Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2343 ggr
Fläckemyranpeter
0

Sparkskiva

Jag har en sparkskiva (en sån där med blå stålrörsram). Har läst att det är fler av er som har använt sparkskiva mycket "på den gamla goda tiden" och jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att göra sparkskivan tyngre för att få farten att räcka längre. Tänkte kanske gjuta på med ca 5 cm betong eller något, men vet inte om ramen och så skulle tåla den extra tyngden? Vad tror ni??

abbis
0

Farten är inte det viktigaste det är tekniken..Man kan dreja på mycket låg fart😉.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Tror ts menar hålla farten/att den inte bromsas så snabbt av drejandet. Jag drejar allt på sparkskiva ( ännu inte känt behov att skaffa elektrisk), men har inte provat göra den tyngre. däremot har jag märkt att det är enorm skillnad mellan olika sparkskivor. Provade t.ex. För några år sedan på en folkhögskola en spark som såg ut precis som min, och den var ju så lätt därnere att den bromsades med en gång. om kag skulle göra nåt skulle jag nig prova med järn. Tänker att det kan skruvas på och lätt tas av igen om det inte blrv bra.

Fläckemyranpeter
0

Ja, hastigheten är ju inte problemet utan att få farten att räcka längre, särskilt vid större föremål.

Bra ide med järn det ska jag börja med att prova det.

Är det någon som sett riktigt gamla sparkskivor från yrkesdrejare från typ 1800-talet?