Ampere och watt?
jag har en 12 Kwatts ugn men bara 16 A i skåpet på stället vi hyr.
finns det några som kan delge mig sina ugns watt och vad för säkringar som funkar till?
jag tror det lutar åt att sälja ugnen och skaffa en mindre för hyresvärden nekar att säkra upp.
den stod i en lokal som kómmunen hade innan så jag tror det var bra med kräm i deras sladdar..
e det mycket dyrt att säkra upp?
mvh sagabus

En 12 kW:s ugn måste ha 20 A säkring. Gränsen för 16 A går vid 11 kW.Alternativet till att sälja din ugn är att skaffa nya element som har lite lägre effekt. Är den bra isolerad kan det räcka till ändå om du inte måste bränna så högt. Det kan vara dyrt för värden att säkra upp då hela fastigheten kanske berörs och det blir riktigt dyrt ju högre upp man ska, beroende på var i skalan.

Förutom att det kostar att säkra upp så kostar det även en högre fast elavgift varje månad.
Jag har kollat med eon idag o det skulle kosta mig 790 kronor mer per år.
jag vet inte om detta höjer hans fastighetsskatt så det kan vara det som strular?
men Lars, hur menar du med elementen och att det kanske räcker till ändå?
nu jobbar jag i lergods, tänkte mig skröja i 900 och glasyrbränna i 1020-1100.
jag ringde även keramikexperten i Malmö och hon (som förmodligen satt o filade naglarna när vi pratade) sa att det inte fanns nåt jag kunde göra för ugnen krämade visst på med 12 Kw iaf…
oki det kan väl inte hända så mycket än att säkringen går och jag får sälja den.:(
tack för hjälpen iaf.

Låt du henne fila naglarna i lugn och ro i fortsättningen också… uppenbarligen har hon inte en susning om vad hon gör där.
Hur stor är ugnen ? Toppmatad / frontmatad ?
12 Kw frontmatad Naber Industrieofenbau. que?
Modell 14
380 V
topptemp ca 1300 tror jag.
innermått (yta som jag har till förfogande) är 50ggr 50ggr 40, vet ej hur många liter det blir…

Jadu, jag lovar att du kan bränna lergodstemp utan problem med en kW mindre i effekt på slingorna. Vill du slippa köpa ny ugn så har du då ett alternativ med det jag föreslagit. Slår du mig en signal så kan jag ordna nya element från Naber om du skulle vilja gå den vägen. Jag ska se till att ha filat klart naglarna …. se min hemsida för länk.
Med de mått du angivit blir det 100 liter i volym.
Tack för tipset! ska mangla hyresvärden en sista gång (jag har Porslinslera som vore kul att testa) men i annat fall kan det vara ide att byta elementen. kollade din hemsida, skickar du katalog per post över glasyrer mm? eller e det bara via data?
jättebra ide att skita i sina naglar när man har kunder i luren, något som hon uppenbart inte lärt sig via Af:s sökajobb-kurs :)
rör det sig runt tusingen att Byta element? och är det svårt med alla "krumelurer" som ska på plats?

En katalog slipper man att betala för hos mig och det mesta hittar du ju på hemsidan. Vad gäller dina ev. element kan vi ta det via telefon eller min vanliga mail.