Porslinslera, teknik
Hej igen
Jag undrar lite om Porslinslera. Har inte vågat mig på den än. Min keramiklärare säger att den är svår att beskicka i läderhårt tillstånd. Man måste kunna dreja bra när leran är blöt för att få en fin botten för att slippa beskicka. Har ni några bra tips vid beskickning eller måste det bli bra från början? 🙂
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
Tycker att du skall testa och uppleva känslan själv! =)
Innan jag prövade Porslinslera var det många som sa att det var "svårt och krångligt" vilket gjorde att jag dröjde med att pröva, men hantverk lär man sig ju främst via handen och känslan är ganska personlig.

Jag beskickade porslin senast igår och det gick bra. Tycker inte det är svårt, men lite annorlunda mot sten- och lergods är det ju.
"davidskeramik" Ja det borde jag ju uppleva känslan själv. Det är många spärrar som sätter sig när man hör att det är svårt, tack jag ska pröva 🙂
"sisela"
Då är jag nyfiken på vad som är annorlunda när du beskickar porslin mot sten och lergods 😎

Tycker det är jättesvårt att beskriva känslan men alla leror är ju lite olika. Att arbeta med en chamotterad lera känns annorlunda mot en ochamotterad f ex. Porslin är helt fantastisk att dreja i tycker jag. Det är som siden mot händerna. Det jag kan tänka mig att din lärare menar är att den liksom har en annan plasticitet, och i läderhårt tillstånd kan man fastna lite med verktyget och dra med sig materialet lite för mycket. Det är en smula segare än sten-, lergods.
Porslinslera - den behöver man väl ingen glasyr på förresten? Det är väl bara bränna direkt upp till "sintrings-temp"
Tänkte att det kan ju kanske va kul att testa göra nåt i keramik när man ändå har en ugn att leka med - men stå slabba med glasyrer hemma i köket/vardagsrummet är man ju inte så sugen på nu iallafall.
Första gången jag testade tyckte jag det var lite som att dreja i tuggummi…
Ok "sisela" Tack för informationen vilken fick mig att inse att man kanske inte ska ta sin keramiklärare på för stort allvar i alla fall inte när det gäller porslinslerans egenskaper. Ska bli spännande att pröva. 🥳
Jag har håll på med Porslinslera ett halvår nu. Är förälskad. Det man bör tänka på är att man jobbar med botten ett bra tag. Vanligt med S- sprickan under bränningen annars. Ha vassa verktyg. När du drejar är centreringen viktig. Ibland liksom vill inte leran. Ge upp och ta en ny bit. Leran är slammad och spiralknådning när att föredra innan drejning. kolla på Youtube finns bra instruktions filmer.
Jag använder underglasyrer för dekormålningen och en blank transparent glasyr. På bilden drejade ljuskoppar med glasyr på insidan.
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Tycker också det brukar spricka om leran är för tjock. Nån sa att det är bäst att hålla sig under en cm tjockt och det tycker jag väl stämmer hyfsat. Sen finns det ju såklart supermycket undantag åt båda hållen.
Så fina "annslycka". Tack för infon 🌺
Jag tycker snarare att porslin är lite svårare att dreja, svårare att lyfta leran. Självklart ska du prova keramik Ride! En del att tänka på, torka grejerna ordentligt före bränning, annars så sprängs dom, sen inte bränna för fort i din steroid-ugn. Man kan klämma ut lera i en sån skålformad hållare för toa-borstar för att göra typ muggar, snabbt och det blir helt OK resultat. Drejning kräver mer utrymme och skivan kostar ju men man kan göra keramik utan skiva som är fin. Glasyr i köket behöver inte vara så farligt om man gör mindre saker, bara att doppa med en glasyrtång. Jag sprejar på glasyr och då krävs det återigen utrymme och utrustning så det är ju svårare.
Är du intresserad av instruktionsvideor för Porslinslera, kolla in Hsin Chuen Lin på Youtube. En mästare i att dreja i porslin, och gör mycket bra instruktionsvideor. (Även bra för den som drejar i ler- och stengods.) Han säljer även sina beskickningsverktyg på etsy. Inte alls särskilt dyra. Jag har köpt ett set. De är även mycket bra på fin ochamotterat lergods. Men på mitt stengods funkar de inte så bra, eftersom de river upp leran lite. Fast där är de toppen till att göra hämmringsmönster. :) Han har även lagt ut instruktionsvideor för hur man använder beskickningsinstrumenten. Och ja, han beskickar så väl botten som sidor ibland. :)
#12 Den där kommentaren hamnade nog i fel tråd. ;-)
Jag tycker det största problemet med porslin är att det är svårare att sätta fast delar. Det spricker lättare när man hänklar och så.
