Inspiration till afrikajulmarknad.
Man vill dra sitt strå till stacken. Har ni några bra tankar om detta?
Varje år har folkhögskolan insamling till Afrika - en stor julmarknad där allt går oavkortat till olika projekt i afrika.
Många konstnärer lämnar in tavlor till konstlotteriet.
Vi har loppis(även nya saker insamlade från butiker i stan.
Fika
Afrikanska produkter Kryddor, godis, hantverk.
fler lotterier och en hel del jag inte kommer på just nu.
Keramik och estet linjen brukar ställa upp och göra en del Keramik, det är mycket uppskattat av både dem och andra.
Det känns så bra att medverka och vi har en riktigt god stämning på hela skolan.
Det tillverkas keramik efter skoltid och ar ett frivilligt arbete.
Inget sekunda säljes men det kan vara amatörmässigt. I år tycker jag vi har så duktiga elever med stort intresse så jag hoppas det blir bra, och många som vill ställa upp.
Hur billig/dyr får man vara med elevarbeten? (detta är den jobbigaste biten) varje sak har väl sitt rätta pris. Ska man ta marknadsmässiga priser och rea på det sista i slutet?
Vi brukar bli av mad det finaste i början vilket visar att man kanske varit för billig på dessa.
Men vad säljer man bäst på en julmarknad?
Vi har ljuslyktor stora och små drejade. tummade och kavlade dekorerade med kärlek.
Hjärtan till smycken, har gjort detta i många år.
Jag skulle kunna fixa ett par gipsformar till någon ängel eller nått kul, göra något så det går snabbt att tillverka bara trycka i för den som inte är så händig.
Kavlade fat, eller ?
Ja, jag behöver ge dem par enkla nycklar så de inspireras, var och en efter sin förmåga. men gärna ett bra helt det blir gärna spretigt.
Tack på förhand.
Varför inte ha en auktion på elevarbetena..Då kanske ni får mer än ni tänkt er på vissa saker.Då det finns bara unika ting så kan det bli fler som slåss om varan..likaså att det som kanske inte skulle bli sålt alls får ni alltid nått för..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ta inte för låga priser om arbetet är välgjort.
Mina elever gjorde ett år rätt stora hjärtan med en vit kant runt om, i lergods. Två små klockor sattes fast i varje hjärta. plus ett sidenband. för upphängning i fönsten.
Det såldes jättemånga. Lätt att göra också.
Lycka till! Vanja-k
Bra tips med aktion.
Auktion heter det visst.
Det där hjärtanen hur stora var det kavlade eller? Pris?
Storleken på hjärtanen var ungf. 18x18 pris omkring50kr st. Vi tog rätt lågt . Men det var ortoligt lätta att göra.Gick snabbt. Klockorna gjordes i en form. Sålde många många. kanske för att priset var lågt.
Glömde säga att de var kavlade.