roligt att leka
Jag önskar att jag kunde lika mycket som du. Men det finns så mycket att lära sig att det är svårt att välja vad man ska satsa på. Innan jag fyller 100 så kanske jag har kommit en bit på väg.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Instämmer Ulla, men det är ju kul att lära sej nytt så det är ju inte enbart en nackdel att ha hål i keramik-kunskaperna. Vore kul om du ville dela med dej av receptet på den fina glasyren ler, många blir nog nyfikna.
Jag har ju haft privilegiet att jag har kunnat försörja mig på keramiken på olika sätt hela livet så jag har naturligtvis haft både tid och möjligheter att lära och öva dagligt, mer eller mindre. Och så har jag rotat i väldigt många områden i keramiken. Jag har varit med om att utveckla teknisk keramik på universitetet och gått på konstakademin och arbetat i väldigt många olika länder med utveckling till industri och så vidare. Så det är ju klart att något måste ju ha fastnat i skallen. Jag vill väldigt gärna hjälpa med att lösa problem och tala om hur jag ser på vad som kan upplevas som svårt, men jag delar sällan recept för det är ju just dom jag lever av sedan 15 år tillbaka i tiden. Men den på bilden kan jag säga att det är bly i den och mycket aluminiumoxid (ädelkorund) och så en del mangan och koppar.
OK är det bly i det kanske inte så många som vill/kan testa i vilket fall. Vi har haft diskussion om att dela med sej av glasyrrecept och dom flesta tycker att man kan bjuda på det, jag har full förståelse om man inte vill det just för att det finns ett stort värde i dom och mycket arbete bakom. Jag har känt mej pressad att dela med mej och har gjort så vid ett par tillfällen, fallit för grupptrycket typ.
Jag tycker nog att det bästa jag kan göra för att hjälpa andra är att prova att få andra att kunna hjälpa sig själva. Det är ju också mycket roligare att kunna göra det själv.