Men det finns en blandning man gör - 3 msk vattenglas och 5 g bikarbonat i 2½ liter vatten - som man använder istället för slicker. Den fungerar riktigt bra.
Man får vara extra noga med att rispa ytor och pressa ihop delar, men den där supervätskan har *peppar, peppar, ta i trä* hjälpt mig hänkla utan problem.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nix, det v r svar på #6! Kollade lite på Youtube, han drejar väldigt långsamt, intressant. Blir superfin skål, en superb formkänsla.
Ah, missade det! Sorry.
#6 Sant, stengodsleror behöver inte glasyr för att vara vattentäta, och många av dem blir vackra utan glasyr. Porslin är en av dem. :)
Jo tänkte på det när jag kollade ett par porslinsleror på Cebex - när den är "halvtransparent" och angiven vattenabsorption på 0% borde man ju kunna få till den bra utan glasyr.
"Halvtransparent", hmm… ….en något fyrkantig översättning av "semi translucent", som ju närmast betyder "något genomlyslig". En Porslinslera "ÄR" inte "translucent" eller "semi translucent"….det är något den "BLIR"….under rätt omständigheter…dvs vid rätt godstjocklek och rätt bränning. Oglaserat porslin kan vara mycket vackert, men någon glans i ordets bemärkelse får den inte. Möjligen får vissa porslinsleror en marmorliknande sidenmatt yta, under goda betingelser. Definitivt inget som är lämpligt för hushållsgods, eftersom ytan i långa loppet blir en aning svår att hålla ren….
"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ja oglaserat porslin blir definivt lätt smutsigt och det sätter sig hårt. Lite lättare att hålla rent blir det om man slipar den sintrade ytan med fint "våt-sandpapper" (vet inte om det heter så på svenska). Då blir den härligt len och mycket blankare.
Ok - man kanske kan testa med glasyr ändå då. Tänkte att det kanske var leran som fick den där glansiga ytan naturligt - men det är ju förmodligen transparent glasyr man använder då.
Jag ser nu att Cebex säljer glasyrpulver i små förpackningar (100 g) också - så man slipper köpa 5 kg bara för att testa.
Alltför tjock transparent glasyr på små porslinsföremål, kan få föremålet att "tappa" sin skira form pga att glasyren "fyller ut" alla fina detaljer…synd… Ett "trick" kan då vara att (med kulkvarn) mala ner glasyren till superfin kornstruktur, samtidigt som den då blir mer homogen. Detta gör att man kan applicera glasyren betydligt tunnare än vanligt, med bibehållen glansig yta.
Jo just det - pulvren förresten - det är väl bara blanda med vatten? Eller behöver man ha i nåt annat?
Fanns ju även färdigblandade
Jag tänkte väl mest göra nåt enkelt för att testa - blir väl inte mycket detaljer i fråga och eftersom man ändå glaserar går det ju bra med vanlig stengodslera också.
Jo, man blandar ut det i vatten, först brukar man skröjbränna godset till typ 1000 grader för att det ska tåla vatten och absorbera glasyren på ett bra sätt, MEN, man kan råglasera den torkade skärven också, då sparar man en bränning. Självklart ska man bränna en råglasering lika sakta som en skröjbränning. BTW du kanske har lera ute i naturen du kan testa?
Jo - det var som jag trodde. Skröjbränning är inget problem utan det var ju mest själva glaserandet jag tänkte på - bränna är ju kul. Skröj är ju verkligen en sån grej där man har nytta av enfasdriften (för närvarande har jag inte satt in nåt mer 3-fasuttag än spisuttaget och första biten av en skröj tar ju några timmar - så då kan man köra ugnen på enfas och använda spisen som vanligt under den tiden)
När man kommit upp i en 650°C så kopplar man över till 3-fas och kör på 50% effekt så är man uppe i 1000 på en kanske en 20-30 min (eller är det också för fort - hur snabbt kan man gå 650 till 1000?) och 10 min utjämning.
Glasyrbränning kan man väl sen gå upp på en timme (om man reglerar så stigningen blir ungefär linjär och inte går för tvärt upp i början) - eller vad behöver man? Sen kör man bara utjämning på lämplig temp med kägla tills det är klart.
