Göra gipsform att trycka i
Hej!
Jag har en liten idé om att göra en egen sushi-servis. Jag har kavlat och format en tallrik som är är rätt nöjd med och nu funderar jag på att använda den som förlaga och testa att göra en gipsform som jag kan använda för att pressa fler efter. Nu var det hundra år sedan jag lärde mig att göra gipsformar och jag skulle behöva lite tips. Vet inte om det är nödvändigt att göra den tvådelad eftersom den är platt på undersidan och inte ska gjutas med gjutlera.
Frågan är hur börjar jag? Vilken konsistens ska tallriken ha, ska den vara bränd och glaserad eller läderhård? Vad kan jag använda att gjuta i? Har för migatt man kan göra en enkel form av kartong (med väl tejpade skarvar så den är tät), eller bör jag leta upp någon lagom plastbytta istället?
Känner mig lite grön, så kom gärna med råd :-)

Detta jobb har jag gjort. Jag gjorde en modell som jag begjöt från bottensidan i läderhårt stadium.
jag har använd mjölkkartonger o glassbyttor som formar (chokladglass).

#2 Ha ha… Chokladglass ska det vara…
jepp,allt annat är otänkbart.
Bränner du den så blir formen mindre än om du har den torkad och obränd. Pga att vatten försvinner vid bränning.
Du kan lacka den obrända leran så suger den inte vatten vid gjutningen. Jag använder shellack.
Jag tycker det är svårt att göra en arbetsbeskrivning utan bilder, men här kommer ett försök. Jag skulle gjort en 2-delad form så här:
1. Lacka och smörj m vaselin.
2.Gjut av ena sidan m gips först.
3.Gör 2 runda fördjupningar bredvid själva fatformen, dvs så att du får "lås" för nästa del.
4. Smörj första delen m vaselin.
5. Gjut andra delen ovanpå.
6. Kom ihåg att gör en glugg ut från fatet när du gjuter så överbliven lera kan klämmas ut där. Lägg t ex en pinne eller karva en kanal efteråt.
Grönsåpa eller vanlig flytande tvål använder jag ofta när jag inte har släppmedel hemma.