Göra egen lera
Jag har grävt upp Blålera och har silat och siktat den och nu torkat den lite på en gipsskiva. Den är fin i sin konsistens men spricker när jag arbetar med den. Är det någon som gjort detta själv och har tips hur jag ska göra. Jag har funderingar på att skiva upp leran i tunna skivor och låta den torka och sedan återfukta den igen. Är jag på rätt spår eller hopplöst önskedrömmande???? Vore så kul att kunna göra några egna saker av lera som finns i sjön där vi har sommarstället.
Hejsan, vad kul. Jag håller på att gräva min egna lera också. Jag lät min mogna i några månader. Annars så kan du hälla i vinäger som tydligen skall göra den mer plastisk och inte benägen att spricka.så lätt. När jag arbetade med den så blandade jag vatten med lite äppelcidervinäger i en duschflaska å sprutade med. Det mest intressanta som hände när jag brände grejorna i min nyinköpta keramikugn och med noll koll om allt och inget. Var att den fick en fantastisk brun färg, grejorna ser glaserade ut men är endast brända en gång. Brände långsamt i 13 timmar för att sedan köra 850-900 i ca 1 timme. Sedan fick det stå tills det kallnade. Krympning var minimal och det verkar som om den är vattentät. Inga sprickor heller.
Tack snälla för din respons. Vilken fin färg det blev på dem. Jag ska verkligen testa ditt förslag med vinäger. Jag har precis köpt en ugn men inte kommit igång med bränningen ännu. Ser så fram emot det.
Se upp bara så du inte smälter leran och den förstör din fina nya ugn, ställ något under som du inte är rädd om.
Absolut skall man vara noga med ventilationen och dammet. Oavsett vad för material man jobbar med. Spelar ingen roll vart det kommer ifrån, köpt eller inte.