Jag kör 100grader per timme till 650 sen full fart, min ugn går kanske upp från 650 till 1000 på två timmar? Vet inte hur snabbt man kan köra sista biten men du får väl prova helt enkelt, beror ju på hur stora grejer du kör också.
Den sista biten av en skröjbrännning KAN faktiskt gå för snabbt…. Då blir godset inte genomskröjat, och knackar man sönder ett föremål av t.ex. rödlera, ser man då att leran har en grådaskig/gråbrun kärna, men utsidan är röd och fin….
En "vanlig" ugn klarar sällan att bränna så snabbt, ens med full effekt, men man ser det ibland hos gods som är "snabbränt" i ved- eller gasugn, eller hos primitiv, gropbränd keramik etc….
Ride84XL:s supersnabba elugn är dock säkert kapabel till sådana resultat… :-)
Jo så kan det ju bli förstås 😃 - leran leder väl inte värme så bra, så då värms ju ytan upp först om man stiger fort. Men det kan man ju kompensera för genom att stanna kvar en liten stund sen när man kommit upp i temp (utjämning).
Jag tänkte främst på risken att det spricker.
OBS Trådkapning - den här tråden handlar om Porslinslera! 🙂(Om inte Loislane godkänner annat förstås!)
Porslinslera kan vara väldigt olika, prova några olika sorter för bästa resultat!
Jag drejar nu Porslinslera TM från Cebex, den är helt OK.
Tycker nog vi kan hålla oss till ämnet LenaR ❤️
Men jag får ju i.o.f mer kunskap.
Vilket är att föredra Porslinslera med papper i eller utan?
Pappersfibrerna håller ihop lerpartiklarna så att leran inte spricker lika lätt före bränning. Det går att dreja, men är svårare att beskicka pga pappret.
I högbränning beter sig porslin som porslin, vare sig det är papper i eller inte.
Borde inte det lukta förjäkligt när man bränner förresten?
Speciellt med tanke på hur långsamt man måste stiga under en skröjbränning så kommer det ta lång tid att passera det där området från ca 300 till 450°C där papper ligger och pyr sakta utan att riktigt brinna - det brukar lukta som fasen och ryka, sätta igång brandvarnare (om man har en sån) etc, haha.
Men leran kanske innehåller så lite papper att det inte märks.
Man måste ha ordentlig ventilation om man bränner keramik. Det avges mycket onyttigheter från ugnen. Brinnande papper tycker jag inte är en farlig lukt, jämfört med hur det brukar lukta när man gör en keramikbränning… 🤢
Den papperslera man köper färdig innehåller inte bara papper, utan nylonfiber. Så det är säkert ännu onyttigare avgaser från den. 😮
- Jag tänkte prova scarva pottery supplies, papperslera från Cebex. Kan jag skröj- och glasyrbränna i samma ugn och samma Brännkurva som cebes stengodsleror typ -vm 2502
Du kan skröjbränna den på "vanligt" sätt. Inga problem alls.
Den "tål" nästan lika hög maxtemperatur som WM2502, men eftersom det just är en Porslinslera, kan föremålen ändå deformeras om man går alltför högt. Det beror förstås också i hög grad på hur grejorna ser ut. Ta det litet försiktigt med topptemperaturen innan du upptäckt var gränserna går.
Cebex rekommenderar 1220- 1280 så jag provar 1260 grader som jag brukar bränna vm2502 i. Tror ni detta är ok?
Om jag inte ska glasera porslinsleran, kan jag väl bränna till 1260 vid första bränningen och helt enkelt hoppa över skröjbränningen?
Om jag målar med deco potterycolour gör jag det på oskröjat och skröjbränner därefter. Sedan glaserar jag och bränner igen. Tänker jag rätt nu eller har ni annan uppfattning?
Eftersom ingen har kommenterat mitt senaste inlägg enligt ovan, utgår jag ifrån att ni tycker det låter bra, så då kör jag så.
Jag tycker att 1260°C programtemperatur är onödigt högt för den leran. Det är inte "fel", men det innebär en höjd risk för deformation. Föremålens storlek och form avgör om det kommer att funka eller inte.
Det rör sig om små föremål.
Vilken temp tror du att jag ska stanna vid, Bosse?

Jag har köpt hem en Porslinslera med linfibrer i. Ska bli intressant att se hur den blir bränd, den är väldigt tålig när man jobbar med den, jag tummar/klappar mm. Svårt dock att få den riktigt tunn, den liksom gör motstånd.
