Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 2264 ggr
Jessika
0

Prova på keramik

Hej!

Jag ska ha en myskväll hemma med ett gäng tjejer, ca 10 st. En del av kvällen ska bestå i ca 1,5 timme "prova-på-keramik".

Ni som brukar ha kurser (och ni andra förståss!), har ni några förslag på vad man kan hitta på för enkel grej att göra på så kort tid men som ändå de flessta lyckas med och blir glada över att ha hemma sen?

Jag funderarde på om man skulle kavla och göra en liten ljuslykta, typ cylinder med hål i. Alternativt att man gör en "toa" skylt eller "välkommen" eller liknande. Jag hinner ju inte visa mer än en teknik så antingen kavla, tumma eller ringla. Drejning är vi för många för.

Skulle vara jättetacksam om någon hade ett konkret exempel på vad som skulle passa!

pyromanen
0

Tycker din ljuslyktaidé var väldigt bra!  enkelt och användbart nu när höstmörkret kommer! 

Det var dessutom en användbar tråd även för mig….Min sons dagisfröknar frågade något liknande… nu när du startat eget med keramik… kunde inte du ordna något som barnen kan göra… som de kan använda sen…  Jag funderar på att dreja ett gäng enkla muggar utan handtag om de får rista mönster/bilder/bokstäver i.   Men din ljuslyktaidé var ju trevlig… så jag kanske snor den :)

susanne.k.wall
0

Jag skulle nog låta dom tumma en skål. Då kan alla jobba samtidigt. Om du står och visar hur dom ska tumma och alla börjar tumma samtidigt och kan kolla hur du gör. Har man aldrig hållt i en lerklutt tidigare kan det vara jättekul att bara tumma - blir bra och är lätt. Sen brukar det vara jättesvårt att se vems som är vems så be alla skriva sina namn i botten. Jag har haft förmiddagskurser för fritidspersonal o likn som aldrig hållt på med lera. Dom fick börja med att tumma en skål. Det tog inte många sekunder förrän alla hade jätteroligt. Sen kan man rista mönster eller göra reliefer på skålen men det kan ni göra när alla tummat färdigt, då får alla blomma ut sin egen fantasi och göra en personlig skål. Ha det så kul! Susanne

susanne.k.wall
0

Pyromanen! När vår dotter gick i förskoleklass frågade läraren om jag kunde komma och göra nåt med barnen och lera. Jag är mycket för att tumma…Så ungarna fick tumma varsin skål och barn är ju bra på sånt, det blev jättefina grejer. Skröjade allt hemma och åkte tillbaka till skolan med två glasyrer - en blå och en grön. Ungarna fick doppa sina skålar, och naturligtvis ville några ha halva grön, halva blå, kreativiteten flödade, och jag brände allt hemma. Sen slog jag in var och ens skål i tidningspapper. Så bestämde vi en fm jag skulle komma med skålarna. Då satt alla ungar förväntansfulla i en ring på golvet. Så kom jag nästan som jultomten kändes det med en kartong med varsit paket. Alla öppnade sina paket samtidig, barnen blev så stolta och glada. Det var jättekul.

peeolina
0

Jag föreslår tummning också , de t är "lätt" för alla om det sen blir en kopp eller skål spelar ju ingen roll medans en kavlad "plan" skyllt som "slagit sig" är inte lika rolig att få tillbaka ….. så tummen föreslår jag, lycka till med träffen.

Ulla
0

Man kan ju faktiskt använda också den tummade skålen till ljuslykta, med eller utan hål.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Jessika
0

ja, tumning kanske inte är så dumt, men jag har själv inte använt det till att göra något vettigt. Känns lite svårt att visa då, helst vill jag ha något jag gjort som är är färdigbrännt oxå som jag kan visa.

cherie
0

Ja brukar göra ägg första ggn…forma ägget dela och ta ur,sätt ihop och ev. engobera och rista mönster,eller bara glätta med sked,sen kan man ha dom till dekorationer i blomkrukor eller i fruktfat.. Kul med tjejträff och göra något tillsammans..

ildogvann
0

Så fine forslag dere har!

Jeg har også et;

Nå når det nærmer seg jul (oi,oi…), kan det være fint å lage engler eller nisser. En kan kjevle ut leira på et underlag som gir fint mønster, f eks en hekleduk, bruke en tallerken og skjær ut en sirkel. Sirkelen deles i "kakestykker". Sett sammen hver bit med slikker med den runde sirkelbuen ned og spissen (sirkelens midtpunkt) opp. 6 stykker gir tynne engler, 4 gir engler som har spist mer julemat. Trill hoder og lag luer/vinger og fest med slikker. Etter råbrann; Bruk oksydvask eller "sleng på" litt glasur. Alle får engler/nisser med sitt eget uttrykk!

Vavrakeramik
0

Det första jag brukar göra på mina kurser är att låta gruppen tumma upp en botten till en skål/vas som vi sedan fortsätter att ringla på medett eller flera lager. Jag visar och alla brukar hänga med bra. Att man sedan ringlar den högre gör ju att det blir "lite mer" av resultatet samt att man slår två flugor i en smäll och prövar både tumning och ringling. Sen kan var och en dekorera, skära ut så att det blir ljuslykta, sätta på öron så det blir en soppskål osv fritt efter fantasin. Blir nån klar före de andra så kan de ju göra en till. Lycka till med din grupp.

Jessika
0

Nu har jag haft min provapå kväll! det blev lyckat! jag började med att visa lite snabbt hur man fogar ihop kavlade delar till en ljuslykta. Därefter fick de välja vad de ville göra och många gjorde ljuslyktan medans andra ville lägga kavlad lera i skålar eller trycka ut hjärtan med pepparkaksmått. Alla verkade nöjda med kvällen och det var kul för mig också! Jag tror att jag gillar att vara "lärare"