Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 12460 ggr
abbis
6

Ritning på en vedeldad ugn!

Hälsade på i min sons nyinköpta hus idag …Han bor utanför stadgränsen..Frågade om det skulle finnas möjlighet att bygga ugn på gården..Visst säger han..Då undrar jag.

Krävs det bygglov?

Finns  det några bra ritningar på vedugnar ni kan tipsa om!

Krävs det godkännande från någon annan som kan vara av vikt!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pluppan
0

vad menar du för vedeldad? Raku, salt, Anagama eller vad?

rakuvedeldad finns en ritning här på iFokus i en tråd.

saltugn har jag själv köpt en ritning från pyromanen som förhoppningsvis kan bli till verklighet nästa sommar……

sen finns det bra ritningar i böcker salt se phil rogers

bygglov………..hmmm ja kanske det men det hade inte jag tänkt att skaffa. tänker försvara mig med att det blir under 10kvm så det går in under friggebod. sen är det ju placeringen så att man inte bränner upp ett helt kvarter. min kommer att stå ute på en åker och sen kommer en väg så det känns inte som en risk för mig.

Jessika
0

#1 häftigt, då vill jag ju komma på studiebesök!! Blev du inspirerad av kursen hos Zaga?

pluppan
0

japp, svårt att inte bli inspirerad efter en sån trevlig helg!

klart du ska komma och titta. planeringen pågår….

pyromanen
0

Varierar en hel del mellan kommuner verker det som, hur mycket man får göra utan bygglov,så det är nog bäst att fråga den lokala bygglovsingeniören. Jag behövde inget bygglov för min, men bor ju långt ute i skogen. Beror nog på också hur stor byggnad du ska ha den i.

Sotaren behöver man kolla med också. Det finns regler för hur hög skorsten man måste ha när man är så i så många meter från övrig bebyggelse som är si eller så hög..

Vika ritningar som är bra kan jag inte bedöma eftersom jag bara byggd en.  De ställen jag tittat på ritningar är: Fredrik Olsens "the kiln book", Phill Rogers saltbok, Coll Minogues Wood fired ceramics. Det finns även att hitta ritningar via den där samlingshemsidan eller vad det nu är som heter sidestoke, bland annat några som heter arthur and carrol Russer eller något liknande, den var jag väldigt inne på ett tag innan jag bestämde mig för att göra min egen variant.

abbis
0

Tack pyromanen ..Du Hade raka besked,,

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Pluppan!  Hus på mindre än 10 kvadrat låter väldigt litet.  Mitt är 4,5 x 4,5 meter och skulle jag bygga det nu skulle jag snarare göra det lite större än lite mindre!    Det är praktiskt när man ska sätta ugnen att man kan ställa ifrån sig sakerna under tak, att veden får plats under taket och att man kan röra sig runt ugnen utan att det är trångt.

pluppan
0

tänkte nog göra ett eget litet "hus" alldeles bredvid som jag har till veden. sen om huset blir i mina ögon litet så tycker jag att det är en friggebod……..det är väl på gång att utöka till 15kvm.

nu ska vi ändå begära bygglov för lite annat på tomten så kanske är det bra att fråga iallafall. det är bara det att jag har så himla svårt att förstå att de har rätt att neka mig vad jag vill bygga på MIN mark. det är väl en sak om man bor centralt men jag bor i en gammal jordbruksfastighet.

pyromanen
0

Svårt att tro att det skulle vara några som hälst problem på en gammal jordbruksfastighet!  Har också hört att det ska utökas till 15 kvadrat.  Här verkar dom inte alls vara petiga. Dethär är också en före detta jordbruksfastighet där marken är såld fra till en grannbonde för månge år sedan.  Vi har byggt en vedbod på 70 kvadrat, ett garage på ca 36 och så mitt ugnshus på ca 20 sedan vi flyttade hit och varje gång har det räckt att vi ringt bygglovsingenören och frågat, så har han frågat vilken fastighet det är, hur långt det är från grannen  och sen konstaterat att det inte behövs något bygglov. Enda gången vi faktiskt behövt ha bygglov var då vi satte in en ny skorsten i bostadshuset.  Men jag har hört från kollegor att de är mcyket strängare i vissa andra kommuner, även ute på landet.  Möjligen att det kan vara bra "bygglovsingnjörspsykologi" att fråga för säkerhets skull :).

bosse-cebex-gbg
0

Hej!

För mig var vedugnsbygget (oj vad många år sedan…) inte bara ett projekt…jag vill hellre kalla det process…Glad….det blev en utvecklingskedja där det 3:e bygget till slut blev ungefär som jag ville ha det…jobbigt, men synnerligen spännande och lärorikt.  Jag använde inga konkreta ritningar, men lät mig guidas av bl.a. "A Potter's Book" av Bernard Leach (varför är det så få som läser denna utmärkta bok nuförtiden..?)   Eftersom det här var på landet, var det inte tal om något bygglov.

Tanken på synlig öppen eld utomhus, plus den kolsvarta rökpelaren, i ett tättbebyggt område kan möjligen "kyla av" en och annan byggnadsingenjör, plus eventuellt oroa någon granne. Lågan ur skorstenen kan man dölja för omgivningen om ugnen står i t.ex. ett skjul, och skorstenen är försedd med ett dragavbrott under taknivån, men rökpelaren kan man förstås inte göra något åt (men den syns ju inte så bra när det är mörkt ute…)  

Vedbränning är spännande, och ökar garanterat den totala keramiska insikten, och det kan bli vackra alster. Jag rekommederar det varmt till alla som vill ge sig i kast med det.  Bra egenskap = envishet.

Bosse

pyromanen
0

Roligt att läsa om ditt vedugnsbyge Bosse!  För mig var det en jäk… tur att vintern 05-06 var så lång och snörik.  Annars vill jag ju sätta igång inte imorgon utan idag när jag bestämd mig för något.  Men jag han inte gjuta betongfundamentet innan tjälen satte in på hösten och sen kom det över 1 meter snö…  inte en chans att gjuta, skulle inte ens få fram betongblandern inte en chans att en fraktbil skulle kunna komma hit eller ställa av ugnsmatrialet.  Inte förrän i april smälta den hemska snön bort.  Det enda jag kunde göra på min ugn var att rita den och läsa allt jag kunde leta upp. Inte en gång utan 40 gångar. Jag överdriver inte när jag säger att jag läste och ritade i många hundra timmar :).  Flera gångar under vintern hade jag "bestämd mig" hade en färdig ritning, hade räknat ut hur mycket sten av olika sorter som behövdes och hade en färdig beställningslista…. men det var ju ingen idé att beställa pga snön… och då han jag läsa lite mer och prata med nån mer och fundera lite til. och då var jag plötslig inne på en hel annan modell…  Utan denhär snövintern så hade jag säkert hunnit bygga en mindre lyckad först innan jag kom fram till en som passar mina behov och prioriteringar :)  Så tänk på det ni otåliga som tycker det är jobbigt att det tar längre tid än man skulle vilja… det kanske blir mycket bättre då istället!