Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3705 ggr
Nykan
0

Vad gör jag för fel?

Hej,

Öppnade ikväll den första glasyrbränningen i min nya ugn. Är helt besviken!

Paddliknande vårtor sitter i/på och runt kopparna! Inte snyggt alls. De tidigare förut (efter skröjbränning) så fint släta ytrna har nu bubblor i själva godset.

Verkar inte vara glasyren för det uppträder på olika. Har jag skröjbränt fel? Kanske kol kvar? Kan någon förklara vad som är fel?

En mycket besviken Nykan

abbis
0

Har du någon bild du kan visa..lättare att se felet då..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vavrakeramik
0

Har det kanske blivit för varmt i din nya ugn? Automatiken visar ju inte alltid rätt?

Nykan
0

Har ingen bild att visa. Försöker förklara hur blåsorna ser ut istället. Det är ca bubblor i allt från små till 10-öresmynts storlek. Ibland har de spruckit (som om något pyst ut…) och ibland inte.

Om ugnen är för varm har problemet uppstått i skröj eller glasyrbränningen?

I skröjen packade jag tätt och satte automatiken på ett standardprogram för skröj av stengods (topptemp 1000 gC).

I glasyrbränningen följde jag också ett standardprogramm och hade topptemp på 1250 gC. Kanske packade jag för tätt i denna???

Vavrakeramik
0

Glasyrbränningen i så fall.

Vad har du för topptemperatur på din lera? Kolla på förpackningen. Har du tex en som tål 1260 och din ugn går högre än enl. automatiken så har ju leran kokat. Min ugn bränner högre än enl. automatiken, sen är det också beroende av sättning mm men jag har haft automatiken på 1245 med 15 min utjämning och fått lera som ska tåla 1260 grader att se ut som du beskriver.

Jag skröjar på 960, vilket jag tror är rätt vanligt.

Nykan
0

Jag har följt råden i böcker att man måste vara noga att bränna bort alla kolpartiklar och därför skröja på 1000 grader för stengods. Får du inte detta problem istället när du skröjer på 960? Eller blir det 1000 gradet i verkligheten och automatiken bara visar fel?

avalon
0

Testa att köra samma 1250 program med käglor nästa gång så ser du hur varmt det har varit i ugnen. Då vet du om det kan ha varit det problemet.

helenahenstedt
0

Jag tycker det låter som att du skulle behöva längre utjämning på skröjen så att kolet verkligen försvinner. Inget som syns förräns efter glasyr. Vad är det för lera?

susanne.k.wall
0

Är det bubblor i själva godset har det blivit för varmt för den lera du har. Skulle också önska en bild för att se vad det är.

susanne.k.wall
0

Kan tillägga om det är bubblor i glasyren, enbart glasyren, låter det som den antingen är för tjock pålagt, alltså väldigt tjock, eller kan det vara att den inte har brännts ut tillräckligt. När glasyren fortfarande befinner sig i "kokstadiet" har ugnen stängts av. Glasyren har inte "kokat" färdigt. Kan du förtydliga om det är i själva godset eller glasyren?

Nykan
0

Tack vad ni är gulliga som hjälper! Man blir helt ställd ibland och nu är det ju en ny ugn och allt.

Bubblorna är i själva godset så enligt vad ni säger är temp för hög. Använder dock bara stengodsleror som klarar 1260 grader samt glasyrer för samma temp. Nu brände jag i 1250.

Ska idag prova på några få grejor och kör samma program men ändrar till 1220 eller 1230. Vad tror ni? Har utjämning på 30.

susanne.k.wall
0

Min erfarenhet är att det är bättre att köra på lägre temperatur och längre utjämning. Nu har du också andra förhållanden om du bränner några få saker. En full ugn och en ugn med några få saker i är ju olika. Jag skulle ställa in allt vad jag har av sättmaterial för att få lika förhållanden som en full ugn.

En fråga: Hur såg glasyren ut på godset? Hade den smält ut ordentligt?

Nykan
0

Vissa saker blev helt perfekt medans ca 70% blev bubbligt. I glasyren alltså. Använder SM och 1109 (vit med lavaprickar)som lera.

avalon
0

Min automatik och säkert många andra är långt ifrån exakta. Jag ställer den på 1220, med 20 minuters utjämning och kör då till kägla 8. Så mitt tips är att du har med käglor nästa gång så du kan vara säker på vad det är som händer i ugnen.

susanne.k.wall
0

Är bubblorna i glasyren eller är det själva godset som har fått blåsor? I första svaret skriver du att bubblorna är i godset och i senaste svaret ovan skriver du det blev bubbligt i glasyren. Måste nog första klargöra var bubblorna/blåsorna är. Kan du se om glasyren är bubblig med kraterliknande blåsor eller är glasyren utsmält och själva godset har bubblor?

