Hängiven keramiker
Här är en liten historia om oxblodsglasyrernas tillkomst. Sann? Inte vet jag.
Det här hände för länge sedan i Kina. En duktig krukmakare fick av en händelse fram en blodröd glasyr som genast föll kejsaren i smaken. Något sådant hade man aldrig sett förut och kejsaren ville absolut att glasyren skulle fortsätta att tillverkas. Trots att han gjorde försök på försök så misslyckades krukmakaren att få samma resultat. Till slut var han så desperat att han kastade sig själv i ugnen, och när ugnen öppnades efter avslutad bränning var alla krukorna vackert röda.
Vid det första tillfället var det något djur som hade förirrat sig in och åstadkommit den reducerande atmosfären.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2022-07-22 19:39 av Ulla

He he:) Skulle inte förvåna mig om det faktistk är sant. Inter för att jag har några fördommar eller så ;) , men det östasiatiska sättet att visa sin heder på är lite underligt ibland..
När jag hade en liten Anagama ugn så slängde vi in kycklings ben ,kottlet ben ,köks rester + olika frukter ex… banan blir ett finnt mönster i skål , man ser att det har varit en bannan i skålen även om temperaturen har varit runt 1300 c ….. I kina har det alltid funnits gott om folk,när jag själv var i kina med min fru så såg vi ugnar som var 80 meter långa . Om då en brännmästare gjorde fel då blev det nog oxblod av det bästa. Brännmästaren reste mellan olika byar för att hjälpa till,,,, undra hur länge de levde ??????
PSSS…. Ska bygga en ny Anagama ugn till våren igen men det blir en liten ??!!
Kul historia Ulla!
Bananskal har jag hört ska ge blå toner åt koppar när man använder det i rökbränning och Raku. Har inte kommit mig för med att prova än. (Som vanligt.)
Anagamaugn… Hur liten är 'liten'? Jag kan hjälpa dig fylla den! :D
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Inte mer än en veckas jobb,för att fylla ugnen.Vi har redan kö på att få fylla ugnen. Men vi måste först få bygga den.. Jan-Åke Anderson och andra ska hjälpa till när vi får tid att bygga, vet jag inte.
Hjälpte Jan-Åke förra året med en bränning, vi var 6st som brände i 6 dygn, (ved mängd ca 30 kbm ??) En månad senare var jag hos Steven Jones och brände hans Anagamaugn+saltugn.(ved mängd ca 40 kbm) Det var mer än 6 personer som hjälpte till med bränningen. Ska ner till Jan-Åke igen ,för det bränns igen i maj.
Så stora ugnar vill jag inte bygga ,det går åt mycket folk+ ved.
Vi får väl se är inte så bra på att ta foton,är tyvärr ofta för sen ute när allt är klart.

Vad synd.
Hoppas att det går bra med byggandet Iaf:)
L.A.E Jag var inne och tittade på din fotosida för att se om du börjat bygga din nya ugn. Du kanske åtminstone kan lägga in några bilder när den är klar, det vore intressant att se hur den ser ut.
_
_
Har tre bilder på fotosidan …..Bygga ugn ute då måste tjällen ur marken först ,kanske börjar jag i maj .
Så du kommer att delta i anagamabränningen hos Jan-Åke Andersson i maj. Det blir visst offentlig ugnsöppning på pingstdagen. Är det vanligt att man gör på det sättet? Jag antar att du kommer att vara med då.
_
_
Så söt den är, flaskan! Anagamabränd keramik är bland det vackraste som finns i världen…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag har också hört historien. Ett liknande öde hände min läromästare i Holland från 70-talet fast mer som en olyckshändelse. Han lär ha sugits in i en glasugn som imploderade. Fruktansvärt men poetiskt ändå på ngt vis att så förenas med sitt medium.
Ja det skall bli intressant att följa Lennart och Annikas ugnsbygge. Behöver ni ett handtag så hör av er.
#2: Ja, hur liten är en liten? Och blev det av att ni byggde den?