av er, en bildkonstnär skulle aldrig ställa upp på de villkoren. Men det är alltid mer krav när det är konsthantverk, då räknas man som en liten kreativ maskin.