Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2721 ggr
Stinann
1

Nakenraku

Efterbehandling av alster brända som naked Raku, några tips? Bivax eller annat?

Ulla
0

Behöver sakerna efterbehandlas? Jag tycker de är fina som de är. Eller tänker du göra dem vattentäta för att kunna använda dem som vaser och liknande?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Stinann
0

Jag tycker ytan är lite torr och har provat att gnida in den med vax som jag sen polerar. Det blir lite mörkare och en i mitt tycke goare yta. Det är bara på utsidan och jag tror inte det gör den vattentät. Jag tycker bara att det blir vackert.

Ulla
0

Ja, bivax är säkert bra. är det det du använt?

_
_

Stinann
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade faktiskt någon slags möbelvax, som troligtvis är baserat på bivax. Lite dålig bildkvalitet men resultatet på föremålen blev fint.

MiEkberg
0

Superfina, du kan också testa att blanda  bivax och balsamterpentin …

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Ulla
0

Varför ska man blanda?

Jag hittade vid förrådsstädning i höstas en stor kaka bivax som jag fått för många år sedan och sedan glömt bort. Den kanske kommer till användning nu.

_
_

MiEkberg
4

Balsamterpentin löser upp vaxet så det är lätt att applicera och tränger in i den porösa skärven.  Jag använde det ibland till den oglaserade utsidan på spilkumar och fat i lergods. Känslan blir som på gammalt väl använt lergods, tycker jag.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Stinann
0

Nu har jag bivax, ska jag smälta det först?

Istid
0

Jag har använt bivax ihopsmält med vegetabilisk olja, men tycker skilnadenblev minimal. Kanske jag borde ta mer.