Nykan
0

Ursäkta otydligheten. Har tre barn runtomkring som splittrar  mittuppiallt…

Bubblorna ligger i godset och glasyrerna har smällt ut ordentligt. Bara det att vissa saker klarade sig medans andra inte (även om de var på samma plan).

Ska bara mata och lägga knoddarna så kör jag en ugn efter Avalons tips (1220 och 20 min utjämning) så får vi se. Har några skröjbrända saker att testa på. Käglorna är slut men kan inte vänta tills de jag beställt kommer.

LeWE
0

Passa på att prova att bränna om nåt av det som är bubbligt, om det ändå är förstört så spelar det ingen roll och man vet ju aldrig..jag har lyckats ibland, när nåt blivit fel, med en ombränning.

vibeke
0

Om ugnen var helt ny, har du bränt in den?

Har du gjort provbränningar med enbart käglor och sättmaterial innan du brände för första gången på riktigt? Detta för att få en uppfattning om hur varmt du har i din ugn reellt. Min egen ugn är t.ex. ca 10-20 grader varmare än vad automatiken visar.

Denna kommentar har tagits bort.
Nykan
0

Tack för rådet, ska prova att bränna om en del.

Ja, jag bränt in den plus att jag kört en tom skröj med allt sättmaterial i. Utan käglor dock då "fröken inte kan vänta" (=jag) blev så ivrig att jag körde på för fullt trots att mina käglor är slut.

Trodde att jag garderat mig lite när jag satte topptemeraturen till 1250 grader, lera plus glasyr ska klara 1260.

susanne.k.wall
0

Har full förståelse att det är svårt med koncentrationen med tre små knoddar. Om bubblorna som du skriver är i godset måste det blivit för varmt i ugnen. Att det blivit olika fast de stått på samma plan kan bero på att ugnsvärmen antingen legat precis på gränsen, jag tror alla ugnar har varmare respektive svalare ställen det som blev överbränt stod där det blev som varmast.  Eller så kan det vara så att det som blev överbränt på det planet där det fanns saker som inte blev det, var av en annan lera. Lavaleran är känslig mot höga temperaturer är min erfarenhet. Kan det vara så?

Så är jag litet nyfiken vad det är för ugn du har.

avalon
0

Tesat så, och berätta gärna sen hur det gått  !

solei
0

låter som Du fått bubblor som man fick för länge sen i fyleleran när den kom från Skåne. Då var det föroreningar i leran och det hjälpte inte hur man brände, bubblorna kom i glasyrbränningen kring 1200 grader. Vad har Du för lera?

Jordemor
0

Jag har också varit med om detta och då har jag trott att det är glasyr och lera som inte riktigt trivs i hop. det har endast hänt när jag använder en "grövre " lera typ lavaleran. Vad tror ni kan det hänga på detta? undrar åse

LarsT
0

Många grövre färgade leror behöver MER skröjbränning än vita. Men så länge du inte bränt med käglor och kan avgöra det exakta värmearbetet är alla spekulationer helt meningslösa. 1109 har en maxtemp på 1290 och det är inte omöjligt att du varit där uppe….

Nykan
0

Tjoho!

Öppnade testbrännigen (1220 grader med 20 min utjämning) imorse och det ser helt OK ut.

Det var alltså för varmt förra brännningen så leran måste ha kokat.

Är överlycklig! Tack för hjälpen. Nästa bränning ska jag vara ordentlig och köra med käglor så jag får veta exakt hur mycket varmare ugnen är mot för vad automatiken visar.

Har aldrig varit med om detta fenomen tidigare i den gamla ugnen så därför blev jag så ställd.

Susanne undrade vad jag köpt för ugn. Jo, det är en Classic line Kittec 210-L element på fem sidor.

Nu vill jag bara strunta i allt annat och dreja. Skrattande Det går dock inte… har ju ett "riktigt" jobb också…

LeWE
0

Lite nyfiken.. undrar om du brände om nåt med blåsorna? Och hur det såg ut?

Skönt ändå när man hittar "felet"..Glad

Nykan
0

Måste bara tillägga att min dotter (2,5 år) frågade när jag kom in efter att öppnat ugnen  - Är du grinig nu mamma?

Gulligt va,Glad Tur att jag inte var det.

Vavrakeramik
0

Kul att det gick bra denna gången!

susanne.k.wall
0

Jätteroligt att det funkade!

Nykan
0

Ja, jag brände om en del koppar. Några glaserade jag om (blev ett supertunt lager) och andra stoppade jag in som de var.

Blåsorna finns kvar i samtliga fast tycker att de är något mindre nu. De som glaserades om blev bättre i färgen. Definitivt inget att sälja dock.