Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 7197 ggr
Jessika
0

Under/påglasyr färger

Hej!

jag var hos en keramikhandlare och gjorde diverse inköp. Hon visade mig du en färg som var tysk, en liten burk. Hon sa att man använder den som porslinsmålning, alltså ovanpå bränd glasyr. På burken står det "till underglasyr målning och majolika". Jag har för mig att jag läst att man kan måla ovanpå obränd glasyr med denna typ av färger, men hon menade att det kan man väl inte göra? det är ju bara ett pulver (glasyren alltså).

Min fråga till er: Målar ni ex. namn och dekorationer med denna typ av färg direkt på obränd glasyr?? om man är säker på handen slipper man ju en bränning extra.

Ulla
0

Visst kan man måla på obränd glasyr, men som du skriver, man måste vara säker på handen. Det går knappast att rätta till i efterhand. Det verkar ju som om man kan använda färgen som underglasyr också eftersom det står så på burken?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Hanna--
0
Jessika
0

ja det verkar inte lätt det här…. jag kanske måste göra lite tester.

Men hur brukar ni göra som exempelvis skriver text på burkar och muggar, skriver ni innan glasering, på den nyglaserade ytan eller efter att glasyren är bränd??

lotta2
1

Jag använder färger under en transparant glasyr som underglasyrer och ovanpå en vit glasyr ( doppad/ sprutad  och inte bränd) och målar ovanpå glasyren så påglasyrfärer. Ovanpå vit glasyr blir det ju som maiolika måleri, det är ju lergods med vit tennglasyr med måleri ovanpå den vita glasyren. Man kan beroende på glasyrens dammighet  och känslighet använda ett medel och spruta ovanpå glasyren så den blir mindre dammig och tåligare. Jag köper det hos Seemans CMC heter det. Annars kan man tillsätta medel i glasyren så det blir en tåligare yta.

Jag personligen gillar ju att skriva ovanpå glasyren bättre, jag tycker det blir mer liv i färgerna och att det helt enkelt ser bättre ut. Men man kan inte ändra och ta bort något med mindre än att tvätta hela krukan och låta den torka igen, så man får ju ha ett hum om kompositionen innan man börjar.

Jessika, jag tro att hon i affären hade fel och att det var en påglasyrfärg du köpte precis som du skriver i ditt inlägg/ går säker att använda som underglasyr också. Jag har också  testat på att bränna ovanpå redan bränt gods men det funkar betydligt bättre att måla i obränt tillstånd. Annars har färgen en tendens att flyta iväg speciellt på lodräta ytor.

konsia
0

Hej!

Jag har köpt en sats med underglasyrer( pulver ca 30gram /burk )med tio olika kulörer från Seemans. Jag skulle bli glad om någon vet eller har som har erfarenhet av dessa kan tipsa mig om hur stor mängd vatten men kan blanda dem med.  Vill helst inte använda nån palett utan ha färdigblandat i en burk. Tacksam för svar;)