De Lapsus Resurgam
>> Vilken temp tror du att jag ska stanna vid, Bosse? >>
Eftersom förmålen är små, skulle jag välja ca 1245°C topptempertur, plus 15 minuter utjämning.
Det är dock inte lätt att ge några exakta rekommendationer, så du får ta det som ett tips, och inte någon tvärsäkerhet. Men jag tror på 1245°C i det här fallet…🙂
Tusen tack, Bosse. Jag tar det som ett tips.
Har en liten fråga angående glasyr på Porslinslera eller inte. Det var en bra bit upp i tråden, det har kommit många kommentarer sen dess :)
Funkar det att glätta ytan istället för att glasera för att få en blank yta? Då sparar man ju in en bränning??
Det ska alltså inte användas som bruksföremål utan endast prydnad🙂.
#44 Glätta till blank yta fungerar bara till lågbränt gods tyvärr. Det blanka försvinner vid högre temperaturer. Så man kan "bara" få en slät yta i högbränning. Men matt slät yta är kanske vackert nog? Beror på vad du är ute efter. :-)

Man kan slipa den brända råa porslinsytan med fin diamantslipkloss eller "vattensandpapper". Den blir inte blank men sidenmatt och väldigt len. Kan vara svårt dock, om grejen är liten med många detaljer.

Man kan slipa den brända råa porslinsytan med fin diamantslipkloss eller "vattensandpapper". Den blir inte blank men sidenmatt och väldigt len. Kan vara svårt dock, om grejen är liten med många detaljer.
En matt slät yta låter toppen! Ser fram emot att prova 😃. Tack så mycket för era svar, jag trodde inte att nån orkade scrolla till slutet så lång som den här tråden har blivit; själv fick jag nästan kramp i handen 🙂.
Varför inte klicka på länken Olästa? Då hamnar du så långt ner i tråden som du varit förut och slipper scrolla.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
? … ähhum … ? Vad har jag missat för finurlig liten länk? Var är länken Olästa? 🤔
Jag känner mig också jättedum för jag hittar inte heller den……😞

Precis ovanför trådtiteln men till höger. Syns bara om man pekar med musen på första inlägget. Det är en hel rad med text- "bevaka bokmärke olästa" bl a.
Vilken bra funktion! Har varit med här i flera år utan att hitta den tidigare 😂
Ja, det var den verkligen 🙂. Men varför syns den inte hela tiden? Vet Ulla eller Lena det kanske???
Jag skulle tro att det är för att man ville rensa på sidan. Det var ännu fler som missade länken förut när länkraden syntes hela tiden. Då försvann den i mängden.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hjälp mig! Nu har jag provat allt. Den där @@%%##$$$ S-sprickan återfinns på 80% av mina drejade prylar…. :( Jag använder porslinsleran china. Jag gör tunna bottnar som jag jobbar en god stund med och låter allt torka sakta. Efter två-tre dagar kommer sprickorna. Kan det ha med temperaturen i rummet att göra? Knådar jag fel eller vad kan det bero på? Jag har provat allt känns det som. Verkar som det är rena lotteriet om det spricker eller inte… Och precis som på lotto har man ju taskiga odds.. :P
Märkligt ,den har aldrig spruckit hos oss och någon S spricka har vi heller aldrig sett till på porslinsleran China.
Puffar lite… Just konstaterat att senaste omgången på 16 ljuslyktor har gett 5 med sprickor. 😢 Nu i alla varianter man kan tänka sig… Har slutat att stämpla bottnar, kollar noga att de inte är för tjocka. Någon som haft samma problem? Jag kan bara inte förstå vart det går fel! Jättetacksam om någon har hjälp att ge! Det är ju en jättehärlig lera att jobba med och blir så himla fin efter bränningen - ja, om den inte spricker då vill säga… 😝
hoppas ocks på svar för det är ju knepigt att det spricker sådär. innan du bränt?
kan det ha nåt med knådningen att göra?? att partiklarna inte gripit tag riktigt..
Bentonit utan den går det inte att dreja i porslin.. Blandade egen med bentonit tillsats det blev som en stengodslera att dreja i….
Hittade en ledtråd på nätet… :)
Om man väntar med beskickningen av botten in i det längsta så spricker det inte lika lätt, var rådet.
Så jag testade. Och den funkade!! :) Halleluja!! :D :D :D
Det kanske är så att det torkade för fort, helt enkelt? Trots all inplastning och långa torktider… Eller så är det för att jag kunde trycka hårdare nu med verktygen när leran inte var så fuktig.
Strunt samma, bara det funkar! :D
Roligt att det löst sig.