Glansig keramik.
Tänkte försöka göra en väldigt simpel glasyr för bruksföremål. Tänker mig kaolin och Aska som bas då jag har de hemma men den glasyren blir matt. Vilket ämne ska jag använda för att den ska få en glasyta? Har inte tid eller plats att köpa på mig material och leka för mycket så frågar er vad jag behöver. Borde räcka med 1 ämne till tycker jag?
Fältspat eller liknande. Man kan ta 1/3 av aska, 1/3 fältspat och lera som sista tredjedelen. Kaolin har ju väldigt hög halt av aluminium så risken för att det blir matt är stor.
Jag tror också mer på fältspat än på kaolin. Tittar man på t.ex. nukaglasyrer, så har de oftast ungefärliga tredjedelar träaska, fältspat och kvarts. Och, antar jag, bentonit eller annat ställmedel. Är det material du har hemma? Vad har du för fältspat? Nefelinsyenit har låg smälttemperatur, så det är ett bra fsp att ha hemma om man inte bränner till de högsta käglorna. Har du flussmedel? Krita, pottaska, ulexit, annat…? Någon lågsmält fritta kanske? Jag vet att du inte vill hålla på för mycket, men om du har en askeglasyr som bara ska blankas lite till så skulle du kunna sätta till ett eller ett par flussämnen. Det här kanske bara virrar till det mer. Men jag håller helt med Ler om att kaolin mattar en glasyr, så enklaste vägen är kanske att minska rejält på kaolinet och använda fältspat istället. Så ungefär vad Ler föreslår.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Har inte spec mycket grejer hemma alls. Aldrig gjort egna glasyrer. Köpte kaolin för jag ville göra ett recept på aska och kaolin bara. Men det jag behöver nu är en variant på den vanliga köpta vita jag har för insidan av skålar mm, något simpelt och billigt och gärna glansigt så det är lättare att rengöra mm..tror bara jag har kaolin ev att jag köpte fältspat… har för mig det men har nyss flyttat så måste hitta det isf :) 50/50 kaolin och aska brukar bli en matt / grönaktig nyans… hade gärna gärna haft den fast lite glansig med så få ämnen som möjligt. Men får exprimentera lite. Ska köpa fältspat om jag inte har det redan.
Har du inte riktigt lust med det där så rekommenderar jag att du låter bli och köper en färdig glasyr! det är inte så enkelt att man bara tar ett par saker och så vupti har man en perfekt glasyr som smälter ut och är vit och blank och fin utan fel.
Behöver inte va vit, blank och fin.. hellre raka motsatsen iaf när de gäller saker som skålar mm. För just koppar kan ja tycka en enfärgad glasyr är bäst.. Mennde jag vill ha är möjligheten att glasera en salladskål lr godisskål eller nått sånt så fen är glansig och inte matt, känns lättare att rengöra.
gillar också att använda naturliga produkter.. som tex Aska och lera tex..
Men då borde du prova det jag skrev 1/3 lergodslera 1/3 fältspat 1/3 aska. Och så möjligen som Lena skriver en liten tillsats av krita eller magnesit eller dolomit, wollastonit, zinkoxid eller bariumkarbonat. Bara några möjligheter men 5-10% av någon av dom borde vara nog. Men prova och se om du inte kanske tycker det är roligt att få fram dina egna glasyrer.
Den här boken tror jag kunde vara bra för dej; https://www.bokus.com/bok/9780812237719/potters-book-of-glaze-recipes/
Måste det vara lergodslera? Om ja kör stengods kan ja inte köra stengods? Har en del vit gjutlera som ja tror skulle va nice. Är inte massa kvar och behäver köpa ny ändå. Har docl ingen lergods.
Tack för boktipset men vet mina egna begränsningar.. en är.. ja läser aldrig böcker ja köper så köper aldrig böcker.